Банкеръ Weekly

Общество и политика

ИТАЛИАНСКИ ИНВЕСТИТОРИ ПРОУЧВАТ ГОРНА АРДА

Министърът на регионалното развитие и благоустройството Евгени Чачев пред в. БАНКЕРЪ

Министър Чачев, появиха се съобщения, че договорът с Джейлан холдинг ще бъде подписан в сряда (б.а. - 26 юли), впоследствие те бяха опровергани. Изгладени ли са най-сетне противоречията с Махмуд Джейлан?


- Аз с Махмуд Джейлан нямам никакви взаимоотношения, още по-малко - противоречия.

Но нали се видяхте с него преди време в хотел Шератон за подписване на договора, а до подписване не се стигна...


- Не, не, и не! Това журналистите го раздуха. Моят кореспондент от турска страна е министърът на енергетиката Ерсюмер. Джейлан холдинг е само едно търговско дружество, което ще прави джойнтвенчър...

Което обаче е определено от турската държава да работи по двустранния междуправителствен договор...


- Да, а от българската е определено Автомагистрали ЕАД.

А какво правихте тогава вие в Шератон?


- Аз като принципал на тези обекти мога да присъствам на всякакъв вид преговори, свързани с тях. Освен това в онзи момент така се случи, че отговорността легна изцяло върху мене: Главно управление на пътищата остана без шеф, а в Автомагистрали точно два-три дни преди това бяхме сменили ръководството.

Защо го сменихте?


- Ами защото бившият шеф на Автомагистрали Петко Костов се беше договарял с турците за неща, за които не би трябвало да се договаря, преди да пита. Надскочил си беше правомощията.

Какви са тези неща?


- Нещата засягат финансовата схема.

Но всичко това няма ли да забави изграждането на Горна Арда и магистрала Марица?


- Донякъде. Но от друга страна пък може да е за добро.

Какво имате предвид?


- Вчера (б.а. - неделя, 23 юли) у нас пристигна екип от експерти на италианската държавна електрическа компания Енел. Част от италианските специалисти ще определи точките, които ще бъдат свързани в мониторинговата противосвлачищна система, за която италианското правителство ни отпусна безвъзмездно 850 хил. г. марки. Други от италианските експерти ще проучат на място условията за изграждане у нас на противоземетръсна мониторингова система. А ръководителят на екипа се интересува най-вече от възможността Енел да инвестира в изграждането на хидроенергийния комплекс Горна Арда.

Но не е ли това запазена територия за Джейлан холдинг?


- Джейлан си има запазени 50% в джойнтвенчъра с НЕК. Предложението на италианците е да участват в Хидроенергийната компания Горна Арда за сметка на българските 50 процента. Енел притежава най-голямата научна база в областта на хидроенергетиката в цяла Европа, огромен опит, средства...

Споменаването на антисвлачищната система, която Енел ще гради у нас ме подсеща да Ви попитам - има ли идея да се търси отговорност от тези, които са издавали разрешенията за изграждане на обекти в свлачищните райони?


- Ако си говорим откровено, вашите колеги нагнетиха прекалено обстановката с твърденията си, че едва ли не незаконното строителство е причина за свлачищата. Не е точно така. Освен това според мене е важно да се спомене, че с противосвлачищната програма, която се осъществява с бързи темпове, отвоюваме земя от морето. В Несебър вече отвоювахме 103 дка земя, около 40 дка спечелихме от морето край Ахелой. Няколко декара плюс обновяване на плажа е резултатът в района на Сарафово. Според мене от началото на годината това е най-голямото постижение в областта на строителството.


А през август ще се проведат и търговете за премахване на най-големите свлачища - на север от Варна - в местността Кабакум, Пречиствателната станция на Златни пясъци и Панорамния път на Слънчев ден.

Вие бяхте почти неотлъчно до главния координатор на Пакта за стабилност Бодо Хомбах при последното му посещение у нас. Вероятно ви е известно какво е имал предвид, когато съобщи за интереса на Бил Гейтс да инвестира у нас?


- Става дума за една чисто българска инициатива. Тя датира още от 1997 година. Аз бях заместник-министър, и тъй като с председателя на Българската стопанска камара Божидар Данев сме приятели от години, споделих с него идеята си да бъде създадена електронна борса за търговия със строителни материали в България. Целта, разбира се, е цените им да паднат.


Божидар, както се казва, прегърна идеята, и тъй като разполага с прекрасен екип от компютърни специалисти, идеята се превърна в проект, който вече е доста завършен.

И поради липса на средства проектът е предложен на Бил Гейтс?


- Въпросът за инвестициите наистина е основен. Защото да изкрънкаш от финансовото министерство примерно 5 млн. долара, за да направиш нещо, което се намира във виртуалното пространство, си е чиста химера. И точно с цел да направим проекта по-примамлив за инвестиции, предложихме електронната система да обслужва не само България, а и всички страни от Югоизточна Европа, които членуват в Пакта за стабилност.

Защо точно членовете на пакта?


- Ами защото пактът отпуска средства веднага, а ако кандидатстваме за финансиране от програма ФАР, трябва да чакаме повече от година.

За какви средства става въпрос?


- По предварителни оценки ще са нужни около 30 млн. евро. Идеята ни е обаче центърът на системата да бъде у нас, най-малкото, за да си задържим част от компютърните специалисти. Защо да ходят в Германия, след като ще им осигурим доходна работа и у нас?


Тук искам да поясня - впоследствие хората на Данев лансираха идеята да бъде създадена изобщо електронна борса за търговия с всякакви стоки. Може би вече работят и по нея, не зная. А покрай това и най-вече покрай мъките да осигурим инвестиции за най-важните инфраструктурни обекти, на мене ми дойде идеята да създадем и една електронна борса за предлагане на инфраструктурни обекти в страните, членки на Пакта за стабилност. Нали се борим за по-голяма прозрачност, а каква по-голяма прозрачност от тази обектите да бъдат публикувани в Интернет.

Става дума за съвсем отделна борса, така ли?


- Да. За изграждането й ще са необходими около 15 млн. евро.

И откъде е научил Бил Гейтс за всичко това?


- Не зная, но предполагам, че Бодо Хомбах, който е в течение на нашите идеи, ги е споменал в разговора си по телефона с Бил Гейтс и тъй като става въпрос за изграждане на международни компютърни мрежи, той е проявил интерес.

Миналия понеделник (б.а. - 17 юли) бе направена първата копка за изграждането на ГКПП Илинден на пътя Гоце Делчев - Драма. Кога ще започне строителството и на останалите два пункта с Гърция?


- Вече се знае, че преди няколко дни Европейската комисия отпусна 19 млн. евро за първия етап от изграждането на връзката между Кърджали и Комотини, по-известна като прохода Маказа. Но от вземането на решението до реалното отпускане на средствата обикновено минава доста време - от четири месеца до една година, според моя опит. Още повече че сега започва периодът на големите отпуски - до 15 септември в Брюксел на практика няма никой.

Значи първата копка за Маказа се отлага за догодина?


- Още е рано да се каже. Аз планирам един дълъг разговор с министър Муравей Радев на тази тема. Идеята ми е, докато трае бюрократичната процедура в Брюксел, ние да започнем строителството още през тази година с нашите 30%, с които участваме във финансирането на прохода Маказа. Но това няма да е толкова просто, тъй като пък ще нарушим процедурата на Брюксел.

И за Рудозем - Ксанти все още нищо не се чува?


- За Рудозем - Ксанти вероятно ще се говори догодина. Там има един чисто технически проблем. Ако пътят мине точно където е определен, на българска територия се получава недопустим наклон - над 8 процента. За да се оправи това, нивото на пътя трябва да се свали с минимум пет метра или пък да се измести малко встрани.

А Гърция държи пътят да минава точно на това място ли?


- Може би по-скоро по някаква причина се въздържа да започнем изграждането на обекта. А според междуправителствената спогодба от декември 1995 г. и трите ГКПП-а вече трябваше да са в експлоатация. Нашите хора в района чакат пунктовете с нетърпение. Колкото и да е парадоксално, и гърците в областта край границата ги искат - и кметовете, и обикновените хора, а най-вече представителите на местния бизнес. Нашите ще печелят от по-високото заплащане там, гърците пък - от по-евтината работна ръка. Според експерти, ако станат и трите ГКПП-а, почти веднага гърците ще направят най-малко 200 джойнтвенчъра. Така че - надявам се всичко да се реши с изгода за хората от двете страни на границата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във