Банкеръ Weekly

Общество и политика

ИНТЕРПОЛ РАЗПОЛАГА С ТЕЛЕФОННИЯ МИ НОМЕР

Американската корпорация Дабъл Ю Си Джи (WCG Holdings) е регистрирана през 1990 г. в щата Тексас. Нейната цел е да инвестира в производство, продажби, дистрибуция и финансиране на индустриално и транспортно оборудване в Централна и Източна Европа. Дабъл Ю Си Джи ще се конкурира с Балканкар ин за приватизацията на Балканкар холдинг.

Г-н Адамс, какво привлече вниманието ви към България и специално към Балканкар холдинг?


- Моят интерес към България датира от 1991 година. По това време аз бях финансов консултант на авиокомпанията Джес еър. Тогава се запознах и с някои хора от авиокомпания Балкан. Ние бяхме в шортлистата на кандидатите за нейната покупка, но в крайна сметка не подадохме оферта. Информацията, която получихме по тази сделка, не й осигуряваше нужната прозрачност. Част от данните, на които ние държахме, липсваха. Балкан имаше огромен дълг, а никой не можеше да каже колко точно е той и към кого са задълженията. При това положение е доста неприемливо, особено за чуждестранна компания, да участва в такава сделка.

Не е ли обаче сходна ситуацията и в Балканкар холдинг?


- Надявам се, че тук нещата са доста по-ясни. Вярно е, че имаме доста въпроси по финансовото състояние на Балканкар холдинг. Наясно сме, че за да се отговори на всички тях, за да се анализира състоянието на холдинга, ще е нужна поне една година. Това ще означава разходи от около 500 хил. щ. долара за одитори и адвокати. Затова ние се доверяваме на информацията, предоставена ни от ПрайсУотърхаусКупърс. Аз посетих холдинга преди пет-шест години, преди да бъде обявен за приватизация. Тогава обаче аз освен в САЩ имах бизнесинтереси в Чехия и Словакия. След като условията за бизнес в България се подобриха, ние отново възстановихме интереса си към страната.

С какво се занимава Дабъл Ю Си Джи?


- Ние сме инвестиционна холдингова компания. Стремим се да събираме екипи от хора, които могат да помогнат при възстановяването на компании, както в случая на Балканкар холдинг. Ние виждаме неговото бъдеще като производител както на кари, така и на части за автомобили. Именно от производство на такива части може да дойде в бъдеще ръстът на българската компания. Целият свят има нужда от кари и целият свят произвежда кари. По времето на плановата икономика Балканкар холдинг е бил доставчик на такава техника за много страни. Това вече не е така и холдингът никога вече няма да произвежда толкова много кари, колкото е произвеждал преди 1989 година. Но Балканкар холдинг има много добре обучена работна ръка, няколко добри фабрики, добро име и добър продукт.

Преди 1989 г. Балканкар холдинг е произвеждал близо 85 хиляди кара годишно, а за миналата година едва 1200. Как при това положение може да се възроди производството?


- Данните ви са точни. От практическа гледна точка днес Балканкар холдинг не работи. Другите производители на кари в света ползват кредитни линии от своите банки, което им позволява да финансират производството си. Балканкар холдинг не може да си позволи това. Затова той не може да финансира поръчки и не може да плати на работниците си.

Имаше доста твърдения в българския печат, че имате връзки с някои от бившите мениджъри на холдинга - основателни ли са те?


- Срещах се с различни хора през последния месец, откакто съм тук. Виждал съм се с бившия шеф на холдинга преди шест години и сигурно някъде му имам визитната картичка, но не си спомням името му и не съм го виждал оттогава. Разбрах от медиите за приватизацията на Балканкар холдинг едва през януари, затова закъсняхме с нашата поява в България.

Сблъскахте ли се с някакви препятствия в процедурата по приватизация на холдинга?


- Ако агенцията иска стратегически инвеститор с добра репутация и финансови възможности да възстанови Балканкар холдинг, то този кандидат сме ние. Нашата цел е да консолидираме работещите части на холдинга и да го направим печеливш. Нямам никакви други индикации от източници в агенцията или правителството, освен задоволство, че Дабъл Ю Си Джи взима участие в тази процедура. Проблемът от правна гледна точка е в това, че в България няма ясен механизъм за уреждане на задълженията на приватизираните компании. По целия свят, когато се стига до промяна на собствеността, а в конкретния случай става дума за практически мъртва компания, никой не се съгласява да плаща за стари грешки. Доколкото знам, задълженията по ЗУНК могат да бъдат отписани при определени условия от министъра на финансите. Но има и дълг към банки, а дългът на Балканкар холдинг е основно към БАЛКАНБАНК, която е в несъстоятелност. Трудно е да приемеш няколко милиона долара дълг, при положение че не знаеш с кого трябва да преговаряш за неговото уреждане. Не знаеш и каква може да бъде отстъпката, ако е невъзможно той да бъде отписан напълно.

Мислите ли, че основното в тази сделка е уреждането на задълженията, а не цената на контролния пакет акции?


- Не мога да коментирам цената на акциите. Много е трудно да се каже, че имат някаква цена, когато става дума за компания, която не работи и има 80-90 млн. щ. долара дългове.

Ако станете собственици на Балканкар холдинг готови ли сте да съдействате на съдебните власти за изясняване на подозренията за източване на капитала на дружеството?


- Ако ние станем собственици, тази работа ще започне веднага. Ние сме много категорични по този въпрос: няма място за никакви измами и кражби или нещо подобно. Идваме от страна, в която може би има твърде много адвокати и твърде много закони, но ние ги спазваме.

Склонен ли сте да съобщите някакви подробности за вашата оферта?


- Ние възнамеряваме да закупим холдинга като цяло. Причината е, че предприятията са в една производствена верига. Затова ние сме против две от предприятията да бъдат продадени на РМД-та. Не смятаме, че е удачно в страна с мащабите на България да има две такива компании. Искаме Балканкар холдинг да стане известен в света, а наличието на конкурент няма да помогне. Освен това ние няма да можем да натоварим всичките 14 завода. Все още не можем да кажем колко ще останат. Първоначалният ни инвестиционен план е за пет години, но нямаме намерение да продаваме холдинга след този срок. Ще отнеме доста време да се вдигне Балканкар холдинг на крака и да се спечели пазарен дял. Не знаем колко пари ще струва това, но става въпрос за милиони долари.

Има ли нещо вярно в слуховете, че ви издирва Интерпол?


- Аз съм добре познат в Америка и хората знаят къде живея. Ако Интерпол ме търсеше, не е проблем служителите му да ме намерят, защото сигурно имат и телефонния ми номер.

Facebook logo
Бъдете с нас и във