Банкеръ Weekly

Общество и политика

... И СТОЛИЧНА ОБЩИНА СЕ ЗАКАНИ НА АВТОБУСНИЯ ЗАВОД ЧАВДАР

Че софиянци (и не само
те) са вдигнали ръце от обществения транспорт не е тайна за никого.
Това, което не се знае обаче, е, че Столична компания за градски
транспорт в оздравителната си програма е записала едно твърде
смело обещание - да обновява автобусния си парк с по 120 нови
превозни средства всяка година. В момента броят на автобусите,
които стопанисва компанията (1200), са двойно повече от тези,
които се намират в движение.


Сутрин автобусите
излизат от гаража, но не всички изкарват пълен курс, твърдят
специалисти от бранша. За беда точно в този момент се налага да
се ремонтират и 120-те мерцедеса, купени преди пет години от тогавашния
кмет на София Александър Янчулев. Известно е, че такъв ремонт
се прави на всеки 400 хил. изминати километри, за да не се окаже
един ден, че автобусите няма да могат да излязат от гаражите.
От спешен ремонт обаче се нуждаят и почти всички Чавдар-и,
закупени преди три години от ботевградското предприятие. Сделката
за 30-те автобуси на стойност 4.95 млн. щ. долара беше финансирана
с пари от ДФРР. Според сключения договор Софийска община се задължава
до края на 2000 г. на всеки шест месеца да превежда по сметките
на ботевградското предприятие сумата от 833 хил. щ. долара. Последната
вноска беше направена през декември 1997 г., но от общината не
са убедени, че ще преведат и следващия транш през юни, тъй като
автобусите не отговарят на необходимите условия, дадени от предприятието.
Според договора Чавдар предоставя гаранция срещу корозия
на конструкцията до три години, безупречна работа на автобусите
и техните основни компоненти - до една година, и 12 години надеждност.
От общината твърдят, че тези гаранции не са изпълнени от производителя.
По тази причина в средата на януари 1998 г. Ерхард Матеевич, заместник-кмет
по транспортните въпроси в Софийска община, изпраща писмо до Цветан
Матеев, директор на Чавдар, в което го уведомява,
че общината може да престане да обслужва своите задължения към
предприятието, ако дефектите в автобусите не бъдат отстранени.
След срещата между общината и ръководството на предприятието миналия
вторник може да се каже, че на спора кой крив, кой прав вече е
сложен край. И въпреки че двете страни сядат на масата на преговорите
с намерението да предложат съдебно решение на спора, липсата на
пари за завеждане на дело ги принуждава да се откажат. Ботевградското
предприятие се съгласява да ремонтира за своя сметка 27-те автобуса,
като всяка седмица пътя за Ботевград ще поемат по два автобуса.
Предвижда се ремонтите да приключат до 15 май 1998 г., като Чавдар
предостави на общината документ за извършените ремонти, които
да гарантират обещаното качество. Само тогава общината ще преведе
следващите 833 хил. щ. долара по направление Ботевград.


Ще се возят ли софиянци
на нови автобуси до края на годината? Въпросът все още е висящ.
Всички имаме желание да внесем нови машини, но нямаме яснота
откъде да вземем парите, твърдят от общината. С решение
на Столичния общински съвет от 26 януари 1998 г. е даден мандат
на кмета Стефан Софиянски да започне преговори с немската фирма
Мип от град Майнц, която е доставчик на първите 120
автобуса Мерцедес. Идеята е съвместно с автомобилния
завод на гара Нови Искър да се създаде смесено дружество за ремонт
на агрегати и възли на Икарус, Мерцедес
и Ман, както и за рециклиране на автобуси. Но за да
стане този проект реалност, петте поделения на Столичната компания
за градски транспорт трябва да се пререгистрират като самостоятелни
юридически лица. Тази трансформация се очаква в началото на март,
въпреки че в оздравителната програма на Столичната компания срокът
бе визиран - юни 1997 година.


Според експертите в момента
рециклирането на един автобус в Германия струва над 30 хил. марки,
а в България ще излезе не повече от 22 хил. марки. Цената на нов
автобус Мерцедес от Германия е 350 хил. г. марки,
а ако той е произведен в съседна Турция - с 50 хил. марки по-малко.
Срещу тези цифри от общината съпоставят стойността на един автобус
Чавдар, който заедно с лихвата по разсроченото плащане
и ДДС-то излиза - 275 хил. щ. долара.

Facebook logo
Бъдете с нас и във