Банкеръ Daily

Общество и политика

И чиновниците, и строителите ни са калпави

Николай Нанков
S 250 fb8b9def d965 4792 984e 1b5324073754

Съвсем според очакванията автобусната катастрофа край Своге, отнела живота на 17 души, доминираше в политическия и в обществения дневен ред през седмицата. На "фронта" един срещу друг за кой ли път застанаха БСП и ГЕРБ, което, разбира се, нажежи обстановката до червено още преди да е започнал по същество есенният политически сезон.

Управляващите насочиха вниманието си основно към фирмите, ремонтирали трасето. Упреците бяха към настилката, която съдържала недопустимо вещество. Чуха се и обвинения за манипулирани данни, подавани от фирмите към АПИ.

От своя страна опозицията нахвърли с всичка сила върху кабинета и върху институциите - с искането цялото правителство да си ходи, защото краде от пътните проекти. В крайна сметка обаче колкото и да се карат политиците, в случая пак си става дума и за чиновническо безхаберие, и за калпаво строителство, съвкупността от които, логично, ни отрежда "престижното" второ място в ЕС по смъртност на пътя.

Тазседмичното правителствено заседание започна с изявление на премиера Бойко Борисов по темата. Борисов призова опозицията да изчака още няколко дни, за да приключи проверката и да се разбере кой е виновен за "пътя убиец". Той обеща, че "към никого няма да има нито закрила, нито пощада", което вероятно означава, че поне някои чиновници от агенцията "Пътна инфраструктура" ще "изгорят". "Отговорността ще стига дотам, докъдето стига вината. Всички по веригата ще бъдат проверени и ще понесат отговорност. За всеки виновен ще има съдебна и политическа отговорност. Никого не сме пожалили. Въпрос на дни е да приключат всички експертизи", заяви още министър-председателят. 

Впоследствие вицепремиерът Томислав Дончев и някои министри обявиха, че ще бъде създаден нов държавен орган, за да следи за безопасността по пътищата и да бъдат избегнати тежки инциденти като този край Своге. Идеята е всички служби в Министерството на вътрешните работи, в Министерството на транспорта, в Министерството на регионалното развитие, в Агенция "Пътна инфраструктура" да се консолидират в една структура с преки отговорности за  пътната безопасност. Новото звено нямало да бъде подчинено на нито едно ведомство, а най-вероятно ще го командва пряко  Министерският  съвет.

На свой ред БСП се активизира веднага след националния ден за траур в памет на загиналите. На 28 август ръководството на "Позитано 20" директно хвърли вината за инцидента върху правителството и персонално върху министър-председателя Бойко Борисов. Партийната лидерка Корнелия Нинова подчерта, че най-много в държавата се крадяло от магистралите и може би единствено програмата за саниране била равностоен конкурент. Нинова отново наблегна на темата за ширещата се в страната корупция, като отбеляза, че тя вече е започнала да "убива в буквалния смисъл на думата". По думите й невинни българи плащат с живота си кражбите на правителството на Борисов. Председателката на левицата даде да се разбере, че е съгласна да се публикуват договорите между държавата и строителната фирма "Трейс", която всъщност е ремонтирала пътя. Но според Нинова в крайна сметка това нямало да доведе до резултат, а компанията просто щяла да бъде подменена с друга. Соцлидерката уточни, че причина за трагичния инцидент е моделът на прехода, при който "политици, които се договарят с фирми, крадат и са безнаказани вече 29 години." Корнелия Нинова прогнозира, че и в този случай "фирмата щяла да бъде подменена, а отговорност щели да  понесат само ниските и средните етажи на властта." Нинова завърши изказването си, като поиска оставката на цялото правителство. 

Отговорът на управляващите от ГЕРБ не закъсня. В същия ден регионалният министър Николай Нанков и депутатите Александър Ненков и Тома Биков също насрочиха пресконференция. От изказванията им бързо се разбра, че кабинетът няма никакви намерения да сдава властта. Строителният министър упрекна опозицията, че социалистите грубо са политизирали "материята". "Не е много редно, дори би било престъпно да се правят манипулации и да се раздават присъди", посочи още Нанков. Депутатът Александър Ненков пък обвини БСП в евтино политическо говорене. Според него моделът, посочен от Корнелия Нинова, е създаден именно от нейната партия - и даде за пример аферата "Батко и братко". Колегата му Тома Биков допълни, че социалистическата партия се е превърнала в нещо средно между жълт вестник и другарски съд. "Когато си морален стожер, трябва да си такъв първо към себе си", коментира Биков и  припомни ареста на общинския съветник от Бургас Бенчо Бенчев и разследването срещу червения депутат Манол Генов за купуване на гласове. 

Коалицията "Обединени патриоти" поостана встрани от скандала. Е, не съвсем, тъй като активност демонстрира председателят на парламентарната група и лидер на "Атака" Волен Сидеров. Първо, в деня на траур - 27 август, Сидеров изригна с публикация в социалните мрежи, насочена срещу медиите, отразяващи инцидента край Своге. "Дай му катастрофи на нашенеца! Не хубави неща, не... Не, братя и сестри, дами и господа, другарки и другари! Редактори и водещи! Сладкопойни чучулиги! Продължавайте в същия дух! Новините - само катастрофи, убийства и перверзии! Някой направил добро? Не е новина, не разваляйте емисиите!", коментира атакист №1 във "Фейсбук". В дните след това той обяви, че ще изиска договорите между регионалното министерство и "Трейс", както и че ще внесе законови промени, така че да "има повече държава в пътното строителство". 

Депутатът от ДПС и председател на транспортната комисия в парламента Халил Летифов пък съобщи, че предприемането на мерки срещу войната по пътищата ще бъде поставено като тема и в пленарната зала, и в ръководената от него комисия. Според Летифов проблемът за  превенцията на пътнотранспортните произшествия често се неглижира, а институциите си прехвърлят една на друга вината за тях. "Смятам, че институциите на властта имат основното задължение да задават темата. В крайна сметка има органи, които трябва да са си свършили работата. Има Закон за движение по пътищата. Той е достатъчно рестриктивен, дава база да се извършва и контрол, а и по един или друг начин да предпазим самите шофьори, пешеходците, всички участници в движението", отбеляза Летифов по повод трагедията.

По наложила се в последно време традиция нито партия "Воля", нито заместник-председателят на Народното събрание и неин лидер Веселин Марешки направиха някакви сериозни изявления по въпроса.

Facebook logo
Бъдете с нас и във