Банкеръ Weekly

Общество и политика

ХУБАВОТО НЕ Е В МНОГОТО...

Ако в България се работеше със същия размах, с който се краде, страната ни отдавна да е сред първите от първата вълна за присъединяване към Европейския съюз. Кражби има навсякъде по света. У нас обаче се краде мащабно - на всички фронтове, с такава настървеност и безочие, което започва да впечатлява. Всъщност след толкова години разграбване впечатлява не толкова размерът на бедствието, колкото обстоятелството, че още има какво да се краде.


Очевидно е, че финансовоконтролната система не работи ефикасно. Очевидно е, че стремежът към бърза приватизация е продиктуван и от невъзможността на държавата да упражнява правата си на собственик, а да се отърве от тази си грижа? И на слепите стана ясно, че държавата произвежда ефикасно само честни частни милионери.


Отдавна се предвижда ремонт на финансовоконтролния механизъм


Напоследък се заговори за създаването на нова суперслужба под добилото популярност име Национална финансова полиция. Според депутата Найден Зеленогорски, натоварен с изработването на проекта, институцията ще има контролни правомощия в областта на финансовата, счетоводната, данъчната, митническата и валутната област. Гръбнакът на новата формация трябва да оформят Държавния финансов контрол, Службата за предотвратяване и разкриване на данъчните нарушения и сектор Валутни и митнически нарушения към ГУ Митници. Казано с прости думи, идеята е от няколко недостатъчно ефективно функциониращи контролни звена да се направи едно, но работещо. Рано е обаче оптимизъм да изпълва сърцата.


И сега отговорни служби и администрации дал Господ. Да ни пазят от врага с бяла якичка са призвани Сметната палата, данъчната и митническата администрация, икономическата полиция. Това са все НЕЗАВИСИМИ държавни органи.


Да не забравяме каква роля е отредена и на създадените по Търговския закон безброй надзорни съвети в държавните и общинските предприятия. Тези контролни органи също имат сериозни правомощия, но почти не ги използват. И на всички е ясно защо. Не са ефективни и контрольорите, присъстващи в предприятията пак по силата на Търговския закон. Дружествата им начисляват заплатите, а който плаща, той поръчва музиката...


Почти безсмислен е и одиторският труд на дипломираните експерт-счетоводители - обикновено констатациите им в разширените доклади служат само за информация, а нарушенията не се санкционират.


Ясно е, че работата на бъдещите финансови полицаи няма да тръгне отведнъж по мед и масло. Особено ако регламентът им за действие повтори качеството на редица мъртвородени структури.


Кого ще проверява финансовата полиция?


В момента извън всякакъв контрол са много обекти и субекти - депутатите, самата Сметна палата, отчетниците, събиращи данъците, частниците, поели държавни поръчки или получили средства от бюджета. Бдително око трябва да следи всеки, който борави с държавни и общински средства и имущество.


Не е зле да се огледа и съществувалата преди девети (септември 1944 г.) практика, позволяваща на държавните ревизори да влизат в Светия синод, в Мюфтийството, в партийните централи и във всякакви обществени организации с идеална цел.


Планираната финансова полиция не би оправдала създаването си, ако и тя като Сметната палата, ДФК и прочие съзерцаващи институции пропусне прословутия превантивен контрол. В такъв случай пак ще установяваме с неколкогодишно закъснение кой и как се е облажил от парите на данъкоплатците. По неизвестни причини сега например никой не осъществява т.нар. визаконтрол. Казано с други думи, когато, да речем, в една община се превеждат целево някакви средства, би трябвало да има институция, която да носи отговорността, че те се изразходват по предназначение. В противен случай не може да има плащане или ако има, то задължително да е за сметка на контролния орган, проспал момента.


Ще остане ли в сила правилото нарушение без наказание?


Липсващата имуществена (гражданска) отговорност, независимо от наказателната, при увреждане на държавния или обществен интерес ежедневно доказва колко вредни са белите полета в законодателството. Затова заместник-министри, пръснали напразно примерно 2 млрд. лв., ще бъдат само уволнявани, но не и задължавани да възстановят похарченото. Същото се отнася и за грешните кредитодатели - засега никъде не пише, че те трябва се бръкнат в джоба за неправомерно раздадените заеми.


Така че преди да въведем поредния законодателен шедьовър, да помислим добре: дали финансовите контрольори ще свършат повече работа с полицейски палки, или с обикновени химикалки... Един от великите ни възрожденци е изразил диалектиката между количеството и качеството с възклицанието: Хубавото не е в многото, а в... хубавото!

Facebook logo
Бъдете с нас и във