Банкеръ Weekly

Общество и политика

ГРИЖОВНОСТ И БЕЗСТОПАНСТВЕНОСТ: ДВЕТЕ ЛИЦА НА МОНЕТАТА

Докато Пловдив се готви догодина да стане съпътстваща
културна столица на Европа, един жест на художника Венелин Пенков
подсказва истинското - не декоративното! - състояние на нещата.
Г-н Пенков, със знанието и разрешението на община Централна,
посред бял ден натоварва и отмъква мозайки от раннохристиянска
базилика от V век. Антиките се съхраняват в безстопанствено
хранилище, поради което акцията на художника има назидателен характер.
Г-н Пенков просто подсказва на градоначалството и обществеността,
че всеки е в състояние да приватизира културното наследство,
занемарено и неохранявано от никого. С подобно изкушение може
да се похвали и авторът на тези редове, който преди няколко години
можеше да стане собственик на подобна римска мозайка от няколко
квадратни метра (!), ако имаше кола на разположение.


На другия полюс е жестът на роднините на поета Гео
Милев - сестра му Пенка Касабова и дъщерите му Леда Милева и Бистра
Аврамова. Водени от най-искрени чувства, те са дарили на къщата-музей
Гео Милев в Стара Загора няколко много ценни картини,
приживе собственост на поета. Сред тях е портрет на Гео Милев,
рисуван от известния немски експресионист Макс Метцгер, с когото
нашият поет е поддържал близки отношения. Не по-малко ценни са
и картините на Оскар Кокошка и Марк Шагал, които също са включени
в дарението. Жестът на роднините, скромно огласен тук-там, има
и една друга стойност, извън историческо-познавателната. Става
дума за оригинали на авангардни световни художници, чиито имена
и произведения и в момента се радват на огромен пазарен успех.
Самото им присъствие в България вече е капитал за нацията.


Двата жеста - на отмъкване и дарителство
- недвусмислено обобщават картината и състоянието на културното
ни наследство. Грижовност на частно равнище и безстопанственост
на общинско и държавно ниво.

Facebook logo
Бъдете с нас и във