Банкеръ Weekly

Общество и политика

ГРАНДСЕНЬОРЪТ НА ВИНОТО

На 18 юни тази година близо 1000 гости от цял свят отпразнуваха в Напа Вали рождения ден на една легенда. Робърт Мондави, грандсеньорът на виното, чукна 90-те и както всяка година даде гигантско парти за роднини, приятели и делови партньори.Самият Мондави е най-доброто доказателство за верността на твърдението, че умереното, но редовно пиене на изискани вина оказва благотворно въздействие върху физическото и душевното здраве. Когато този човек-легенда заговори за вината си, когато развърже торбата с анекдотите и преживелиците, от него струи неподправена радост от живота и свеж, младежки дух.Пътят му невинаги е бил лек. През 1936 г. Мондави - син на италиански имигранти в САЩ, завършва икономика и постъпва във винарската фирма на родителите си Сънихил Уайнъри (Sunnyhill Winery) в Сейнт Хелена. Нямал големи изгледи да направи бърза кариера и голям бизнес, при положение че в навечерието на Втората световна война американската нация все още се състояла главно от пиячи на бира, а не от любители на виното.Първоначално се занимавал с производството на скучни вина за всеки ден, както ги нарича днес. Но и сега те са важен компонент от разнообразния асортимент на избата, макар качеството им да не издържа сравнението с елитните му творби. Близо 80 милиона от общо 100 милиона бутилки, произвеждани ежегодно, са с марка Уудбридж (Woodbridge) и Костал (Coastal) и са предназначени за пиячите от сегмента на средната класа, тоест - минават за масови вина.Грозна семейна свада През 1943 г. братята Робърт и Питър Мондави купуват винарската фирма Чарлз Круг (Charles Krug), модернизират технологията на производство и постоянно подобряват качеството на виното, възползвайки се от най-новите постижения на науката.Грозна семейна кавга променя през 1962 г. рязко живота на Робърт Мондави, който по това време вече е щастлив съпруг и баща на три деца, печели добре и дори му се случва да обядва на една маса с наскоро заклелия се президент Линдън Джонсън. Питър чисто и просто не желае да възприеме представите за качество, с които брат му се завръща от европейските си пътувания. Следва раздяла с Круг.Признание от ЕвропаТова обаче бил шансът на Робърт Мондави. По това време той обикаля страната в търсене на подходяща почва за отглеждане на лозя. Така случаят го отвежда в Напа Вали, а през 1966 г. той основава там първото си голямо лозаро-винарско стопанство. Целта му е да обедини традициите на Европа с най-новите технологии и с американския опит в мениджмънта и маркетинга. Първия си Совиньон блан (Sauvignon blanc) Мондави нарича Фюме блан (Fume blanc) в чест на винарите от поречието на Лоара. Европейските познавачи на виното пък му се отблагодаряват, като скоро започват да премират неговите вина.Лично барон Филип дьо Ротшилд, производител на Мутон Ротшилд (Mouton-Rothschild), го кани в замъка си в Жиронд. В спалнята на ексцентричния французин, сред хаоса от възглавници, вази с цветя и смачкани вестници, се ражда решението за съвместно производство. Така възниква идеята за Опус уан (Opus One) - забележително вино, за 12 бутилки от което (реколта 1979 г.) един американец плати неотдевна 24 000 долара.Това първо успешно смесено предприятие е последвано от други - например с фирмата Марчези де Фрескобалди (Marchesi de Frescobaldi) от Тоскана, Едуардо Чадуик (Eduardo Chadwick) от Чили и австралийската фамилна фирма Отли (Oatley).Преплитане на вино и култураМеждувременно империята се разраства. Роберт купува нови и нови стопанства, а износът постоянно расте. Засилва се и дистрибуцията на Американския континент, най-вече благодарение на инициираните от Мондави дегустации и обиколки из страната с цел стимулиране на американската култура на виното.Вече повече от 30 години винарският концерн Роберт Мондави уайнъри (Robert Monadavi Winery) организира концерти с джаз и класическа музика, художествени експозиции и кулинарни изложби на най-високо равнище. Сред тях например е The Great Chefs Program, първата кулинарно-винарска програма в САЩ, в рамките на която видни личности от обществения живот представят на привикналите с бързите закуски американци една по-различна, по-витална кухня с пресни, сезонни и екологично чисти продукти.На стартиралите из цяла Америка антиалкохолни програми находчивият Мондави отвърна със своята Mission Program - мисионерска програма за просвещаване на медиите, търговците и потребителите. Целта на тази широка кампания бе да докаже, че умерената консумация на вино е полезна за здравето.Няма долче вита за МондавиПрез 1993 г. предприятието е преобразувано в акционерно дружество и излиза на борсата. Година по-късно кормилото поемат синовете Майкъл (президент) и Тимоти (изпълнителен директор), а дъщерята Марша става член на директорския борд.За 81-годишния по онова време Мондави обаче това не значи оттегляне, камо ли отдаване на лек живот. Напротив - той търси все нови и нови пътища, за да прославя по цял свят калифорнийските вина.Съвместен проект с НАСАСред начинанията му е например проектът с НАСА, в рамките на който модерните техники на телеметрията се използват за наблюдаването и поддържането на лозята. Или стартиралият през 1999 г. проект To-Kalon, представляващ мащабна програма за обновяване на стопанството в Напа Вали, където при запазване на първоначалната архитектура бе създадена винарската изба на бъдещето.Заедно със съпругата си Маргрит неуморният Мондави се ангажира като основен спонсор в основания през 2001 г. Американски център за вино, култура на хранене и изкуство (American Center of Wine, Food and the Arts) - отново с цел да покаже на широките маси, че виното и храненето влияят върху културата и правят живота по-хубав.

Facebook logo
Бъдете с нас и във