Банкеръ Weekly

Общество и политика

ГОЛЕМИТЕ ДОЙДОХА ЗА БУЛГАРТАБАК

Очакванията, че Булгартабак холдинг АД ще привлече сериозен инвеститорски интерес, засега се оправдават. Засега, защото все още никоя от шестте компании купили информационния меморандум, не е подала оферта за холдинга. А крайният срок за това е 20 март.


Интерес към тютюневия монопол проявиха Филип Морис (Philipe Morrice), Бритиш Американ Табако (British American Tobaco), Галахър (Gallaher), Алтадис (Altadis), Джапън Тобако (Japan Tobacco) и Реемтсма (Reemtsma), документите за която бяха закупени от инвестиционната банка Креди Суис Фърст Бостън (Credit Suisse First Boston). Едно от предварителните условия на сделката бе оферти да се подават само от компании от тютюневия бранш.


Големите сливания не отминаха през последните години и тази индустрия. Джапън табако купи Ер Джи Рейнолдс (R.J.Reynolds) за 8 млрд. щ. долара. Сега тези две фирми държат 11% от световния пазар, от които 5% се падат на продажбите в Япония. Бритиш Американ Табако купи Ротманс (Rothmans) за над 11 млрд. щ. долара и държи 16% от световния пазар. Френската Сейта (Seita) и испанската Табакалера (Tabacalera) се сляха под името Алтадис. Най-голямата компания в тютюневия бранш е Филип Морис, която държи 16% от световните продажби на цигари. По-голям пазарен дял - 31% има само китайският монопол. Причината за това завидно китайско постижение е недопускането на конкуренция в най-голямата страна в света.


През юни миналата година от Ер Джи Рейнолдс проявиха интерес към Булгартабак. Генералният й мениджър Уолтър Пертот дори разговаря с премиера Иван Костов и тогавашния вицепремиер Александър Божков. Срещите се състояха след подписването на договора за производството на Камел (Camel) у нас. В този смисъл ще е изненада интересът, проявен към нашата страна и от новия собственик на компанията Джапън Тобако.


Раздържавяването на Булгартабак холдинг АД започна през 1996 година. Тогава, в първата вълна на масовата приватизация, с по 20 процента бяха включени четиринадесет от дъщерните фирми на холдинга. Пак тогава за купувач на фабриката в Благоевград се спрягаше името на Филип Морис, но според осведомени сериозни разговори не са водени. Далеч по-конкретни бяха предложенията на Сокотаб за предприятието в гр. Гоце Делчев. Съгласие по цената на сделката обаче не бе постигнато. Само на хартия останаха и намеренията на бившето министерство на търговията да създаде в тютюневия холдинг четири мегаструктури - за изкупуване и преработка на тютюн, за производство на цигари, за спомагателни материали и за търговия с тютюни и тютюневи изделия на вътрешния пазар.


Според възприетата стратегия за продажба безусловно се продават 34% от акциите на Булгартабак холдинг. Останалите 17% ще бъдат прехвърлени след една година, като през този период купувачът ще трябва да изпълни определени условия, поставени от правителството. На първо място сред тях е запазването на позициите на вътрешния пазар и развитието на износа на цигари и суров тютюн.


При продажбата на холдинга държавата ще запази златна акция. Тя ще дава право на кабинета да се противопоставя на съществени изменения в дейността на дружеството, като например намаляване на производството. Без съгласието на правителството няма да е възможна и промяна на седалището на тютюневия холдинг, от което всъщност зависи къде ще се плащат данъците. Златната акция не е от голямо значение и при вземане на решения за прехвърляне на търговски марки. Задължителният депозит за участие в наддаването е 1 млн. евро и няма определена минимална цена на акциите, което едва ли ще затрудни кандидатите. Ако трябва да ги да класираме по-големина, то на първите места безспорно са Бритиш Американ Табако и Филип Морис. Най-известните им марки са съответно Лъки Страйк (Lucky Strike) и Марлборо (Marlboro). Филип Морис е по-активната в Централна и Източна Европа с инвестиции от над 2 млрд. щ. долара от 1990 г. насам. В тази част на Стария континент пушачите са 45% от възрастното население, докато в страните на Евросъюза - нивото е 30 процента. Годишната й печалба в глобален мащаб е около 5 млрд. щ. долара. В Чехия и Словакия Филип Морис държи съответно 80 и 50% от пазара. През тази година е предвидено да започне да работи и фабриката й край Санкт Петербург, която ще произвежда 25 милиарда къса цигари годишно. По този начин компанията ще избегне високите вносни мита в Русия.


След обединението си с Ротманс през юни миналата година Бритиш Американ Табако е пазарен лидер в 60 от 180-те държави, в които работи. Тя има фабрики в 68 страни (включително в Русия, Украйна, Полша и Унгария) с персонал над 100 хил.души. Според оценка на самата компания от продаваните по целия свят 5.4 трилиона цигари годишно 900 млрд. цигари са от нейни марки. Приходите й за година са над 25 млрд. английски лири.


Бритиш Американ Табако - БАТ, притежава 50% от акциите на отбора от Формула 1 Бритиш Американ Рейсинг. Във Формула 1 рекламира и друг от кандидатите за Булгартабак холдинг- немската Реемтсма. Тя е спонсор на отбора на Макларън-Мерцедес. Най-известните марки на немската компания са Уест (West), Р1 (R1) и Давидоф (Davidoff). Реемтсма произвежда 60 марки в над десет страни. Във фабриките й работят над 12 хиляди души. През 1999 г. тя е продала над 129 милиарда цигари за 12.9 млрд. марки.


Френско-испанската Алтадис произвежда 100 милиарда къса цигари годишно и има пазарен дял от 13% в Западна Европа. В бившите социалистически страни компанията присъства единствено в Полша, където държи 10% от продажбите.


Групировката Галахър е активна най-вече във Великобритания - с 39.6% пазарен дял. Най-известната й марка у нас е Силк кът (Silk Cut). За шестмесечието на 1999 г. Галахър има оборот от 2196 млн. лири и оперативна печалба от 234 млн. лири. Акциите на дружеството се търгуват на борсите в Лондон и Ню Йорк.


Първи на посещение в тютюневия холдинг влязоха англичаните от Галахър, чийто съветник по сделката е Прайс Уотърхауз Купърс. Очакванията на експертите от бранша са, че със сигурност оферти ще подадат и Филип Морис, и Бритиш Американ Тобако.

Facebook logo
Бъдете с нас и във