Банкеръ Weekly

Общество и политика

ГАД ЗЕЕВИ КРЪЖИ ОКОЛО АГЕНЦИЯТА ЗА ПРИВАТИЗАЦИЯ

БАЛКАН ОТЛИТА В НЕБИТИЕТО, ЗА ДА ДАДЕ ПЪТ НА ХЕМУС ЕР

Облаците около националния авиопревозвач Балкан - четиринадесет месеца след приватизацията му, все повече се сгъстяват. Такива са впечатленията и на безпристрастните наблюдатели и анализатори извън превозвача, и на пилотите, стюардесите и техниците, работещи в него.


Че мрачните мисли и на едните, и на другите имат основание, в. БАНКЕРЪ се убеди сам. В късната вечер на фаталния 13 септември собственикът на 75% от Балкан - израелският бизнесмен Гад Зееви, в типичния си стил отново притисна българската държава: или кабинетът Костов да приеме всички негови условия, или щедро обещаваните от година и два месеца насам 500 млн. долара инвестиции никога няма да дойдат у нас, а националният авиопревозвач ще остане без мажоритарен собственик.


Не е трудно да се предвиди каква картина ще представлява втората по големина авиокомпания на бившия социалистически блок, ако заплахата на г-н Зееви стане реалност.


На въпросния 13 септември, малко след 17.30 часа, пред входа на Агенцията за приватизация спряха най-елитните автомобили на Балкан. После във ведомството на Захари Желязков тежко се приземи самият бос на мажоритарния собственик на превозвача - Гад Зееви. Г-н Зееви, прокуристът Барух Чакъров, представители на транспортното министерство, ръководството на агенцията и юристи са обсъждали бъдещето на Балкан.


Да, Гад Зееви ще идва, но утре или вдруги ден, не зная точно кога - откровено се опитваше да заблуждава имиджмейкърът на авиокомпанията Виктор Меламед, при това в момента, когато израелският бизнесмен поставяше поредния си ултиматум в заседателната зала на АП.


След повече от два часа разговори, към 19.45 ч., от изхода на агенцията се зададоха един след друг Барух Чакъров и Гад Зееви, а след тях и останалите членове на делегацията им. Чакъров видимо не се зарадва на репортерите на БАНКЕРЪ, но след като пошушна нещо на шефа си, намери сили и да размени няколко реплики.


На въпроса: за какво преговаряхте, прокуристът Чакъров скромно отговори: Купуваме Агенцията за приватизация... Изглежда обаче, и на него шегата не му допадна особено и допълни: Не, сериозно! Той (б.а. - Гад Зееви) е дошъл да я купи.


Купувачите отпрашиха с лъскавите лимузини, а след тях от агенцията излезе и заместник-министърът на транспорта Апик Гарабедян, отговарящ за авиацията. Той хладнокръвно отбягна конкретните отговори на поставените му въпроси (виж интервюто).


Около 20.10 ч., закривайки лицето си с вестник, ведомството напусна и заместник-председателят на агенцията Илия Калоферов. Но пред репортерския касетофон той бе малко по-конкретен (виж интервюто).


Единствен от преговарящите в сградата на Аксаков остана самият председател Захари Желязков. Към 20.30 часа охраната заключи входната врата на ведомството и изгаси всички лампи, което трябваше да се възприеме, че ще метат. Кога и как се е изнесъл Желязков - само той си знае.


Какво ли е накарало Гад Зееви да пристигне у нас по никое време и да води преговори по тъмна доба на такова високо ниво? Случайно ли е съвпадението на тези преговори с решение N1621 на АП за откриване на процедура за приватизация на авиокомпания Хемус ер ЕООД, взето само няколко часа по-рано? И как трябва да се тълкува цялата тази тайнственост, излъчвана от всички участници в преговорите?


Може би част от отговорите се крият в казаното от Илия Калоферов - че откакто взеха Балкан, Гад Зееви и хората му постоянно демонстрират неразбирателство с кабинета Костов.


Какво целят тези хора - искрено се учуди високопоставен служител на авиокомпанията, имайки предвид израелското ръководство. Действително какво ли целят, след като 75% от превозвача бяха придобити за 150 хил. щ. долара, при това с най-благоприятния договор, подписван някога в Агенцията за приватизация.


Напук на всичката благосклонност обаче Зееви холдингс не изпълняват повечето от поетите в договора за продажба задължения. На пресконференция още на 26 май 2000 г. председателят на надзорния съвет на АП Асен Дюлгеров обяви част от нарушенията и съответните глоби, наложени от агенцията. Първата глоба е от 1 млн. щ. долара - за неоткриването в поставения срок на акредитив за погасяване на задълженията на превозвача. Втората - от 950 хил. щ. долара е наложена за това, че купувачите са продали акции в Международната асоциация за въздухоплавателни съобщения SITA, от което са получили приход от 9.5 млн. долара. С тях обаче те не са покрили задължения към държавата, а са ги използвали по свое усмотрение.


Израелските собственици ще трябва да платят и 30% неустойка от стойността на неизвършените инвестиции, които са били поети като задължение в договора - по 20 млн. щ. долара за всяка от първите пет години. До 30 декември миналата година те трябваше да представят в АП и примерен инвестиционен план, но и този срок не бе спазен. Според Дюлгеров не се погасява и задължението от 15 млн. щ. долара дълг към ДФРР. Той заплаши Зееви холдингс с арбитраж в Париж, ако продължава да не спазва клаузите от договора и ако не признае наложените глоби.


Нов удар за Зееви холдингс бе отлагането на насрочената за 19 юли продажба на останалите в SITA акции (виж бр. 21 от 29 май и бр. 27 от 8 юли на в. БАНКЕРЪ). Както се разбра по-късно, причина за това е спадналата с 45% цена на акциите поради голямото им предлагане на Нюйоркската и Парижката фондови борси - трикратно по-високо от реалното търсене.


По авторитета на Зееви холдингс удариха и десетдневните стачни действия на пилотите в началото на май, което принуди собствениците да се бръкнат и увеличат заплащането им с по 500 долара допълнително за четирите летни месеца - от 15 май до 15 септември. Последва оставката на изпълнителния директор Ендрю Грей, който бе заменен със Зви Франк. Нов удар се оказа и отказът в началото на септември на изпълнителния член на съвета на директорите на Балкан Филип Мустаков да поднови договора си с израелците. Заедно с него авиокомпанията напуска и директорът по летателната експлоатация Янко Стоименов. Според коментари на пилоти, след напускането им, в ръководството на превозвача не е останал нито един авиационен специалист.


Като капак на всичко на 11 септември ИАТА клиринг хауз временно изключи Балкан, с което я отряза от безналичните разплащания и сключването на интерлайн договори с шест авиокомпании, сред които Ер Франс, Америкън еърлайнз, Търкиш еърлайнз и Чешките авиолинии CSA. След плащане на част от задълженията на 12 септември отношенията се нормализират единствено с Ер Франс.


В същото време из Балкан пълзят слухове, един от друг по-мрачни. Най-често обаче се чува, че с края на чартърния сезон свършват и поетите ангажименти на Зееви холдингс към кабинета Костов. След което следвало оттегляне на Гад Зееви и хората му от България. Като празни трябвало да се разглеждат и всички обещания за грандиозни инвестиции на холдинга у нас, за интереса му към GSM-оператора МобилТел, за изграждането на градче за търговия и развлечения, за инвестиране в тв медии и пр., и пр. Изобщо не му върви на Балкан с обещанията - и за възстановяването на линията до Ню Йорк още през април, за самолетите ATR-42, които трябваше да дойдат през юни, после през юли, а първият пристигна чак в края на август. Отложено от 28 август за неопределеното бъдеще е и откриването на новото дружество Болкън техник, джойнтвенчър между Балкан и Израел еъркрафт индъстрийз. Нищо, че за почетен гост на откриването беше поканен и премиерът Иван Костов.


Вживяващи се в ролята на пророци авиатори подхвърлят, че хората на Гад Зееви са взели приходите от лятната чартърна програма, които възлизали на няколко десетки милиона долара, платили са най-неотложните задължения и вече си стягали багажа да си ходят, прибирайки вероятно и остатъка от парите. Именно за да стане раздялата възможно най-безболезнено, били и водените преговори с представители на АП и транспортното министерство. Пак според пророците, със знанието на израелците техническият персонал на авиокомпанията вече бил подтикван към стачка, която щяла да бъде тълкувана като поредната пречка пред чуждестранните инвеститори и да послужи като мотив за най-безболезнено разтрогване на приватизационния договор. Присъствието на заместник-министъра на транспорта Апик Гарабедян пък се тълкува като поличба, че държавата е готова да използва бъдещите стачни действия също като мотив и да прехвърли правата върху редовните международни линии от Балкан на втория национален авиопревозвач Хемус ер. С това тя многократно ще увеличи атрактивността му, което е добре дошло с оглед обявената вече приватизационна процедура.


Най-крайните твърдения са, че вече се знае кой ще е новият собственик на Хемус ер, че и този път обявеният раздържавителен конкурс се прави за определен купувач, и даже се свързва този купувач с бившия министър на транспорта Вилхелм Краус.


Така или иначе, но след всички тези слухове някак съвсем на място идват и думите на Барух Чакъров, че Гад Зееви ще купува Агенцията за приватизация. За да станат слуховете реалност, израелците наистина ще трябва да купуват - е, разбира се, не цялата агенция. Достатъчно е да купят определени служители в нея. И както върви приказката - вероятно те вече имат опит в тази дейност. Служители от ведомството на Захари Желязков намекват, че по повод приватизацията на Балкан под масата били раздадени около 1 млн. щ. долара. Посочват се дори и чиновници, които са се облажили най-много - един бивш и един настоящ министър.


Кой знае, може и сега някой да намаже. Ако не чиновник, то поне бъдещият купувач на Хемус ер.

Facebook logo
Бъдете с нас и във