Банкеръ Weekly

Общество и политика

ФЛОТЪТ ТЪРСИ 18 МЛН. ДОЛАРА КРЕДИТ ОТ НАШИ БАНКИ

Осемнадесет милиона долара са необходими за довършването на два 21 000-тонни кораба за насипни товари, предназначени за БМФ, които вече се строят във Варненска корабостроителница. Първият от тях - Царевец, ще бъде спуснат във вода още през септември. Преди Коледа Варненският залив ще напусне и Трапезица. Строителството на съдовете засега се осъществява със средства на параходството и корабостроителницата.


Бихме искали кредитът да е от български банки. Не че не можем да го получим отвън, както за последните четири кораба, които строихме. Защо обаче парите да излизат от страната, след като могат да останат в нея - е становището на капитан далечно плаване Иван Борисов, бивш генерален директор на най-голямата ни транспортна фирма - параходство Български морски флот, Варна. Съветът на директорите гласува за смяната на Борисов на свое заседание преди седмица. Той обаче ще продължи да изпълнява функциите си на генерален директор до излизането на регистрацията на промените в Държавен вестник.


Новият генерален директор на параходството е к.д.п. Георги Георгиев, досегашен шеф на варненския клон на Трансимпекс. Преди това г-н Георгиев е работил в БМФ като капитан и старши суперинтендант. Съветът на директорите гласува и за смяната на председателя си Христо Несторов с Георги Гяуров, някога флотски служител, а сега пенсионер. В съвета остават само двама от предишните му членове - началникът на управление Воден транспорт Пенко Клочков и пенсионерът Лазар Парушев. За да се подмлади съставът, от няколко дни негов член е и Валентин Гълъбов, началник на управление Структурна реформа в транспортното министерство.


В БМФ смятат, че осигуряването на кредит няма да е проблем. Още преди да започне строителството на корабите, параходството вече им е осигурило работа. Както и за предишните четири съда, строени във Варна, е сключен предварителен договор със стабилен чартьор - световноизвестната спедиторска фирма Каргил със седалище в Женева. Той гарантира, че въпросните съдове ще имат товари през следващите пет години - идеално условие за получаване на заем, особено на фона на задълбочаващата се криза във фрахтовия пазар поради предлагането на свръхтонаж.


Въпросът е дали този път ще се намерят български банки, които да отпуснат парите при по-изгодни условия от тези, предлагани от чуждестранните финансови институции. В БМФ са наясно, че днес нито една българска банка не може сама да предостави 18 млн. щ. долара, но пък би могъл да се създаде консорциум от две, три или повече институции, които да осигурят средствата, без да изпитат сериозни сътресения.


И досегашният опит със строежа на нови кораби, и състоянието на БМФ гарантират възстановяването на кредита. Чистата печалба на параходството за първото полугодие на тази година е около 7.3 млн. г. марки. Повече от 15 млн. г. марки пък са платените данъци.


Най-големият проблем на флота е влязлата в сила от началото на годината промяна на Закона за ДДС, с която беше обложен с данък и таймчартъра (отдаване на кораби под наем за определено време). От влизането й в сила БМФ е загубил около 6 млн. г. марки. Надеждите са с гласуването на измененията в Закона за акцизите, чрез текст в преходните и заключителни разпоредби, парламентът да премахне тази несправедливост, при това със задна дата - от началото на годината.


АКО НЕ СИ ГОТОВ ДА НАПУСНЕШ ЕДНА ДЛЪЖНОСТ, ЗНАЧИ НЕ Я ЗАСЛУЖАВАШ


Иван Борисов, бивш генерален директор на Български морски флот, пред в.БАНКЕРЪ


Г-н Борисов, каква е причината за вашата смяна?


- Защо трябва да има причина? Просто решават - и толкова. Моята философия е, че ако човек не е готов винаги да напусне една длъжност, значи не я е заслужавал.


Още малко и ще кажете, че дори сте доволен?


- Не зная - да се радвам ли, или...


Как работихте с ръководството на Министерството на транспорта?


- Министър Краус е един от хората, които най-много уважавам. И той, и Пенко Клочков помагаха, доколкото могат, но не всичко е в техни ръце... А и не всичко около флота е ясно. Трябва незабавно да се създаде една морска стратегия, която твърдо да защищава националните интереси. Засега само се говори, но още нищо не е направено.


Какво ще пожелаете на вашия приемник?


Д... да му е яко!


Само това ли?


- То му стига!


А вие накъде ще отплавате?


- Първо, ще сдам това горещо място. После ще си почина и ще видя. Но на м оре няма да се върна. Първо - годинките ми са такива, че вече не съм за море. Второ, там е много по-лесно... Едно е да командваш един кораб, съвсем друго - 102.

Facebook logo
Бъдете с нас и във