Банкеръ Weekly

Общество и политика

ЕВРОБАНК ПРОКАРА ДВУПОСОЧЕН КУЛТУРЕН МОСТ

В една от големите зали на Съюза на художниците на ул. Шипка 6 ЕВРОБАНК подреди 30 графики и три скулптури от своята колекция - една четвърт от цялата сбирка на банката, която притежава, и живописни платна, и рисунки в добавка. По думите на изкуствоведа Христо Ковачевски поне 40 от платната и графичните листове са сред най-доброто в българското изобразително изкуство. На Ковачевски може и трябва да се вярва по две причини: защото е най-добрият наш експерт и защото е безукорно честен и почтен.


Тази констатация може да ни препрати, но вече с обратен знак, към един друг експерт, който години наред споделяше трапезата на Валентин Моллов и множеше колекцията му. Казва се Вежди Рашидов и сякащ най-сериозно се е вживял в ролята на нов Светлин Русев, т.е. на обществена съвест и предпочитан коментатор-всичкознаец на клюкарската преса. Дали като намигване към публиката, или като знак на централноевропейска толерантност в изложбата на ЕВРОБАНК са показани и две графики на Вежди Рашидов - не сред най-добрите, но затова сред най-скъпите.


Умно направената селекция на изложбата дава възможност да се видят и по-старите придобивки (главно от вече разпродадената великолепна и богата колекция на Съюза на писателите), но и по-нови творби. Включително и такива, които са лична собственост на директорите на ЕВРОБАНК и се показват за първи път в подобна изложба. Голяма част от тези творби са закупувани директно от ателиетата на художниците, подбирани чрез рафинирания вкус и точното експертно око на Христо Ковачевски. Така се оформя и високият карат на сбирката, в която - поне на тази изложба - не липсват Иван Кирков, Ада Митрани, Стоян Цанев, Стоимен Стоилов, Димитър Казаков-Нерон, Буян Филчев, Румен Скорчев и др. Общо 17 български автори с отделни графични листове или цели цикли (Дюрер на Георги Трифонов, който, уви, започна прекалено често да се появява в различни колекции и леко девалвира). Впрочем, както заяви г-н Роман Фетчик, прокурист на банката, това е част от стратегията на финансовата институция: Не само да даряваме средства в областта на културата, спорта и социалната политика, но и да участваме активно със собствени идеи в организацията на подобни събития.


В този смисъл изложбата трябва да се възприема и чрез нейния втори знак - не само като проява на колекционерски амбиции и страст, но и като траен интерес към постиженията на съвременната българска графика. Чрез този смисъл ЕВРОБАНК си осигурява трайно участие в пазарния живот на нашето изкуство. И още нещо - строи двупосочни мостове за културна комуникация, отваря нови прозорци за българското изобразително изкуство към света. Нека припомним, че през пролетта точно ЕВРОБАНК показа на ул. Шипка 6 изложбата Словашка графика от 90-те години! Така избраната стратегия подсказва, че и настоящата изложба на българска графика от колекцията на банката ще бъде показана зад граница в скоро време. За това впрочем загатна и г-н Фетчик.


Изложбата на ЕВРОБАНК не е първата от подобен род в София. Силният шум се вдигна през пролетта (и тези дни в Созопол) за изложбата от картини на Златю Бояджиев на Литекс. Нека припомним и експозицията на банка Славяни преди няколко години в Националния исторически музей. Съмненията споходиха и двете експозиции, за да подскажат как при взаимопроникването на две ценностни системи губи по-цивилизованата, по-стойностната и вечната. (Арс лонга, вита бревис.) Експозицията, подредена от ЕВРОБАНК, е първата в последните десетина години, която е белязана от знака на сериозно отношение към изкуството и добра стратегия в тази област. Поради което не породи онзи нездрав интерес, който неизменно съпътства обществените прояви на различни финансови институции и групировки. Клюкарските медии отсъстваха.

Facebook logo
Бъдете с нас и във