Банкеръ Weekly

Общество и политика

ЕТЮД ЗА ЕДНА МАТРИЦА, ЕДНА СТРАТЕГИЯ И ПОВЕЧЕ НА БРОЙ ФАЛОВЕ

Изсичането на матрица за тригодишното споразумение с МВФ обсеби силите и старанието на управляващите. Закъснението на госпожа Макгърк по лични причини даде още няколко дни време за уточнения. И за критики - че заложената стопанска политика е прекалено либерална, до степен на харакири, а набелязаната социална защитеност - много постна. Авторите матричари ще раздават тълкувания и аргументи тази седмица пред парламента и под строгия взор на Ан Макгърк неминуемо ще нанасят и поправки. Накрая ще се ориентираме по нейното изражение - ако тя остане много доволна, ние трябва поне малко да се притесним.


За борбата с престъпността и корупцията правителството излезе с национална стратегия, или казано по-чужбински - генерален план за действие. Премиерът Костов дефинира основната, от организационна гледна точка, цел: Да направим прозрачни извършваните досега и бъдещите действия като част от единен замисъл, единна политика. Кабинетът се отказал от раздаването на задачи по структурите на властта. Те били разписани в началния вариант на документа, но после се решило просто да се изброят и от тях да произлизат адресатите. Тоест, всеки сам да си припознае ангажиментите.


Правилно - борбата с престъпността не е сладка работа, която адресатите биха си дърпали от ръцете. А и те самите не са в ясна кондиция, доколкото са обект на административна и съдебна реформи. Реформи, които министърът на вътрешните работи Богомил Бонев определи като инструментариумът на стратегията. Заложените принципни тенденции изглеждат разумни - по-малко хора да стигат до осъждане, като се реагира с административни наказания на леките престъпления, а администрацията да е по-малко подкупна, като стане контролираща вместо разрешаваща.


Междувременно ремонтът на съдебната част от въпросния инструментариум напредва с бурни емоции в законодателните редици. Промените в закона за съдебната власт при второто четене обединиха - за първи път, разнородните иначе опозиции в парламента. С тяхно участие дебатите вървят дълго и шумно, но поради отказа им да участват в гласуването то става бързо и стройно. Така с лекота 130 районни следствени служби бяха закрити, от президентските правомощия отпадна назначаването на директор на НСлС, следователската квота във ВСС намаля с една бройка - с колкото се увеличи съдийската, а министерските правомощия на Васил Гоцев се увеличиха с много. Заместникът му Никола Филчев притури съчки в огъня, обявявайки в пленарната зала Министерството на правосъдието за министерство на съдебната власт. Която не можело да е чак толкова независима, та да няма свой министър.


Че следствието не се ползва със симпатиите на останалите крила, противодействащи на престъпността, беше съвсем очебийно при законовото му разфасоване. Министър Васил Гоцев приведе европейската практика като довод, че за 80% от престъпленията ще е достатъчно само полицейско разследване. Нямам основания да слагам следствието над МВР - това си убеждение вътрешният министър Богомил Бонев илюстрира с пример за досегашни разлики в статута. Оказа се, че бившият заместник-директор на НСлС с преназначаването си в МВР загубил около 300 хиляди лева в заплатата.


С привидно спокойствие и пресилена усмивка Бойко Рашков си наложи да бъде очевидец на ликвидационната процедура и в правната комисия, и в пленарната зала. Дребна утеха му беше връщането в строя на двама напуснали следователи. Главният прокурор Татарчев обаче наказа ликвидаторите с отсъствието си от парламентарните процедури. Така или иначе, гласуваните сега законови поправки ще задействат по времето, когато ще изтече неговият мандат.


Стана банално фаловете на инстанции и институции да се обясняват със слънчасване и да се приписват на летните жеги. Един Васил Филипов, например, до неотдавна бе еднакво самоуверен и витален и зиме, и лете. Седмината интелектуалци от НСРТ - и по Йордановден да бяха правили своя отчет, пак щяха благодушно да си признаят три гафа за отчетното полугодие. През което им се наложи да се произнасят точно... три пъти...


Фаловете не са сезонен поминък, като жълтия кантарион, в който бедни планински села намериха алтернативна заетост, силови изкупватели съзряха доходен бизнес, а екоминистерството заплаши да впише билката в Червената книга. Все пак и то трябва да върши нещо.


ИМА И ДЕЛА, ЗАБРАВЕНИ ОТ ПРЕДИШНИ ГОДИНИ


Министърът на вътрешните работи Богомил Бонев пред в.БАНКЕРЪ:


Г-н Бонев, шефът на националното следствие изрази пред в.БАНКЕРЪ личното си виждане кои 70-80% от делата да отидат в компетенцията на МВР за полицейско разследване - престъпленията с неразкрит извършител, които през миналата година били две трети... Възприемате ли такова предложение?


- Не, ние сме говорили няколко пъти на тема статистика. При положение че разкриваемостта за миналата година е 45%, очевидно цифрите, на които се позовават от следствието, не са точни. Защо не са? Защото се казва така: образувани са 180 хиляди предварителни производства, а с неизвестен извършител са около 130 хиляди. Останалите приключени следствия са с известен. Само че не се уточнява, че има още 100 хиляди дела от предишни години, забавени. Единната информационна система, която се създава, ще сложи край на подобни спорове. Много често те се водят от позициите на хора, които са далеч от проблемите...


Какъв ще е критерият дали едно дело да бъде поето от специализираната следствена служба, или да се даде за полицейско разследване?


- Полицейското разследване, според концепцията за НПК, по която споровете вече са малко, е извънпроцесуално разследване, то е извън рамките на процеса. И вероятно най-удачният критерий е при нас да се поемат престъпленията, които са подсъдни на районния съд като първа инстанция. А това са 80% от всички престъпления.


А къде смятате, че е правилното място на следствените арести? При обсъждането в правната комисия бе припомнено делото Ваньо Александров като класически пример за фатална грешка поради достъп на лица извън магистратурата до задържан...


- Заради делото Ваньо Александров бяха наказани един офицер от тогавашната Дирекция на народната милиция, който отдавна напусна МВР, и следователят Богдан Карайотов. Най-добре питайте тях, особено господин Карайотов.


А къде е мястото на арестите? За мен са смешни аргументите, че не можело те да са подведомствени на Министерството на правосъдието. Значи затворите може, а арестите не. Ако следствието не се досеща, че ще ги отърват от едно огромно бреме, значи там някой просто не разбира за какво става дума.

Facebook logo
Бъдете с нас и във