Банкеръ Weekly

Общество и политика

ДЪРЖАВНИ ЧИНОВНИЦИ ЗДРАВО ПЕЧЕЛЯТ ОТ САМОЛЕТНИ БИЛЕТИ

Интересни игрички с цените на авиобилетите за служебни пътувания на висшите държавни служители разкриха пред репортер на в.БАНКЕРЪ чиновници от Министерския съвет. Блюстителите на държавността били изумени от огромните суми, с които министри, заместник-министри и техни подчинени ощетяват хазната.


Правителствената авиокомпания Отряд 28 разполага само с три самолета - един Ту-154 М, един Ту-134 и новонаетия Фалкон 50 до доставянето на поръчания супермодерен бизнесджет Фалкон 2000. Разбира се, и дума не може да става, че те са в състояние да поемат огромния поток от държавни служители, които прекарват значителна част от работното си време във въздуха или в чужбина. Поради тази причина трите машини традиционно обслужват президента, вицепрезидента, министър-председателя, вицепремиера и председателя на Народното събрание. А министрите, заместник-министрите и останалото високопоставено чиновничество летят с билети за бизнескласа (С-класа) по редовните международни линии най-вече на реномираните чуждестранни компании. И точно при закупуването на тези билети се правят, меко казано, и най-големите нарушения.


Работещите в бранша отлично знаят, че кризата на авиопазара принуди авиокомпаниите да правят драстични отстъпки от официално обявените си цени, за да привлекат пътници. А когато става въпрос за най-платежоспособните - бизнесмените и държавните чиновници, битката за всеки пасажер придобива епични размери. В тези случаи отстъпките често са с пъти по-ниски от официално обявените цени в Международната асоциация за авиотранспорт. И тъй като официално обявените цени се сменят трудно (необходимо е промените да се заявят шест месеца предварително), авиокомпаниите публикуват официална цена, а на клиентите предлагат т.нар. специални цени.


Авиослужители изтъкват, че превозвачите нямат право да дисконтират официално обявените си цени, затова са си намерили технология, чрез която хем да привличат клиенти, хем и да са стриктни. Така на билета се изписва официалната цена, но се добавя и един допълнителен номер. Според вътрешната информация и правила на авиокомпанията той означава, че билетът е продаден по друга тарифа.


И какво се получава? Държавните служители купуват билетите, на които фигурира единствено официално обявената в Международната асоциация за авиотранспорт цена, но плащат значително по-ниската специална цена. После, при отчитането на командировката прилагат последния отрязък от самолетния билет с официалната цена. Плащането се извършвало единствено чрез чекове, на които, разбира се, също е отбелязана официалната цена. Травел агенцията, продала билета, си изтегля от обслужващата банка посочената в чека сума, след което някой прибира разликата между двете цени или тя се дели.


Бритиш еруейз например прави 822 долара специална отстъпка от публикуваната цена за линията София - Лондон - Ню Йорк и обратно, и 980 долара от цената до Вашингтон и обратно (виж таблицата, в която са дадени шестте най-използвани от държавните ни чиновници дестинации).


На много по-големи отстъпки се радват предпочелите да летят по същите трасета с германската Луфтханза - 2846 щ. долара до Вашингтон и 2538 долара до Ню Йорк. Но най-голям бонус на клиентите отпуска Суис еър, която дава за български пътници допълнителна отстъпка от 20% под специалната цена. Така швейцарският превозвач сваля цените до Вашингтон и Ню Йорк съответно с 3052 и 2774 щ. долара.


Опитите на някои от агенциите, продаващи самолетни билети, да прилагат към тях фактури за реално платената цена били енергично осуетени от държавните чиновници, сигнализираха техни честни колеги. Стигнало се дотам, че Министерският съвет отказал да преведе сумите за билети, с които е пътувано още преди три-четири месеца и които са били придружени с фактури за платена реална цена.


За това, че продажбата на авиобилети за държавните служители е сладка работа, може би свидетелства още едно обстоятелство. От доста време с тази дейност приоритетно се занимава основно една травел агенция. Според запознати освен на Министерския съвет тя продава билетите за командировките в чужбина и на служители от няколко други ведомства.


На фона на казаното дотук направо невероятно звучат разказите за пътуванията на Петър Жотев по света. Откакто изпълнителният директор на БКК станал вицепремиер и министър на икономиката, подчинените му се видели в чудо. Жотев цепел държавната стотинка на две, свеждал харчлъка от хазната до жизненонеобходимия минимум и винаги предпочитал авиокомпания Балкан пред който и да било чуждестранен превозвач. Почти като легенда се носи историята за едно от пътуванията на Жотев до Брюксел преди няколко месеца. Вицепремиерът пристигнал в белгийската столица с Балкан, а за връщане поискал да му се закупи билет за спален вагон. Иван Костов обаче разпоредил непременно да присъства на заседанието на Министерския съвет на другия ден и на Жотев било предложено по спешност да му извикат Фалкон от София. Той обаче отказал да разкарват цял самолет само заради него и подгонил подчинените си да търсят други варианти. В крайна сметка с големи разправии било резервирано място за полета на румънския национален превозвач Таром от Брюксел до Букурещ, а среднощ от правителствения гараж била изстреляна кола да прибере спестовния вицепремиер от румънската столица.


Интересно какво ли си мисли за Жотев държавното воинство, спестяващо от авиобилетите за собствения си джоб? Но в случая по-важното е какво мисли Костов като министър на държавната администрация.

Таблица:

Дестинации#9;Бритиш еруейз#9;Луфтханза#9;Суис еър


(от София до и обратно)#9;п.ц.*/сп.ц.**#9;п.ц./сп.ц.#9;п.ц./сп.ц.


Вашингтон#9;4080/3100#9;3796/950#9;3972/920


Ню Йорк#9;3702/2880#9;3418/880#9;3594/820


Лондон#9;1582/1380#9;1694/640#9;1694/560


Брюксел#9;1609/655#9;1609/640#9;1609/600


Франкфурт#9;1242/787#9;1242/640#9;1242/570

* Публикувана цена


** Специална цена

Facebook logo
Бъдете с нас и във