Банкеръ Weekly

Общество и политика

ДРАСКИ И ШАРКИ ПО ПОСТАМЕНТА НА ВЛАСТТА

Първият месец работа на парламента не предложи кой знае какви интересни събития. Депутатите си гласуваха най-неотложните за тях самите неща - правилника за работа на Народното събрание, състава и ръководствата на комисиите в парламента, заплатите си. Избраха и новото правителство. Това им отне целия месец юли, след което излязоха в заслужена почивка.
Но индикации, че от есента предстои интересен политически сезон, се появиха още при първите гласувания в 39-ото Народно събрание. Най-напред шестима от депутатите на Коалиция за България гласуваха за кабинета на премиера Симеон Сакскобургготски, въпреки партийното решение вотът на всички да е въздържал се. След това царските хора подкрепиха едно от първите решения на новия парламент за увеличаване, макар дребно, на заплатите си, въпреки че шефът им Пламен Панайотов ги беше инструктирал за обратното.
Основната роля на парламента като институция е да гради законодателната база за управление на държавата. Тепърва предстои Народното събрание да се захване с функциите си на законодателен орган. Още повече че царските хора заявиха намерение да променят коренно значителна част от нормативните актове, приети от предшествениците им. Всъщност, очертават се поне три основни интриги, които ще са важни за бъдещето на 39-ото Народно събрание и на изпълнителната власт. Любопитни ще са процесите, които ще се развиват в царската парламентарна група. От това ще зависят отношенията на законодателната с изпълнителната власт и с премиера. Третата въпросителна е свързана с поведението на ДПС като коалиционен партньор, както и с действията на другите две парламентарни групи - вляво и вдясно.
След изтеглянето на икономическия екип на НДСВ в изпълнителната власт властовото пространство на юридическото лоби в парламента се разшири. Влиянието на тандема Огнян Герджиков - Пламен Панайотов в парламентарната група, която поне засега може да се разглежда като самата организация НДСВ, все повече се разраства, коментират депутати от групата. Според тях дори е възможно царската ПГ да се еманципира значително от волята на лидера си, и бездруго твърде ангажиран с премиерските си задължения. До степен да функционира по свои правила, различни от Симеоновите.
Няколко хипотетични кризи съзират наблюдатели. На първо място поставят личните интереси на депутатите, заради които те биха могли да саботират взимането на едни или други решения. Но отделните противоречия между народните представители биха могли да бъдат контролирани поне засега както от лидерите на групата, така и от самия Симеон. Колкото до груповите интереси, лобито на нововремците около Емил Кошлуков и Мирослав Севлиевски на теория може да се окаже препъникамък в хода на парламентарната дейност заради разминаванията с вижданията на юристите. Въпросната група обаче не се ползва с особено топлите чувства и на Симеон, твърдят запознати, и по тази причина едва ли ще може да играе решаваща роля. Не бива да се забравя обаче, че всеки един от 120-те гласа на НДСВ е важен при гласуването в залата. Тъй или инак, балансирането в парламентарната група на НДСВ едва ли ще е лесна работа за нейните лидери. Това стана ясно още при подбора на областните управители, когато кандидатурите за постовете бяха неколкократно сменяни и договаряни между депутатите и самия премиер.
По-интересно е обаче да се види доколко и докога царските народни представители и партньорите им от ДПС ще крепят с гласовете си правителството и неговата дейност. Философията на новите закони логично би трябвало да следва управленските виждания и намерения на премиера и екипа му. Означава ли това, че както при предишното управление реалната законодателна стратегия на властта ще се гради на Дондуков 1, а парламентарната група ще им осигурява конституционносъобразна санкция? Кой ще има решаващата дума за определянето на нормативната уредба в настоящата ситуация? Въпросът напомня анекдотичната дилема за яйцето и кокошката и изглежда твърде комплексен. Особено на фона на многообразието от интереси около Симеон Сакскобургготски и започналите вече вътрешни интриги в редиците на НДСВ и на коалиционния му партньор ДПС. Не по-малко проблемни се очаква да бъдат отношенията между премиера и парламентарното му мнозинство, което отново поставя въпроса за стабилността на управлението. Иначе казано, за броя на депутатите, които сигурно, твърдо и достатъчно дълго ще го подкрепят.
Основните кадрови решения на премиера показаха, че диалогът между него и парламентарната му група търпи качествено развитие. Назначаването на Стоян Ганев за шеф на премиерския кабинет въпреки несъгласието на юридическото лоби в НДСВ беше първият ясен сигнал за това, че Симеон и част от хората му в парламента могат да тръгнат по различни писти. При назначаването си Ганев заяви, че той ще бъде човекът, който ще определя дневния ред на министър-председателя. Заявката явно бе за ролята на посредник между премиера и обкръжението му. Дали по този начин Симеон Сакскобургготски не се опитва да постави бариера между себе си и отделните лобита в НДСВ?
Другият пресен пример в подкрепа на тезата за двете писти е назначаването на бившия царски гард Бойко Борисов за главен секретар на МВР. Слуховете твърдяха, че шефът на вътрешното ведомство Георги Петканов, който е близък с Огнян Герджиков и Пламен Панайотов, е бил против неговата кандидатура и е имал подготвен свой човек за поста. Интригата обаче беше овладяна и Петканов приветства в МВР царския охранител.
Вече неведнъж в дванадесетгодишната история на родната ни демокрация сме били свидетели на разминаване между волята на изпълнителната и на законодателната власт. Това бе причината за падането на управлението на Филип Димитров, който не се ползваше с подкрепата на парламентарната си група. Оттеглянето и на ДПС просто тури точката. Няколко години по-късно подобна интрига се разигра и между Жан Виденов и лявото мнозинство в Народното събрание. Борбата между двата центъра на власт в БСП - около партийния лидер и премиер Виденов, от една страна, и от друга - задкулисното ядро около Андрей Луканов в парламента, доведоха до срива в лявото управление.
В настоящата ситуация основният гарант за мнозинството на НДСВ е ДПС. Но и там не е останало много от някогашната идилия и първите противоречия се появиха още при преговорите за сключване на коалиционното споразумение. Проблемите около постовете за хората на ДПС в крайна сметка бяха преодолени. Оттук нататък обаче предстои изпълнителната и законодателната власт да заработят най-после на по-високи обороти и с по-добър синхрон. Напрежението от управлението ще прехвърля искри и в отношенията между партньорите. А поне в парламента Доган запази донякъде изгодната си позиция да има решаваща дума за взиманите решения заради липсващия един глас на НДСВ. Всяко разминаване между волята на царските хора и на Сокола автоматично ще попада във фокуса на общественото внимание. И ако не се стигне до кризи, ще произвежда поне скандали. Лидерът на ДПС и хора от обкръжението му вече нееднократно заплашваха, че ще се изтеглят от властта, ако видят и най-малкия сигнал, че нещата не вървят в правилната според тях посока.
НДСВ разполага и с резервен вариант за подкрепа в гласовете на Коалиция за България. Левите депутати вече показаха, че са склонни да подкрепят политиката на правителството. Тази тендеция най-вероятно ще се развива и в бъдеще, прогнозират от средите на коалиционните партньори на БСП. Лидерът на ОБТ проф. Кръстьо Петков дори е подготвил и разпространил между колегите си един малко наивен документ, предвиждащ сключване на споразумение за подкрепа с ПГ на НДСВ. Няма да мине, но е индикация за настроения. Самият Петков отиде лично при Симеон Сакскобургготски и демонстрира готовност да го съветва по някои въпроси.
Тепърва предстои да се види и какво ще става в редиците на СДС, които се представят за единствената реална опозиция на управляващите. Поредното развихряне на вътрешните конфликти в синята партия този път може да се окаже решаващо и да прелее депутатски симпатии към НДСВ. Поддържниците на царската идея сред депутатската група на ОДС се броят на пръстите на едната ръка, но техните гласове биха били достатъчни за мнозинството.

Facebook logo
Бъдете с нас и във