Банкеръ Weekly

Общество и политика

ДОКАТО БАЛКАН ТРЪПНЕ В ДОГАДКИ, ВРЕМЕТО ЛЕТИ

Как ви се отразяват големите промени напоследък - попитали един пилот от авиокомпания Балкан. - Какви промени? Аз от 20 години работя тук, но промени досега не съм забелязал - отговорил той. Този анекдот сякаш най-точно илюстрира единствената постоянна тенденция в развитието на най-голямата ни държавна авиокомпания.


Още през 60-те години съм участвал в няколко колегиума, на които основно се дискутираше как да бъде спряно изтичането на средства от Балкан - сподели пък наскоро бивш съветник на тогавашните министри на транспорта Марин Вачков и Григор Стоичков.


От Балкан живеят не само днешните служители, но продължават да се облажват и вчерашните. Затова и в авиокомпанията и извън нея най-голямо безпокойство предизвика неясното утре.


Трима кандидат-купувачи на Балкан останаха за финала (виж миналия брой 29/98 г. на БАНКЕРЪ). Това означава и три различни алтернативи за развитие на превозвача. Плюс четвърта - ликвидацията.


Разговорите с кандидатите започват от днес, 27 юли. Ще поискаме допълнителна информация по подадените оферти. И като анализираме отново всичко, след две седмици ще обявим единствения кандидат-купувач, с когото ще водим директни преговори - съобщи представителката на инвестиционния посредник ТОБ Мая Ангелова. Което означава, че около 10 август приватизационните облаци около Балкан ще се поразкъсат. А дотогава котелът със слухове и догадки все по-силно ще клокочи.


На пръв поглед най-сериозен купувач изглежда Руският авиационен консорциум (с основен акционер Внуковские аеролинии). Той кандидатства за 80% от акциите на превозвача. Купувайки Балкан, руснаците биха решили две задачи - излизат на международния авиопазар и правят първи пробив за новите руски самолети Ту 204 и Ил 114. Което от една страна би стабилизирало финансово Балкан, но от друга - по отношение на парка - би го отдалечило от Европа. Защото след 2002 г., когато влязат в сила новите сурови екологични изисквания на Анекс 14 на ICAO, ще настанат черни дни за новите, но вече морално остарели руски самолети.


Логиката обаче налага и такъв въпрос: ако руснаците наистина имат половин милиард долара, колкото са необходими за стабилизирането на Балкан, защо не ги вложат за закупуване на нови западни самолети, както и за разработване на международни линии, а ще ги хвърлят за една фалирала авиокомпания? Отговорът на този въпрос засега остава тайна.


Вторият вариант - работническо-мениджърското дружество Балкан еър, предизвиква не по.малко въпроси и поражда и най-големите слухове!


Заговори се например, че скоропостижната регистрация на Балкан еър в съда се дължи както на големите връзки на тогавашния директор Валери Доганов, така и на изключителните професионални качества на наетия адвокат Валери Борисов.


Втори слух напоследък тормози и членовете на Балкан еър и обикновените служители на Балкан: че срещу мениджърското дружество е заведено дело, при това от новия изпълнителен директор Филип Мустаков, за неправомерно похарчени 70 хил. марки от касата на авиокомпанията. Парите били оползотворени за пътувания в чужбина с цел привличане на инвеститори - гласяло стандартното обяснение.


Трети слух плъзна буквално преди няколко дни - че заинтересовани кръгове натискали ръководството на Балкан еър да оттегли офертата си. В такъв случай трябва да се приеме, че тези геометрични фигури лобират за някой от другите двама кандидати.


Но основната въпросителна е откъде ще дойдат средствата, в случай че ТОБ посочи Балкан еър като единствен кандидат-купувач? В този случай най-често се споменава името на сегашния търговски директор на Балкан Петър Петров, бивш представител на превозвача във Франкфурт. Носи се мълвата, че г-н Петров осигурил необходимите средства от германски банки. Сред тях се споменава и основната банка, с която работи Балкан - Байрише Булгарише Ханделсбанк, чиито акционери са Байрише Ферайнсбанк и нашата БУЛБАНК. През последните години тя редовно кредитира с по около 40 млн. г. марки лятната чартърна програма на Балкан.


Защо обаче германците ще хвърлят толкова пари за Балкан, след като за същата сума могат да си направят нова авиокомпания?


И все пак най-големите догадки предизвиква никому неизвестното дружество еър България. В информационното бюро ДЕЛФИ до петък, 24 юли, липсваше информация за извършена негова регистрация. Кои са тези - се питат в Балкан и вдига рамене в недоумение.


Според експерти - който и да бъде избран - резултатът все ще е един - преди да се стигне до подписване на договор за покупко-продажба, кандидатът ще поиска да се направи финансов одит, при това от избран от него одитор. Същите тези експерти смятат, че одитът ще покаже доста по-различни цифри от официално оповестяваните от досегашните ръководства на авиокомпанията. Подобни съмнения неведнъж е изразявала и шефката на борда Весела Димитрова - човекът, който като началник на управление Финансово оздравяване на държавните предприятия би трябвало да разполага с най-точните данни.


По-паметливите помнят, че преди четири години Балкан пак беше обявен за приватизация. Но независимо, че тогава авиокомпанията се намираше в далеч по-добро финансово състояние, опитът се оказа безуспешен. Ако продажбата се провали и сега, остава последният, извънреден вариант - ликвидацията. Кого устройва той? Логично погледнато - единствено тези, които са източили най-големите средства от Балкан. С ликвидацията обаче България ще остане без официален превозвач. При това в момента у нас няма нито една действаща авиокомпания - частна или държавна, която е в състояние веднага да поеме функциите на Балкан.


Според икономисти вариантът ликвидация не би се възприел и от инвеститорите на летище София. Знае се, че половината от обслужваните самолети на аеропорта са собственост на Балкан. Ликвидацията би намалило значително приходите на летището, а оттам и своевременното обслужване на кредитите.


Докато авиокомпанията тръпне в очакване, времето лети. До края на август трябва да бъдат извършени спешни плащания за над 4 млн. щ. долара. В противен случай заплахата да бъдат арестувани самолетите й - добре позната ни отпреди три години - отново ще надвисне. В същото време летният чартър не носи почти нищо - повечето средства отиват за покриване на кредита от българо-германската банка.


Едно все пак е пределно ясно - ерата на ограбването ще свърши. Дотогава остава съвсем малко. Ако се изпълни дословно договорът с ТОБ - още 40 дни.

Facebook logo
Бъдете с нас и във