Банкеръ Weekly

Общество и политика

ДИМИТЪР СТАНЧЕВ, ИЗПЪЛНИТЕЛЕН ДИРЕКТОР НА ПАРАХОДСТВО БЪЛГАРСКО РЕЧНО ПЛАВАНЕ:

Всичко започна още
през 1991 г., когато българската икономика тръгна надолу и БРП
бе принудено да търси транзитни товари. Първоначално опитахме
с метални рулони, които возихме от Германия и Чехия за Италия
и Испания. Но при налагането на югоембаргото всичко това пропадна.
След вдигането му потърсихме отново старите контакти. Целта ни
бе да привлечем транзитни товари и да запълним големите капацитетни
възможности на флота.


Проблем при започналите
преговори се оказа твърде високата тарифа на БДЖ - четири пъти
над вътрешната. При такива цени обаче чужденците отказаха да возят
през наша територия. В края на краищата се разбрахме с БДЖ и те
смъкнаха цените до нормална величина, удовлетворяваща товародателите.


Тъкмо се оправихме с железниците
и възникна проблемът с митническата гаранция. Тъй като държавата
ни не е в състояние да гарантира превоза на транзитни товари без
нарушения (и особено превоза на цигари и алкохол), бе наложено
всички видове товари да се гарантират чрез паричен депозит или
банкова гаранция.


Митническото обезпечаване
на транзитните стоки се превърна в огромен проблем за превозвачи
и спедитори. Специално за нас, речното параходство, става дума
за гарантиране или на много скъпи стоки, или на много големи количества
товари. За да се гарантира един камион с 5 т чай например, превозвачът
трябва да затвори оборотни пари от порядъка на около 500 000 000
лева. А това е голяма пречка за бизнеса.


Проблемът се реши на местно
ниво, когато наскоро започнахме да возим меден концентрат от Южна
Африка до Смедерево, Югославия. Той е поне хиляда пъти по-евтин
от чая, но пък количеството е голямо - 5000 тона. Митницата поиска
да затворим 300 000 г. марки гаранция за времето,
през което товарът щеше да се движи с влакове от Бургас до Русе.
Поставихме остро въпроса пред митницата и с проявеното от нейна
страна разбиране - за първи път в страната - той беше решен.


Договорихме се, че БРП
ще гарантира целогодишно транзита на товари през българска територия,
като внася ежемесечно по 0.5% от сумата 100 млн. лв. (която е
приблизително равна на цената на транзитираните от нас горива,
алкохол и цигари). Така за цялата 1998 г. транзитните превози
ще ни струват 6 млн. лева.


БРП само чакаше разрешението
от митниците и още на следващия ден влаковете с меден концентрат
тръгнаха от Бургас за Русе. Товарът вече пристигна в крайното
пристанище. Другата стока, която превозихме с генералната банкова
гаранция, бе 2000 тона гранитни блокчета от Сирия за Югославия.


Отдавна твърдя, че отношението
на държавата не бива да е еднакво към всички данъкоплатци. Не
може например една фирма, чийто капитал е само офисът й, да се
третира наравно с БРП. Ние имаме капитал на стойност милиарди
левове и стабилно място на пазара. Не сменяме офиса си, нито името
си - всеки знае, че от 1935 г. БРП е все на това място, и знае
къде и как да ни намери.


Надяваме се проблемът
да се реши генерално за всички превозвачи и спедитори с новия
Закон за митниците, стига депутатите да гласуват направеното от
нас предложение. Иначе още дълго ще гледаме как товарите подминават
българските пристанища на път за Констанца.


(Бел. ред. - Предложението
на Димитър Станчев беше узаконено с чл. 95 на новия Закон за митниците,
гласуван от Народното събрание в четвъртък, миналата седмица.
В него е записано, че всяко местно лице, което в продължение
на най-малко три години е извършвало редовно транзитни операции
в Република България и има финансово положение, което му позволява
да покрие своите митнически задължения и не е извършвало нарушения
на митническите и данъчните разпоредби, може да получи от митническите
органи писмено разрешение за извършване на транзит без обезпечение.)


Таблица


Превозени транзитни товари
през българските речни и морски пристанища


(По данни на Националното
сдружение на българските спедитори)


Година Товари (в хил.
т)


1994 1100


1995 720


1996 190

Facebook logo
Бъдете с нас и във