Банкеръ Weekly

Общество и политика

ДЕПУТАТИТЕ МЕЖДУ ДВЕ НАЗДРАВИЦИ

Тридесет и деветото Народно събрание започна с очакване за ново време, но продължи по старому. По традиция сесията беше закрита с шампанско от депутатите преди коледната ваканция. С какво се запомни тя, освен с многобройните наздравици? Според повечето наблюдатели, най-вече със забавените темпове на работа и липсата на ясна концепция. В продължение на месеци народните представители от НДСВ се ориентираха в ситуацията и в това как точно се работи в парламента. Постепенно законодателната машина беше задвижена, но в края на изминалата сесия забавянето не беше наваксано. В резултат дори се наложи парламентарният контрол пет пъти да падне от дневния ред на Народното събрание, за да се изпълни законодателният план. Проблем пред парламентарното мнозинство, а и пред другите парламентарни групи, се оказаха взаимодействието и диалогът с изпълнителната власт. Няколко пъти депутати и министри от НДСВ се събираха, за да решават кой е най-добрият механизъм за съвместна работа. Хората от групата на НДСВ все още роптаят срещу окупирането на връзките с правителството от страна на ръководството на ПГ, както и срещу липсата на обратна връзка в отношенията между кабинета и Народното събрание. Премиерът Симеон Сакскобургготски и началникът на кабинета му Стоян Ганев неведнъж трябваше да ходят до парламента специално за да въдворяват на място ред в отношенията между двете институции. И как иначе, след като парламентарната дейност е продължение на работата на правителството и на неговите приоритети. Ако проблемът не бъде изгладен през новата година, той може да се превърне в един от факторите, които ще спъват задълго работата на двете институции. В началото на есенната сесия царящият в парламента хаос създаде впечатлението, че новите управници подменят функциите на законодателната институция и се опитват да омаловажат значението й. Повод за такива изводи даде първоначалният отказ на премиера Симеон Сакскобургготски да отговаря на депутатските питания. Не един и два бяха случаите, когато правителството действаше без санкцията и одобрението на парламента. Най-големият скандал се развихри около пускането на български еврооблигации на световните пазари, без Народното събрание да е гласувало решението. Впрочем, успехът на акцията засенчи споровете и така и не стана ясно трябва ли парламентът да се произнася за такива неща, или не. Но въпреки притесненията, че се правят опити за игнориране на парламента от държавническата дейност, всички тези пропуски, поне засега, няма как да подменят конституционните разпоредби. А промяна в основния закон, която да въвъде нов тип държавно управление, не се очертава. Най-големият проблем пред Народното събрание, според председателя му Огнян Герджиков, се оказа липсата на дисциплина. Досега всичките опити на парламентарния шеф да прекрати гласуването с чужди карти, което беше традиция и в предишните парламенти, се оказаха безрезултатни. Герджиков дори се зарече, че ако до края на януари не реши въпроса, ще подаде оставка, а междувременно е наредил пренастройване на системата за гласуване, тъй че на народните избраници да им е трудно да услужват на колегите си от парламентарната група... Дали обаче това е истинският проблем в Народното събрание? Банална истина е, че депутатите от всяка парламентарна група гласуват по партийно решение и дали всички ще присъстват в залата всъщност няма особено значение. За последните месеци ясно се видя, че разногласията в редиците на НДСВ са най-силно изразени. Ако Герджиков успее да задължи депутатите да присъстват в залата, за да дадат вота си, вероятно именно в неговата ПГ ще има най-голямо разнообразие от мнения при гласуването.Истинският въпрос е в качеството на законите и в тяхното прилагане, твърдят анализатори. Приемането на близо 90 проектозакона беше залегнало в програмата на НДСВ до края на годината. За този период обаче бяха приети едва 60 от тях, като повечето бяха проектозакони за изменение и допълнение на вече съществуващи закони. На всичко отгоре и те не се оказаха достатъчно качествени. В края на есенната сесия равносметката на Герджиков показа, че важни закони като този за медиите и Законът за ДДС се нуждаят от цялостна преработка. Основните приоритети на депутатите през следващата година ще бъдат свързани със съдебните закони, както и със синхронизирането на българското законодателство с европейското. Този приоритет на практика е неизбежен, при положение че страната ни е в процес на преговори с Европейския съюз. Ако обаче сроковете за постепенното синхронизиране не бъдат спазени, преговорите може да се забавят. След няколко месеца работа на Народното събрание май най-обобщаващата дума за изминалия период на парламентарна дейност е скука. Новата сесия засега не вещае катаклизми. Всъщност това би трябвало да радва политическите наблюдатели, защото би могло да бъде възприето като знак за стабилност. Дали е така, или става дума за затишие пред буря, тепърва ще става ясно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във