Банкеръ Weekly

Общество и политика

Дайте ни евроагенцията по алабализмите!

Главният архитект Здравко Здравков и кметът Йорданка Фандъкова с визия "София - 2030" по съветите на датският архитект и урбанист Ян Геел

Дойде докладът с препоръките за София на урбаниста Ян Геел. Столичната община си беше поръчала съветите на архитектурното му студио, та белким открием топлата вода за устройството на територията. Поръчката е изпълнена, парите за нея не са дадени нахалост, топлата вода е открита - трафикът да бъде изнесен от центъра.

Звучи чудесно и... извънземно. И не е за наивници. Ключовата препоръка е да спре движението по основната ос, която пресича града в посока изток-запад - булевардите "Тодор Александров" и "Цар Освободител". Този транзитен трафик бил всъщност паразитен и движението трябвало да бъде пренасочено през пътните рингове извън центъра.

Как обаче да откажат шофьорите от този пряк маршрут и да ги насочат към обиколните? Ето как. Стесняват бул. "Тодор Александров" от сегашните три на две ленти в отсечката между ул. "Опълченска" и бул. "Мария Луиза", за да предизвикат големи задръствания. Така шофьорите щели да бъдат принудени да търсят алтернативни маршрути.

Побира ли го умът ви - при направен широк булевард със зелени вълни да го скопиш, за да стане неизползваем. Отказалите се от този маршрут задръстват подобаващо алтернативните, по които се минава далеч по-бавно. Но пък задръстванията и замърсяването нарастват правопропорционално на изгубените нерви, време и средства. А понеже и ринговете са правени-недоправени, най-добре ще е София да бъде пресичана през околните квартали и села отвъд Околовръстното.

Друга революционна препоръка - подлезите, за чиито ремонти и изграждане отделяме вече десетилетия толкова емоции, пари и телевизионно време, трябвало да бъдат... зарязани. Защо ли? Ами защото това улеснявало шофьорите да минават през града по-лесно и бързо. Започнат ли обаче пешеходците да пресичат улиците не отдолу, а по пешеходни пътеки, ще затруднят сериозна автомобилния трафик  - до невъзможност и... с цената на живота си. Хора срещу коли - който оцелее.

Все пак не всичко в доклада на Ян Геел е толкова инфарктно. Има добри препоръки, но и тях си ги знаем. Знаем и защо не биват реализирани. Като например тази да се намалят местата за паркиране в централната синя зона. Да, ама това е най-добрия бизнес за общинския бюджет - как да се лишиш от него. И ако колите не паркират в синята зона, все ще трябва някъде да паркират - дори ако спрат да се движат. Да речем - в зелената зона, чието последно разширение предизвика протести. Така печалбите от платеното паркиране ще продължат да текат, докато цветовите зони покрият цяла София.

Наред с публичния транспорт трябвало да се развива и мрежата от велоалеи. Трябва, но общината го прави с мравешко темпо. От пътника и велосипедиста не можеш да вземеш толкова, колкото от автомобилиста. За тези с колелетата остава ролята на пешеходците - да регулират трафика като се пречкат на колите. Освен това не познавам велосипедист, на когото колелото да не е откраднато. На някои - по няколко пъти. За което мълчат както урбанистът Геел, така и българските власти.

"Трябва да направим така, че хората да се чувстват комфортно в центъра. Да ги върнем от моловете в града. В момента градската част се ползва основно от хората над 30 години и застаряващите. Децата ги няма. Те са в моловете", зове главният архитект Здравко Здравков. Ами, там ги водят майките им. Едва ли е само заради безплатното паркиране, но си струва да се обсъди тази хипотеза.

Иначе Здравков и кметът Йорданка Фандъкова са прави да обвързват визията за развитието на столицата с по-качествена среда за живот. Каквато имаше преди половин България да дойде в София и всеки да припознае автомобила като второто си "аз". Приветстваме и инициативата за нов Закона за устройство и застрояване на Столична община, който да ограничи презастрояването в центъра. Но убедеността им, че ще има съпротива на всички равнища, хвърля съмнение върху всичко, което обещават. Както и подозренията, че натискът от Брюксел да се справим с мръсния въздух, ще се изметне в заобиколна посока. Например тази софиянци да бъдат изгонени от централната градска зона, за да се отвори път за колите на местната и държавната администрация, воглаве с общинарите, министрите и депутатите. Плюс разни знайни и незнайни правоимащи, които ще се сдобият с пропуски да паркират и шофират там, където е забране. И въобще, този иновативен доклад е чудесен, но градската среда в столицата е толкова зле, че ще пратят Европейската агенция по лекарствата на Луната, но не и в София.

 

 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във