Банкеръ Weekly

Общество и политика

CREDIT AGRICOLE СИ КУПИ ЛИДЕРСКОТО МЯСТО

Една от най-големите френски банки - Caisee National de Credit Agricole (CA), съобщи в края на 1997 г., че е в ход процедура за купуване на половината от акциите на една нова голяма банка в Италия, която по размери ще бъде втората на Апенинския полуостров след San Paolo di Torino. Засега името на новата банка не е уточнено, но стана известно, че от италианска страна ще участват такива авторитетни финансови институции като Mediobanca, Comit, Credito Italiano и др.


Това е вторият по големина удар на Credit Agricole, след като през 1996 г. успя да закупи изцяло групата Indosuez. Според наблюдателите с участието си в тази нова операция в Италия СА разширява значително присъствието си на европейските фондови пазари и недвусмислено подчертава стремежа си да се превърне в най-големия френски банков гигант. Отбелязва се освен това, че тези операции се осъществяват без излишен шум, което пък накара висшите европейски и световни финансови кръгове да се вгледат по-внимателно в насоките на развитие на Credit Agricole през последните години.


Богатството няма нужда от прожектори


Credit Agricole е вече на повече от сто години, но за нейната дълга и бурна история се говори малко. Създадена през 1894 г., тя предпочита да расте мълчаливо, на сянка. А тайната на нейните успехи е, че ръководството й винаги гледа надалеч и винаги е стъпило здраво на краката си. Както писа в.Монд, богатството няма нужда от прожектори, а и тези, които управляват СА, мълчат по традиция, превърнала се в навик.


Едно пътуване в историята и настоящето на тази зелена банка, както я наричат, т.е. банката на френските селяни, ще помогне на читателите да разберат причините за мълчанието, тихите операции и, естествено, за стратегията й.


Докато френската банкова система диша на пресекулки и е принудена да прави какви ли не салтоморталета, за да си възвърне рентабилността, Credit Agricole пращи от здраве - чиста печалба през 1996 г. в размер на 7.5 млрд. франка и първа по размер на внесените данъци във Франция - близо 5 млрд. франка. Към това трябва да се добави и покупката на Indosuez за 11.9 млрд. франка, платени веднага, без кредити.


Но пък каква пирамида!


Credit Agricole няма структурата на другите банки. Нейната структура е по-скоро пирамидална, от типа на сдруженията на взаимоспомагателните каси. В основата й са 2755 caisses locales (кооперативни кредитни дружества). Те членуват в 57 caisses regionales, които пък са собственици на Caisse Nationale de Credit Agricole (притежават 91%). А тя, от правна гледна точка, е акционерно дружество, банка по всички показатели, която координира оперативната дейност на caisses regionales. На практика властта се държи от основата на пирамидата, но нейното политическо и финансово управление е във върха.


Историята на СА, както казват американците, е една dream story, съставена от последователни завоевания, от разкриването на нови хоризонти, от осъществяването на големи социални и политически амбиции през последния век. Дълги години Credit Agricole беше банка предимно на селските стопани. Но след 1988 г. тя се превърна в универсална банка, и то не само на селските стопани, но и на занаятчиите и хората със свободни професии, на малките и средните предприятия в цялата страна. Един от всеки трима французи днес е клиент на СА - банката, която държи 21% от спестяванията в страната и която присъства на пазара със собствени фондове, възлизащи на 147.3 млрд. франка.


Географската експанзия


Купуването на Indosuez през 1996 г. не само разшири периметъра на банковата дейност на Credit Agricole, но й позволи да започне една невероятно бърза и широка географска експанзия в целия свят - от Латинска Америка и САЩ до Азия и страните от ОНД. И никак не бе случайно, че френската банкова сватба на века - между Lyonnaise des Eaux и Suez - бе благословена именно от Credit Agricole.


Закупуването на Indosuez от Credit Agricole бе една необикновено бърза операция, проведена в пълна дискретност. Финансирането на сделката стана от собствените фондове на СА благодарение на увеличението на капитала, внесено изцяло от регионалните каси. Ако те не бяха се съгласили, ако стратегията на ръководството не беше подкрепена от базата, операцията щеше да се провали и Credit Agricole щеше да изтърве една отлична възможност да присъства на всички пазари в света - казва Люсиен Дуру, генерален директор на СА. - Сега ние разполагаме с голяма клиентела, управляваме имущества, осъществяваме операции от нов тип, станахме сериозни съперници на такива банки като Lazards Freres, Goldman Sachs, Morgan Stanley.


Сега СА е универсална търговска банка. Тя е собственик и на две застрахователни компании, едната от които - за застраховки Живот, вече управлява 266 млрд. франка, а втората - за Щети, през 1996 г. сключи над един милион договора.


Главните герои


в Credit Agricole са президентът й Ив Барсалу и генералният й директор Люсиен Дуру. Те са стратезите, които изместиха далеч напред хоризонтите пред тази френска банка. Интересното е, че те не са възпитаници на елитни френски висши училища, никога не са дишали въздуха на министерски приемни и коридори. Ив Барсалу, вече 65-годишен, е син на лозари и е направил цялата си кариера в Credit Agricole. Люсиен Дуру - една година по-млад, идва в банката от аграрния синдикат, но и досега успява с по-голяма лекота да осъществява контактите с управляващите. Всички го смятат за голяма банкова звезда и затова той бе включен в класацията Top Five за петте най-могъщи френски мениджъри на седмичника Le Point. Вече е залязла епохата на Michelin и Riboud. Сега в центъра на бизнеса са Клод Бебеар от АХА, Жан-Мари Месие от Generale des Eaux и най-вече Люсиен Дуру от Credit Agricole, чийто успех е свързан с една стара селска френска максима, цитирана често от знаменития френски финансист Жан Моне: Не е важно да имаш десет идеи на година, достатъчно е да имаш една, но добра, на всеки десет години.


Алексей Шишов


Люсиен Дуру, генерален директор на Caisse National de Credit Agricole

Facebook logo
Бъдете с нас и във