Банкеръ Weekly

Общество и политика

ЧУЖДИТЕ ПРЕВОЗВАЧИ ПРЕВЗЕХА СТОКООБМЕНА

09.00 часа, 1 декември, понеделник. Огромна тълпа от хора възбудено коментира, ръкомаха, негодува пред централното бюро за резервация на разрешителни за международни автомобилни превози на товари. Почти двуметров мъжага със списък в ръце високо извиква имена и отмята присъстващите. С всяка изминала минута градусът се вдига. Към 09.10 тълпата вече се оформя в опашка, която започва пред вратата на заветното бюро, а краят й задръства улицата на гърба на Министерството на транспорта.


Така ли е винаги?


Често е и по-лошо, коментира трийсетинагодишен мъж. - Днес по списък сме 108 души, преди седмица бяхме над 140. Оня ден бой стана, днес, ако имате късмет, може да гледате и по-голям сеир. Зависи какво ще изнесат след малко.


Аз съм от Варна. Осми ден съм тук, плащам квартира, разходи за храна и т.н. Вчера ми казаха, че са ми натоварили камиона. Моят ред вече идва, сега съм 12-и, ако не днес, то утре най-късно трябва да взема разрешително. Иначе не знам какво ще правя - товарът ми е нетраен - сладолед за Украйна. Затова чакам за разрешително за превоз през Румъния и Украйна. Такива обаче няма отдавна. Пускат рядко, по няколко на ден, понякога нито едно... Товарът чака и не може да потегли заради липсата на разрешителни. Това е проблемът - търговците дават заявки, товари има, но няма разрешителни.


Без безплатно разрешително по-добре не тръгвай


Без безплатно разрешително по-добре да не тръгвам: само през Румъния таксите за отиване и връщане (за 700-те км от Русе до Серет) са 1500 марки. В Украйна трябва да платя още около 1200 марки. А навлото (стойността на превоза) до Украйна е 2000 долара (3400 марки). Направете сам сметка какво ми струва превозът... Като прибавим разхода за гориво, за командировъчни, за амортизации - за каква печалба може да се говори?


Изкуствено се създава дефицит за разрешителни, който втора година мори превозвачите - намесва се добре облечен господин. - За Австрия няма повече от два месеца. От СО МАТ идват с една чанта, вземат каквото им трябва и за нас не остава нищо. При това, без да се редят на опашка - директно в министерството се качват. Аз чакам за разрешително за Русия, но няма, горчиво допълва той. Целта явно е да ни унищожат нас, малките превозвачи, да не им мътим водата.


Разрешителните се разпределят без всякаква логика


Например шведските разрешителни ги пращат на Калотино вместо на граничния пункт в Русе .. За да отида до Швеция, трябва да мина за по-направо през Сърбия ?! Неизвестно защо на Калотино се изпращат латвийските и литовските разрешителни, а на ферибота във Варна са пратени полски и чешки: трябва да минеш през Украйна за Чехия. На ферибота във Варна изобилства от безплатни разрешителни за Украйна - цели 104, макар да се знае, че няма кандидати за тях. Пътят през морето е твърде солен. Цената за презморски превоз е убийствена - 115 долара на започнат линеен метър, зает от превозното средство. Моят камион е дълъг 18.30 метра. За да го кача на ферибота, трябва да платя 2185 долара (3720 марки), а навлото е 2000 долара - смятай къде ми е сметката. Затова всички предпочитат пътя през Русе. Всичко навежда на мисълта, че


в министерството играят с тези от ферибота


и ни пращат там, допуска шофьорът.


Възмутената опашка бълва и други сведения: необяснимо е според нея защо например се разпределят разрешителни и на Връшка чука. Кой минава там? Сега, през зимата, през Видинския край се пътува трудно, водачите избягват този район, но министерството праща разрешителни и там. В същото време ГКПП на Калотино, където условията за преминаване са идеални, не е натоварен, коментира опашката.


Изнасяме валута от страната


Като не ни дават разрешителни, ние сме принудени да изнасяме валута - за да плащаме жестоките пътни такси в чуждите страни. Има обаче и нещо по-важно - вече трайно губим позиции на пазара. Македонците например вече превзеха превоза на всичката стока от Австрия за България.


Проблем с разрешителните допреди две години нямаше. Но после разни чиновници се заеха да си пълнят гушите. Но междувременно пазарът не чака - турци, поляци, украинци и руснаци ни изместват.


Черният пазар на разрешителни


Възможно ли е да се вземе разрешително, което да не се използва и да бъде препродадено на друга фирма? Въпросът е възбуден от слухове...


Не мисля, че е възможно - отговаря млад водач. - Контролът на границата е твърде строг. - Не го слушайте, той е зелен още, не ги разбира нещата - прекъсва го хор от гласове. - Аз съм купувал унгарско разрешително на Видинския ГКПП на половин цена от стойността на пътните такси - за 450 марки - твърди пълничък водач. Продавачът даже ми даде телефон след това да му звънна, за да го отчете - но на този телефон никой не отговаря. Човекът предлагаше и румънско разрешително, знам кой го купи - едно момче от Добрич...


Пълним гушите на чиновници и разни облагодетелствани фирми. Плащаме един път, за да получим безплатно разрешително на половин цена, после бутаме, за да излезем с този документ на границата, на връщане пак снасяме, за да можем да го отчетем - то си е едно ходене по-мъките.... На такъв хал сме, коментират превозвачите, че ей сега някой да предложи австрийски разрешителни - за 500 марки, бой ще стане. Аз и за 800 съм готов да взема австрийско - вдига мизата друг. - Седим като идиоти тука, неотлъчно, а някои печелят от това.


Целогодишните безплатни (СЕМТ) разрешителни


Казват, че едно такова разрешително спестява на превозвача най-малко 14-15 хил. марки на година. - Това е така, но нашите камиони първо са стари, на повече от 5 години - не отговарят на изискванията за СЕМТ. Второ, тези разрешителни са малко - 300-400 броя, половината ги грабва СО МАТ, а за останалите трябва да буташ на чиновниците във високата сграда (министерството). Имам едни познат с мерцедес, дал е 10 000 марки за такова разрешително. Наистина срещу тези 10 000 марки в края на годината може да останат 4-5 хиляди марки чиста печалба...но кой може да си позволи да ги плати накуп преди операцията....


Служителка от бюрото с компютърна разпечатка в ръка ме гледа подозрително и на висок глас започва да чете:


Няма Австрия, няма Румъния, няма Русия, няма Италия, за Унгария има на Връшка чука лоши (т.е. платими), има хубави (безплатни) за Германия, Полша ...


Хайде, по-бързо, първи номер къде е, втори, трети... Да не губим време... - командва прехвърлил петдесетака мустакат господин...

Facebook logo
Бъдете с нас и във