Банкеръ Weekly

Общество и политика

ЧЕСТНИ ПРЕДИЗБОРНИ ОЧИ

ЧЕСТНИ ПРЕДИЗБОРНИ ОЧИМиналата седмица в сряда предизборната агитация започна официално. Партиите влязоха в открито състезание за доверието, което избирателят трябва да им гласува на парламентарните избори на 25 юни тази година. Телевизиите и радиостанциите започнаха да излъчват предизборните дебати. По традиция сблъсъкът на платформи, идеи и икономически обещания интересува по-малко хората. По-устойчиви в паметта им остават кратките форми на политическа агитация - предизборните лозунги, плакатите, клиповете. Предизборните обръщения се помнят само ако политическият лидер е много харизматичен. Или ако е сторил някой гаф. Или ако си е наел някой много печен консултант, който да му осигури за кампанията цицеронова реч, честни предизборни очи, светло минало и убедително светло бъдеще. Политическите централи обаче не си признават охотно, че са ползвали услугите на западни имиджмейкъри. Вероятно скромничат, защото това е доста скъпа услуга. Избирателният закон ограничава партиите и коалициите в харчовете съответно до един до два милиона лева. Повечето партии вече съобщиха, че скромно набират средства за кампаниите си и бързичко се заклеха пред избирателите, че не приемат анонимни дарения. На Запад пи ар-агенциите взимат обикновено 10% от стойността на кампанията, но е доста съмнително, че реномирани фирми ще се задоволят с около 200 хил. лв., за да направят някоя от местните политически сили победителка на изборите. Партиите у нас обикновено крият своите консултантиза да не възникнат неудобни въпроси като например колко и как са им платили. И откъде са парите. Вероятно още се помнят неприятностите, които имаше Иван Костов, когато гръмна скандалът заради дарения от руския милиардер Лучански, който бил финансирал СДС през 1996-1997 година. Колкото и да отричаше Костов, че в СДС са влизали мръсни пари, останаха едни съмнения и едни подозрения, от които сегашните политици се пазят. Специалисти от бранша твърдят, че у нас хонорарите за политически пи ар-консултации били много по-ниски, най-вече защото западните консултанти са склонни да използват по-гъвкав модел на договаряне в Югоизточна Европа. Те са готови да консултират части от кампанията като изработването на слогън, посока на кампанията, идеи за клипове, без да се ангажират с цялостното й провеждане. В такъв случай се предвижда два типа заплащане - или процент по договаряне от стойността на кампанията, или твърд хонорар за извършената услуга. Процентът в първия случай рядко пада под десет, а във втория дневният хонорар на консултанта, без парите за път и хотел, е най-малко 1000 евро на денЗа сравнение - медийните специалисти твърдят, че една локална търговска радиостанция у нас плаща поне 500 евро на ден без командировъчните на западен специалист, който трябва да й оправи радиоформата и приходите от реклами. Тази скъпотия и свян пред данъкоплатеца обясняват защо някои сини и жълти политически формации не тръбят, че за европейския им образ са се трудили под една или друга форма световноизвестни магьосници в печеленето на избори. Говори се, че и някои от сините, но най-вече жълтите са консултирани от световноизвестната Дреснър, Уикърс и асошиейтс, която извоюва през 1996 г. втория президентски мандат на Борис Елцин. Тяхна е заслугата за избирането на холивудската звезда Арнолд Шварценегер за губернатор на Калифорния. Светилата в политическия пи ар Ричард Дреснър и Робърт Уикърс имат пръст и в избора на бившия президент на Румъния Емил Константинеску. От Врабча 23 обаче отричат, че Дреснър, Уикърс и асошиейтс са им препоръчали тестването на послания в медийното пространство, което жълтите правят вече от един месец. Те подхвърлиха на медиите съкращението ТЕМПО (толерантност, експертност, младост, последователност и оптимизъм), което не се просрещна с особен ентусиазъм от журналистите, но сигурно ще бъде използвано в кампанията. От НДСВ съобщиха, че залагат на български рекламни специалисти (Агенция Янев и Янев на Елена Вълчева), но ползват и местното представителство на американската фирма Огилви енд Мейдър, която е майстор в изработването на рекламните материали. Тайна ще остане колко ще получат те от царската партия за предизборни клипове на НДСВ по БНТ, bTV и Нова телевизия, за рекламите в пресата и билбордовете. Говори се, че чуждестранни консултанти са пипнали тайно и в кампаниите на останалите партии. На светло в предизборните пресцентрове на партиите се трудят журналисти и режисьори. Те общуват с медиите, те съобщават за предстоящите предизборни прояви. Всички партии, които ще участват в парламентарните избори през юни, търсятсвежия елементв предизборната битка за доверието на избирателя. Партиите бягат от втръсналите до болка клишета, ориентират се към личното и не залитат по войнстващо патриотарското. Все пак ще бъде приятен комплимент за българския интелект, ако романтичният привкус в посланията и триковете за привличане на младите са се родили в нашенска глава, пък дори и да се е подсетила за това от чуждия опит. Медийни специалисти разпознават стила на Стефан Данаилов в мускетарското послание на червените Един за всички, всички за един. А обещанието за оркестъра на Горан Брегович на площада и техноверсиите на старите музикални хитове Елате, хиляди младежи!, На всеки километър и Да живей труда разкриват почерка на режисьора Нидал Алгафари. Да не забравяме, че той беше в дъното на нестандартните изпълнения на първото предаване Ку-ку по БНТ. НДСВ пък се канят да ползват предизборно песента Оставаме от българския филм Оркестър без име. ОДС впрегнаха Д-2 и Дичо в кампанията си. ДСБ заложиха пак на Стефан Димитров и на Васко Кръпката. Таралежите яхнаха велосипеди и се канят да надянат бодли в партийните си цветове. Дори обилно наквасени от дъжда при откриването на кампанията си в сряда, те оптимистично решиха, че ще им върви по вода. ДПС разчитат на наградения през тази година от Би Би Си Иво Папазов-Ибряма, за да внесе свеж и успешен елемент в кампанията им. Няма да обясняваме какво шоу ще прави Евророма от прясно породилото се приятелство между фолкзвездата Азис и рапъра Устата. Всички партии се стремят на избирателя да не му бъде скучно и да ги забележи, но не се отказват и от старите номераи похвати от миналите кампании. ОДС заложиха на митингаджийската природа на седесарите, като пак откриха предизборния месец със син концерт от старите шлагери на сакралното място - стъпалата пред храм-паметника Св. Александър Невски. ДСБ също плати данък на носталгията. Хората на Иван Костов встъпиха в предизборната надпревара с Молебен за силна България в Рилския манастир. Явно не са заличили спомена за седесарските бдения със свещички. В столичната зала Универсиада по време на официалното откриване на предизборната кампания социалистите пяха песента на Емил Димитров Моя страна, моя България. Наред с възгласите Победа имаше и други емблематични за левите партийни песнопения. НДСВ премести с ден старта на кампанията си заради вечното дерби Левски - ЦСКА и откри сезона във Варна.Хубавото е, че кампанията обещава да е най-толерантната за последните 15 години. Поне така изглежда засега. Консултантите, западни и нашенски, вече са начертали стратегиите. Състезанието започна. Сигурно до 25 юни ще станат видими и знаците за черен пи ар. Освен ако на родните политици не им е увряла главата, че от компроматни акции ефектът е обратен.САМИ СИ ПРАВИМ КАМПАНИИТЕАдриана Белева и Найо Тицин от предизборния щаб на ДСБ:Ние организираме кампанията си сами. Приемаме всички постъпили идеи, които след това се обсъждат от предизборния щаб. Като дясна партия имаме тежнения към по-пестеливите изразни средства аргументираха се PR-ите. Те разчитат основно на обещанията в предизборната им платформа, които според тях са напълно реалистични. Посланията трябва да достигнат до избирателя и да бъдат представени така, че да бъдат разбрани, каза още Адриана Белева.Иванка Монова от пресцентъра на НДСВ:Ние работим официално с фирмата Янев и Янев в предизборната си кампания. Разчитаме основно на срещите с избирателите, като друго специално не сме предвидили. От пресцентъра потвърдиха информацията, че НДСВ работи и с фирмата Огилви енд Мейдър за изработването на някои рекламни материали.Човекът на БСП Нидал Алгафари:Кампанията ще бъде изцяло положителна, ще бъде прекрасна. Аз съм единственият, който се занимава с предизборния маркетинг. Не ме смятате за чужденец, нали?Арман Бабикян от предизборния щаб на ОДС:Договорни отношения между коалиция ОДС и друго юридическо лице за работа по предизборната кампания няма.Велина Димова от щаба на БНС:В Съюза на свободните демократи разчитат на предизборния лозунг на партията. Изработват се плакати и част от видеоклиповете са готови.

Facebook logo
Бъдете с нас и във