Банкеръ Weekly

Общество и политика

ЧЕЛНИЦИТЕ ПО НЕВЪРНАТИ КРЕДИТИ ДЪЛЖАТ НА ДФРР 32.5


АВИОКОМПАНИЯ БАЛКАН И НЕФТОХИМ
ВОДЯТ СПИСЪКА


До края на годината ДФРР ще престане да съществува
като извънбюджетна сметка, а неговите вземания и задължения ще
станат част от държавния бюджет. Именно на него ще трябва да се
издължават всички фирми, получили заеми от фонда. Повечето от
тях редовно обслужват своите задължения, но има и такива, които
по една или друга причина са просрочили плащанията си към ДФРР.
В негативния списък са Нефтохим, Главбулгарстрой,
Чавдар - Ботевград, авиокомпания Балкан,
Русенска корабостроителница, Веслец 91
и Плама, като срещу последните две дружества е открита
процедура по обявяване в несъстоятелност. Тези предприятия дължат
на фонда над 32.5 млн. щ. долара.


Авиокомпанията отново лети начело


Прочулото се като нередовен длъжник летателно дружество,
което между другото е съпричинител на фалита на пет банки, дължи
на ДФРР 15 млн. щ. долара. Заемът е отпуснат през 1996 г. и на
няколко пъти е преструктуриран. Засега са просрочени само дължимите
лихви от 1.5 млн. щ. долара, а главниците трябва да се платят
до края на годината. ДФРР обаче не вярва, че при сегашното си
състояние авиокомпанията ще може да му се издължи. Единствената
надежда фондът да си събере парите е Балкан да бъде
продадена от посредника Топ Спидуинг на платежоспособен
инвеститор. В противен случай под въпрос ще бъде поставено не
само връщането на дълга към ДФРР, но и на самото съществуване
на авиокомпанията. Все пак фондът се е застраховал срещу подобно
неблагоприятно развитие на събитията. Отпуснатият на Балкан
кредит е обезпечен с хотел Плиска и ако дружеството
не погасява заема, ДФРР ще продаде обезпечението.


Петролният заем от Световната банка


отново създава проблеми. Получените през 1991 г.
от Световната банка 150 млн. щ. долара са източник на постоянни
проблеми. Заради тях в Химимпорт нахлуваха барети,
в парламента бе създадена специална комисия. Отново в парламента
заемът стана инструмент за политически спекулации и което е по-важно
- фирмите, получили въпросните пари, постоянно просрочват плащането
на задълженията си. Става въпрос за двете рафинерии - Нефтохим
и Плама, които получиха петрол, закупен с парите от
Световната банка, и трябваше отдавна да са издължили на ДФРР въпросните
150 млн. щ. долара с лихвите. Заемите бяха многократно преоформяни
от долари в левове, после отново в долари и разсрочвани. И въпреки
това в момента Нефтохим дължи на фонда над 30 млн.
щ. долара. От април 1998 г. бургаската рафинерия е трябвало да
погасява по 2.7 млн. щ. долара месечно. От ДФРР твърдят, че тя
е внасяла едва по 700 хил. щ. долара. Така


за пет месеца са просрочени 10 млн. щ. долара.


В началото на септември шефовете на дружеството оптимистично
заявиха, че до края на годината ще погасят всичките си задължения
към бюджета, които в края на юни са били около 150 млрд. лева.
Не бе уточнено обаче дали в тази сума влизат и задълженията към
ДФРР, тъй като докато намалява просрочията си към бюджета, предприятието
увеличава тези към фонда. От следващата година обаче той също
ще стане неразделна част от бюджета.


Според приватизационния посредник Артур Андерсън
бургаската рафинерия ще бъде продадена в началото на следващата
година. Специалисти смятат, че цената й е минимум 140 млн. щ.
долара.


Плама стигна до несъстоятелност


благодарение и на задълженията си към ДФРР за 2.3
млн. щ. долара. Дългът към фонда обаче е под 2.3% от всички задължения
на плевенската рафинерия. И ако тя заработи отново, има шанс те
да бъдат събрани. А това може да стане, ако кредиторите на Плама
АД постигнат споразумение с консорциума Andre amp; Cie
- Norwegian Oil.


Казахстан обърка сметките на Главбулгарстрой


Над 22 млн. г. марки (около 13 млн. щ. долара) дължи
вече частната строителна фирма Главбулгарстрой на
ДФРР и всички те са просрочени. През 1996 г. фирмата върна на
фонда първия си заем от 14 млн. щ. долара. Сега това не може да
се повтори, тъй като строителната организация не успява да си
събере парите за построените от нея болници в Казахстан. През
март тази година ДФРР постигна споразумение с Главбулгарстрой,
че всички пари, получени от Казахстан, ще бъдат насочвани за погасяване
на задълженията към фонда, които трябва окончателно да бъдат изплатени
до края на 1998 година.


През май тази година в българо-казахстанската
икономическа комисия бе постигнато споразумение да си получим
парите, които тази страна ни дължи. В края на септември ще замина
за Казахстан и очаквам оттам да преведат значителна сума, с която
ще платим голяма част от задълженията си. Освен това те са обезпечени
с банкови гаранции и със записи на заповед. Така че ще изпълним
споразумението с ДФРР и задълженията ни ще бъдат погасени до края
на годината - заяви за в. БАНКЕРЪ главният изпълнителен
директор на Главбулгарстрой Симеон Пешов.


С 3 млн. щ. долара виси Чавдар


заради Бургаската община. В началото на 1996 г. ботевградското
автобусно предприятие получи от ДФРР два заема от по 4.75 млн.
щ. долара. И двата първоначално се обслужваха от БАЛКАНБАНК, но
след като на 23 септември 1996 г. тя бе затворена, фондът пое
директно управлението на двата кредита. Първият бе отпуснат за
производство на автобуси по поръчка на Софийската голяма община,
която редовно плащаше на завода, въпреки че имаше рекламации по
отношение на качеството на автобусите. С получените от столичния
общински бюджет пари пък Чавдар без проблеми си обслужваше
заема към ДФРР.


Пробивът настъпи по втория заем - също за 4.75 млн.
щ. долара, тъй като за разлика от столичните си колеги, бургаските
общинари не плащат за автобусите, получени от Чавдар.
Това са много пари за предприятието, което и бездруго е в списъка
за финансова изолация, а приватизационният му консултант - Ролан
Бергер, в момента полага усилия да намери кандидат-купувач
за него.


Засега Чавдар не разполага с излишни
пари и това, че Бургаската община не му плаща за автобусите, само
затруднява издължаването на сумите към ДФРР. В момента са просрочени
2.2 млн. щ. долара по главници и около 800 хил. щ. долара по лихви.
Но Чавдар ще трябва да върне и още около 1.7 млн.
щ. долара, чиито падежи не са настъпили. В ДФРР са готови да съдействат
на Чавдар за получаването на парите от Бургаската
община. Възможно е, след като фондът стане част от държавния бюджет,
средствата, които дължи Бургас, да бъдат прихванати от годишната
субсидия, която бюджетът отпуска на тази община.


Русенската корабостроителница също плува
в дългове


Тя дължи на ДФРР 6 млн. щ. долара, от които 1 млн.
щ. долара са просрочени, а другите трябва да се върнат до края
на годината. Тук основната надежда отново е в приватизацията на
предприятието, но и тя не върви съвсем безпроблемно. В началото
на септември приватизационният посредник DFS избра за купувач
словенската корабостроителница SLK. Оказа се, че Агенцията за
приватизация отново упражни правото си на особено мнение
(първият случай бе с избора на посредник за приватизацията на
Булгартабак) и реши да преговаря с конкурента на словенците
- германския брокер на кораби - компанията H+S. Дано
тези разминавания да не сложат прът в колелата на приватизацията
на Русенска корабостроителница, защото без чуждестранен
инвеститор тя няма да може да обслужва дълговете си към ДФРР.
От фонда са склонни да се договорят с купувача да плати до края
на годината 50% от дълга, равняващ се на 6 млн. щ. долара, а останалата
част да бъде разсрочена.

Facebook logo
Бъдете с нас и във