Банкеръ Weekly

Общество и политика

БУЛСТРАД НЕ ТРЯБВА ДА СЕ ПРОДАВА НА МЕЖДУНАРОДНА ЗАСТРАХОВАТЕЛНА КОМПАНИЯ

Шалом Шпилман, член на Съвета на директорите на TBI АД, пред в. БАНКЕРЪ


Г-н Шпилман, каква е причината за вашето посещение в България?


- Едно важно събитие - сега празнуваме четвъртата годишнина на Пенсионен фонд Доверие, в който направихме първата си инвестиция в България. Ние бяхме пионерите в пенсионната индустрия. Ние предвидихме, че ще има пенсионна реформа в цяла Източна Европа, в това число и в България. Доволни сме от резултатите, мисля че, сега Доверие е водещата частна пенсионна компания в страната. Надявам се да запазим тази позиция на пазара. Друго важно събитие е, че успяхме да увеличим капитала на фонда до 3 млрд. лв., както изисква новият закон. Другото, което успяхме да направим тази седмица бе, че купихме дяловете на ТСБанк във фонда и сега в него останаха само два акционера - ТВI и КНСБ. Както е известно, TBI се състои от две основни групировки, едната е Bankers Trust - петата по големина банка във САЩ, и Talladium Group, която е международна инвестиционна компания.


Бихте ли казали нещо повече за Talladium Group, тъй като тя не е толкова известна като Bankers Trust?


- Ние сме публично дружество и акциите ни се търгуват на фондовата борса в Тел Авив. Основните ни проекти са в областта на недвижимите имоти във и извън Израел. Например ние сме много активни в бизнеса с недвижими имоти в Полша. Там наши партньори са не само Bankers Trust, но и City Bank. Освен това инвестираме във високи технологии чрез използването на рисков капитал.


В нашия портфейл вече имаме две компании, които са листирани на NYSE. Едната се оценява на 800 млн.щ. долара , а другата на 600 млн.щ. долара. Ние имаме съвместни пенсионни фондове с такива компании като General Motors и General Electric. Третото направление в дейността ни е търговията с маркови стоки. Например ние сме единственият дистрибутор на General Motors в Израел, както и на ISUZU и OPEL. Ние сме представител на Sanyo и на спортните обувки NIKE в Израел. Четвъртата сфера на дейност са финансовите услуги - брокерство, застраховане, пенсионно осигуряване. Източна Европа е нашата стратегическа сфера на дейност, а това включва и България.


Имате ли някакви конкретни планове за България и какви са те?


- Основните ни дейности ще бъдат застраховане и пенсионно осигуряване. Както знаете, ние вече сме акционери в Булстрад. Държим 5.7% от компанията и възнамеряваме да участваме заедно с останалите кандидати в следващата степен на приватизация, когато правителството ще продаде част от своите акции. Втората област е бизнесът с недвижими имоти. Третата е, аз не я споменах досега, интересът ни към хранителната индустрия. Тоест всичко, което е свързано със селското стопанство, както и туризмът и развлекателният бизнес.


Имахте ли конкретни срещи при сегашното си посещение, които са посветени на приватизацията на Булстрад?


- Имахме срещи в Министерството на финансите и няколко дискусии с Борда на директорите на компанията. Надяваме се, че правителството ще направи по-нататъшни стъпки за финализиране на своята позиция по продажбата на акциите си в Булстрад. Бяхме информирани, че разговорите ще започнат скоро и ние чакаме и сме готови за преговори още утре. Както знаете, ние имаме значителна информация за Булстрад, за неговото положение на пазара, за отрицателните и положителните му страни. Не съм сигурен, че във вашата страна има много експерти в областта на застраховането. Мога само да приветствам сегашното ръководство на Булстрад - те разбират застраховането. Ако ние получим контрол върху компанията, ще запазим сегашното й ръководство. Няма съмнение, че те са професионалисти и знаят какво правят. Но има и още много да се направи в Булстрад. Ние се опитваме да преговаряме за Булстрад от 15 месеца. Мога да ви кажа дори, че ние бяхме инициатори на приватизацията му. Той е интересна стратегическа инвестиция за нас.


Какво ви кара да смятате че Булстрад е добрата за инвестиции в застраховането у нас?


- Като се огледахме на пазара, видяхме ДЗИ, Булстрад, ако говорим за големи компании, които са собственост на държавата. Разбира се, има и частни компании като България, Орел и т.н. Ние предпочитаме да се опитаме да купим компанията от правителството, защото то реши, че трябва да се върви към пазарна икономика, а пътят за това е приватизацията. Между ДЗИ и Булстрад ние смятаме, че Булстрад е в по-добра позиция и предоставя по-добра възможност за чуждестранна инвестиция. Решихме в крайна сметка да не купуваме компания от частния сектор. Така избрахме Булстрад.


Има ли конкретно решение за това, как ще протече цялата процедура по приватизацията на Булстрад?


- Ние знаем какво искаме, но не ние взимаме решението. Правителството решава.


Обикновено приватизацията в България е съпроводена със скандали и големи проблеми. Притеснява ли ви това?


- Аз се надявам, че в случая с Булстрад това няма да се случи. Министерството на финансите, което е основен акционер, желае да продаде част от дяловете си или целия си дял. Досега ние сме доволни от процеса. Увериха ни, че той ще се развива съгласно законите, процедурите и се надяваме че ще бъде възможно да завършим всичко бързо. Че няма да се случи, както при другите приватизационни сделки или при другите лоши примери, при които правителството загуби. Какъвто бе случаят с Химко. Преди година правителството можеше да прибере в джоба си 80 млн. долара, а сега търсят купувач за 30 млн. долара и такъв още не се е появил.


Обсъдихте ли тези неща с финансовия министър г-н Муравей Радев?


- Да, ние ги обсъдихме и той ни увери, че всичко ще бъде според процедурите. Но не забравяйте, че приватизацията на Булстрад е процес, който не е тръгнал от вчера, а се развива отпреди 15 месеца.


Какви са вашите амбиции спрямо Булстрад?


- Надяваме се, че прилагайки нашите мениджърски способности, ноу-хау и капитал, заедно с местните мениджъри ще направи Булстрад най-добрата и най-голямата застрахователна компания в България.


Не смятате ли, че е по-добре Булстрад да бъде продадена на застрахователна компания, а не на инвестиционна компания?


- Ако това стане, Булстрад ще стане клон на международна застрахователна компания и цялата печалба ще отива в централата.


Другата възможност е Булстрад да бъде продаден на финансова компания, която иска да развие дружеството като силна местна компания. Ние обърнахме внимание върху тези неща и на представителите на правителството. Трябва много добре да се познава купувачът и неговите намерения. При застрахователните дружества печалбата може да се изнася много лесно в чужбина чрез издаването на презастрахователни полици.

Facebook logo
Бъдете с нас и във