Банкеръ Weekly

Общество и политика

БУЛГАРТАБАК ХОЛДИНГ ПРЕДИ ПРИВАТИЗАЦИОННИЯ МАРАТОН

Булгартабак холдинг АД се превърна в хита на лято'98. Първо, след месеци на разгорещени страсти, коректни и некоректни битки, комисията към Агенцията за приватизация определи за инвестиционен посредник по продажбата на холдинга консорциума, създаден от Dresdner Kleinwort Benson и CAIB-Wienа. След това в началото на миналата седмица се проведе общо събрание на холдинга, чиято основна задача бе да се увеличи капиталът му с акциите на Министерството на търговията и туризма в Гоце Делчев-БТ. Решението естествено бе взето и сега тютюневият монополист вече има капитал от 7 367 222 000 лева. В средата на миналата седмица за председател на управителния съвет бе избран заместник-министърът на търговията и туризма Христо Михайловски.


Пакети от тютюневите предприятия бяха пуснати в първата вълна на масовата приватизация. Някои от бившите приватизационни фондове (вече преименувани) като Ем Джи Елит холдинг и Никотиана, придобили акции от тях, дори успяха да ги продадат. След поредицата увеличения на капитала на холдинга с акции на дъщерните му дружества делът на останалите акционери в Булгартабак холдинг АД падна под 5 процента. Това само доказва, че патентът да се завладее дружество чрез увеличение на капитала му не е само на частниците, а и на държавата.


Собственици на миноритарни пакети в отделните тютюневи предприятия и в Булгартабак холдинг са различни чуждестранни инвестиционни фондове. Според запознати най-активен купувач е било регистрираното в Никозия, столицата на офшорната зона Кипър, дружество Rosin Investments Limited. То вече притежава над 10% от акциите в Пловдив-БТ.


По своята големина и трудност сделката за приватизацията на Булгартабак холдинг АД може да се сравни само с тези за БТК и НЕК. Холдингът участва с мажоритарни пакети в 22 дружества в страната и в още няколко в чужбина. Истина е, че в момента той далеч не печели толкова, колкото по времето, когато в страните от бившия СИВ се пушеха главно български цигари.


Сега Булгартабак холдинг АД държи 90% от вътрешния пазар, а останалите 10% се разделят между гигантите B.A.T., Philip Morris, Rothmans и др. Потреблението у нас е около 18 хил.т цигари годишно. Но вътрешният пазар може да бъде задоволен само с 10% от капацитета на предприятията, а останалите мощности могат да произвеждат продукция за износ. Още повече че цените на нашите цигари продължават да бъдат значително по-ниски от тези на вносните.


Основната задача, която правителството поставя пред консултантите по продажбата на Булгартабак холдинг, е да се осигури възстановяването на пазарите в Русия и бившите съветски републики. В момента страната ни държи едва 10% от руския пазар на цигари, като според специалисти от бранша потенциалът ни е да увеличим своето присъствие там до 25 процента. Макар че дори подобно постижение няма да успее да натовари напълно мощностите на нашите фабрики.


От няколко години Булгартабак холдинг АД работи активно за създаване на смесени предприятия в Русия и страните от ОНД. Първото българо-руско предприятие е в Твер и работи от 10 декември 1996 година. В него се произвеждат марките Родопи и Стюардеса, а печалбата му за миналата година е 2 245 987 щ. долара. От българска страна съучредител е Хасково-БТ, а от руска - Твер Табак. В началото хасковското дружество е държало 51% от капитала, но след общото събрание в началото на февруари тази година е увеличило дела си до 70 процента. Целта е българското участие да достигне 80% и да се разширят производствените мощности. През миналата година са произведени 1066 т цигари, а годишният капацитет на фабриката е 1700 тона. След планираното увеличаване на мощностите капацитетът се очаква да достигне 5000 т цигари годишно.


Второто българо-руско предприятие предстои да започне работа до края на тази година в Белгород. То е съвместно дружество между Стара Загора-БТ и местното Корен. До края на септември във фабриката ще бъде монтирано оборудване за 3.5 млн. щ. долара, което трябва да произвежда около 1500 т цигари годишно.


В началото на тази година председателят на управителния съвет на Булгартабак холдинг Бойко Кишков е постигнал с кмета на Москва Юрий Лужков принципна договореност за създаване на смесено дружество за производство на цигари и в Москва. Предварителните изчисления сочат, че проектът ще има нужда от 44.85 млн. щ. долара инвестиции, които би трябвало да се изплатят за три години и десет месеца. Фабриката трябва да произвежда 10 хил.т цигари годишно и в нея ще работят 700 души.


Българско предприятие за производство на цигари има и в Украйна. То е създадено на 24 юли тази година между Благоевград БТ и Полтава трансстрой. В него българското дружество притежава 80% от акциите, а наши специалисти са извършили предварителна подготовка на машините, предоставени от Благоевград-БТ. Инвестицията в дружеството е за около 7.5 млн. долара. То ще произвежда марките ТУ-134, Стюардеса, Опал, БТ, а евентуално в бъдеще и Мелник.


Производството на смесените предприятия няма да може да покрие нуждите на местния пазар и се смята, че отново ще се налага внос на цигари, произведени у нас.


Според данните за първите шест месеца на тази година Булгартабак холдинг има печалба от 3 459 112 000 лв., приходи от 11 129 716 000 лв., от които приходи от дейността са 8 456 191 000 лева. Освен акции в дъщерните си дружества холдингът има и незначителни участия в БКК, ТБ Хеброс и оранжерии Сердика.


Най-голям интерес от страна на чуждестранни инвеститори досега беше проявен към фабриката в Благоевград. Тя е най-модерната в техническо отношение. В нея холдингът държи 85.24% от акциите, а останалите дялове са собственост на близо 3000 други инвеститори. Печалбата на Благоевград-БТ за миналата година е впечатляваща - 30 075 267 000 лева.


Въпреки сравнително добрите резултати частните инвеститори имат основание да бъдат недоволни. На годишните общи събрания на фирмите от холдинга се взе решение 98% от печалбата да отиде във фонд Резервен, а дивиденти не бяха изплатени. Нещо, което ще трябва да се промени, ако инвестиционният посредник реши да пусне акциите на холдинга на международните капиталови пазари.


През последната седмица сделките с акциите на холдинга на БФБ-София са с малки обеми, но ако се вземе за средна цената от 55 000 лв. на акция, то цената на холдинга ще бъде около 405 млн. г. марки. Все още обаче е рано да се правят сметки, защото на консултантите им предстои много работа. Подготвянето на пълната документация и приемането на стратегията за продажба, заедно с неминуемите преговори с потенциални инвеститори, ще отнемат не по-малко от 18 месеца.

Facebook logo
Бъдете с нас и във