Банкеръ Weekly

Общество и политика

БЪЛГАРИЯ НЕ БИВА ДА Е ЗАЛОЖНИК НА ЕДНА ПАРТИЯ

Красимир Каракачанов, председател на ВМРО пред в.БАНКЕРЪГ-н Каракачанов, каква беше целта на срещата между ВМРО, БЗНС-НС и ССД в Брацигово?- Това беше семинар, организиран съвместно от трите партии. Дискутирахме главно върху въпроса възможна ли е коалиция вдясно? Обсъждахме различни коалиционни практики и политика. Разглеждаме тази среща като първа стъпка към създаване на бъдеща коалиция между няколко десноцентристки формации.Защо се събрахте точно тези три партии?- Тези три партии имат почти еднаква електорална подкрепа. На местните избори са получили приблизително равни резултати. Като изключим СДС, която все още е най-голямата политическа формация вдясно от центъра, всъщност точно тези три партии имат най-сериозна тежест в дясното пространство. Ние сме три еднакви като влияние в обществото и по политическа тежест партии.Но поне според декларираното досега коалиционните принципи на трите партии не съвпадат. Това предизвика ли сблъсъци?- Ние нямаме различия по въпроса, че трябва да се търси обединение вдясно. Но тъй като имаме известни различия по различни важни обществени проблеми, решихме на следващата среща да коментираме своите политически и управленски програми. Да уточним в какво се разминаваме и къде идеите ни си приличат. Предварително беше констатирано, че в голямата си част и трите формации имат еднакви виждания за развитието на обществото. Различават се някои нюанси, и то най-вече в отношението ни към управляващото в момента правителство.Подписахте ли някакво споразумение?- Не. Но ВМРО и ССД имат готовност да подпишат такова споразумение помежду си. Разбира се, това не може да стане утре. Независимо дали то ще обхваща само двете формации, или ще включва и други, е необходимо предварително да уточним ясно къде се разминаваме и до каква степен можем да уеднаквим вижданията си за в бъдеще. Освен това мисля, че е важно да сравним програмите си за управление и да разберем доколко те могат да бъдат синхронизирани. Казвам всичко това, защото е ясно, че и трите формации стоят вдясно от центъра и изповядват общи ценности, но е много възможно да констатираме различия в подбраните средства за постигане на целите. Важно е да изясним тези различия пречка ли са за създаване на коалиция, или пък не са.Едно от нещата, в които се разминавате със ССД е отношението към ДПС. Как преценявате вие политическата роля на ДПС?- ДПС участва в едно слабо и лошо управление на страната. Към забележките, които имаме към движението, трябва да се прибави и това, че на много места те назначават свои партийни кадри на държавни длъжности по абсолютно безпринципен начин. Много често безпричинно се уволняват българи и се назначават етнически турци - членове на ДПС, без те да имат необходимите качества и ценз. На много места из страната лидерите на движението се изживяват като кадровици. Аз съм дълбоко убеден, че когато при изграждането на една администрация водещ е етническият принцип, нещата не могат да се развиват правилно и предстоят сериозни проблеми - без значение кой е на власт. Безогледното прочистване на местната администрацията в смесените райони от българи поражда сериозно напрежение. Сега и фактите, които излязоха за ограбването на държавния резерв, дават основание да се мисли, че ДПС използва властта за свои специфични интереси.Всички тези обвинения дават ли ви основание да се съмнявате, че ВМРО може да работи, или да се коалира с ДПС?- Мисля, че за такава коалиция е много трудно да се говори.Но Стефан Софиянски не се затруднява.- Той каза, че може да се наложи да се коалираме с ДПС, а не че сме готови да го направим. Но според мен не е нужно да чакаме съдбата да ни направи заложници на партията на Ахмед Доган. За да избегнат такава перспектива, десноцентристките партии трябва да си осигурят мнозинство в следващия парламент, което да им позволи да съставят правителство, без да са зависими от ДПС. Стара теза на ВМРО е, че не бива България да бъде заложник на една единствена политическа партия, и то етническа. Това не е добре за страната.Думите ви доста съвпадат с изказванията на американския посланик в София Джеймс Пардю. - Не сме се консултирали, но това само потвърждава правилността на нашата позиция.Дори и да влязат в следващия парламент, ВМРО, БЗНС-НС и ССД не могат да съставят правителство. С кого сте готови да се съюзите, за да управлявате? - Ние сме наясно, че коалицията между трите партии не може да спечели петдесет плюс един от мандатите в парламента. Социологическите проучвания показват, че механичният сбор на гласовете, спечелени на избори от трите партии, е между 7 и 8%, но социолозите отбелязват, че ако се зададе въпрос как се приема евентуална коалиция между трите формации, подкрепата веднага скача на 12 процента. Това показва, че ако се съюзим, ние ще бъдем почти равностойни като политически субект на СДС, а в определена ситуация може би и по-силни от него. От друга страна, аз съм категоричен, че не може да има десноцентристко управление без СДС. Но посланията, които в момента излизат от синята партия, са, че тя ще се явява самостоятелно на изборите. Нищо лошо. Това си е тяхно решение и то не ни прави врагове. Напротив, в изборите ние ще бъдем конкуренти, но тези десни формации, които преминат четирипроцентната бариера са длъжни да си сътрудничат. Каква е причината да не споменавате между десните сили и НДСВ или Новото време?- За несъздадената още партия на Новото време няма смисъл да говорим, поне засега. Когато учредят партия и създадат структури, когато стане ясно какво е влиянието им в обществото, може и да помислим. А за НДСВ нещата са ясни. Според мнението на огромната част от българския народ правителството на НДСВ е слабо и не управлява добре. Според социологическите проучвания обаче НДСВ няма да е решаващ политически фактор, защото доверието на хората към него е между 5 и 6 процента. Така че те сами ще трябва да преценят дали ще подкрепят десноцентристко управление, или ще се присъединят към БСП. Факт е, че в тази партия съществуват и двете тенденции. Още повече че самият министър-председател не се е изказал по въпроса какво точно мисли да прави, освен че иска още един мандат. Оттук нататък той трябва да изгражда стратегията на НДСВ като за една малка партия, без особено влияние в обществото. Макар че ако оценим политиката, която в момента води, трябва да поставим НДСВ по-скоро вляво, а не вдясно от центъра.А има ли на този етап значение дали ще управляват леви или десни?- Разликата между лява и дясна политическа формация е в обслужването на определени ценности. Една дясна икономическа политика се стреми към създаване на възможности на частната инициатива да създава блага и да отваря работни места. Левите от своя страна се стремят да събират огромни данъци, за да ги преразпределят към социалнослабите. Евентуално ляво управление заплаха ли е за България?- Не бих казал, че е кой знае каква заплаха, защото те все още нямат дори програма за управление. В БСП има няколко лагера, които вече гладят костюмите си за министерските кабинети, но нямат идея как ще управляват България. Не искам да квалифицирам лявото управление като заплаха, но съм сигурен, че икономическата политика, която ще води едно дясно правителство, ще е много по-добра и полезна за държавата от едно ляво управление. Защото истински социална е само политика, която гарантира създаването на работеща икономика, която да предлага повече работни места. Налага ли се генерална промяна на конституцията, която да бъде направена от Велико народно събрание?- Това е ход, който цели да се отвлече общественото внимание от истинските проблеми. Още няма европейска конституция, а ние вече решихме да синхронизираме нашата с нея. Когато България се управлява от стабилна власт, нищо не пречи буквално за три месеца да се проведе ВНС, което да направи необходимите изменения. Но ако сега се свика ВНС, то ще пресъздаде сегашното насипно състояние на парламента и няма да успее да реши фундаменталните проблеми, които стоят пред обществото. Всички решения в него ще се вземат на базата на договорки и компромиси. Няма да може да се формира стабилно мнозинство в името на някаква цел. И в момента в самите идеи за промяна в конституцията има много спорни моменти. Мисля, че трябва да се решат първо те. Необходимо е да има определен гарант в политическия живот на страната. Това може да бъде втора камара на парламента, може и да е президентът. Но която и да е, на тази институция ще трябва да се дадат повече правомощия и възможности за влияние в обществения живот. Този дебат задължително трябва да се състои, преди да се тръгне към промяна на конституцията. Продажбата на земя на чужденци също трябва да се реши внимателно. Нашите европапагали продължават да повтарят, че така било в Европейския съюз. Но истината е, че в ЕС не е така. Там всяка страна е въвела много строги и ясни правила, при които чужденец може да купува земеделски земи. И приказките, че забраната спъвала развитието на земеделския сектор и притока на чуждестранни инвестиции, не са верни. И според сегашното законодателство чужденец, който е регистрирал фирма в България, може да купи земя. Но идеята е приходите, които се реализират от тази земя, поне донякъде да остават у нас, а не да се реализират изцяло навън. Ние не сме против правото на чужденци да купуват земя, но мислим, че за да не бъде разорен българският земеделец, е необходимо това да стане едва 5 до 7 години след влизането на България в ЕС. Смятаме, че едва тогава цената на българските земи ще се доближи поне до цените в Полша и Чехия например. Ако това се направи по-рано, тя ще бъде разпродадена на чужденци на безценица. От друга страна, ние сме категорични, че разрешение за закупуване на земя трябва да има само за граждани на ЕС. Така ще се ограничи възможността да навлизат съмнителни дружества и фирми, които да са прикритие на терористични организации. При корумпираната и некадърна администрация у нас тази заплаха е абсолютно реална.

Facebook logo
Бъдете с нас и във