Банкеръ Weekly

Общество и политика

БЪЛГАРИ И РУСИ НАДДАВАТ ЗА АВИОКОМПАНИЯ БАЛКАН

Загубите на авиокомпания Балкан за първото шестмесечие на тази година възлизат на 16.4 млн. г. марки, съобщиха от централата й. Общите задължения на превозвача към 30 юни са около 202 млн. г. марки. Цифрите са приблизителни, тъй като отчетите за полугодието на някои от задграничните представителства все още се бавят. В такова състояние завари Балкан, преди да поеме управлението на компанията, новият й изпълнителен директор Филип Мустаков.


Точно преди седмица - на 13 юли, удари последният час за набиране на оферти от кандидат-купувачите на Балкан. Същия ден представителката на инвестиционния посредник ТОБ Мая Ангелова отлетя с три плика за Берлин, където те трябваше да бъдат отворени и анализирани. Миналия петък г-жа Ангелова се приземи обратно на родна земя и съобщи, че подадените оферти ще бъдат представени в Агенцията за приватизация през тази седмица. Крайният срок, в който трябва да бъде избран купувачът, е доскоро историческата дата 9 септември.


Репортерското проучване на в.БАНКЕРЪ установи, че на финалната права в приватизационния спринт са застанали руският авиоконсорциум от Внуково (за неговия интерес към българския авиопревозвач в.БАНКЕРЪ писа още в бр. 19), Балкан еър - работническо-мениджърското дружество, организирано от бившия шеф на Балкан Валери Доганов, и никому неизвестната компания Еър България. И трите фирми са представили необходимите банкови гаранции от по 1 млн. щ. долара. Малко преди изтичане на крайния срок се е отказал да подаде оферта най-сериозният кандидат - третата по големина германска туроператорска фирма ITS. Германците имали намерение да кандидатстват само за закупуване на пътническите чартъри на нашия превозвач.


От информационното бюро ДЕЛФИ съобщиха, че Еър България е


в процес на регистрация


Явно България ще се прочуе и с обстоятелството, че нерегистрирано дружество кандидатства да купи цяла авиокомпания. А покрай многобройните шумни крамоли от март насам около Балкан еър се очертава и нов скандал. Сред акционерите на дружеството тече подписка за неговото разформироване и да им бъдат върнати парите.


През август ще започнат преговорите с фирмите кандидат-купувачи, а победителят, ако има такъв, ще бъде обявен в началото на септември. Ако не се случи някаква изненада, това ще е руската фирма - тя кандидатства за 80% от капитала на държавния превозвач. Останалите 20% според приватизационния закон ще бъдат предложени преференциално на служителите. Нищо чудно обаче, ако от този дял купи нещо и Балкан еър.


Междувременно в пресата се появиха публикации, че в приватизацията на Балкан ще се включи частната Еър Виа. Да купим Балкан - това е абсурд! - възкликна пред в.БАНКЕРЪ управляващият директор на авиокомпания Еър Виа Михаил Донски. Това не е лъжица за нашите уста. Ако някой иска да купи Балкан - ще му трябват половин милиард долара, за да изплати дълговете му и да обнови парка. Явно тази дезинформация е пусната, за да обслужва нечии цели. Докато ние се чудим как да превозим туристите, други се занимават с глупости! Вместо да пишат такива небивалици, по-добре е да разберат следното: българският туризъм загива, а заедно с него си отива и българската авиация. На този въпрос търсете отговор, а не ни занимавайте с фантазии! - завърши г-н Донски.


Пълни съчинения - нарече управителят на летище София Здравко Величков вестникарското твърдение, че ще прави холдинг с авиокомпания Хемус еър. - Нали на Балкан открай време все някой трябва да му е крив! Аз се чудя откъде да намеря пари, с които да кърпя полосата и перона, а те ме карат да купувам самолети!


Освен това статията може да предизвика и скандал: нищо чудно от Европейската инвестиционна банка да дойдат да проверят дали се каним наистина да използваме заема от банката за покупка на самолети. Що се отнася до заплахата да поискам обявяване на Балкан в несъстоятелност, ако можех, отдавна бих го направил. Но нали знаете, че и летище София, и Балкан имат общ принципал - Министерството на транспорта, и всички въпроси се разрешават там - обобщи Здравко Величков.


Създаването на холдинг между авиокомпания и летище е абсурд и от гледна точка на Чикагската конвенция, би противоречила на всички изисквания на Международната организация за гражданска авиация (ICAO). Съвсем друго е една авиокомпания да притежава малък дял (до 33%) от акциите на едно летище. Освен това по последни данни Балкан дължи на летище София 1.8 млн. г. марки.


Всичко написано за Хемус еър не отговаря на истината и вреди на авиокомпанията - заяви на свой ред шефът й Димитър Павлов. - Естествено руските самолети си заминават и ние трябва да им търсим алтернатива. Най-нормалното нещо е един шеф на авиокомпания да се интересува от самолети и да бъде ухажван от всички големи авиостроители. Но с какви пари ще ги купим - това ще стане ясно след решение на Министерството на транспорта по отношение на приватизацията на авиокомпанията.


Няма нито една война, в която дезинформацията да не е използвана активно като едно от основните оръжия срещу противника. В битката за завладяване на Балкан един срещу друг застанаха трима. Не е трудно, анализирайки мястото на пазара и интересите на всеки един от кандидат-купувачите, човек да се досети откъде идва и какво цели петъчната информация в пресата.


За Балкан настъпват тежки месеци: още 60 дни натоварена лятна чартърна програма, за която няма самолети и компанията кърпи положението благодарение на колективните усилия на останалите наши авиопревозвачи. През октомври и ноември един след друг ще бъдат върнати на Еър Франс и двата лизинговани Боинг 767-200 ЕR. Заедно с тях от разписанието на превозвача трябва да отпаднат и всички трансконтинентални полети - до Банкок, Коломбо, Ню Йорк и Йоханесбург. И ако до Азия и Африка Ту 154 може да прелети с две кацания, по посока на Ню Йорк Балкан няма откъде да извади взаимозаменяем самолет. Но за това ще мисли бъдещият собственик на превозвача. Или пък ликвидаторите му.

Facebook logo
Бъдете с нас и във