Банкеръ Weekly

Общество и политика

БДЖ НЕ ИЗПЪЛНЯВА УСЛОВИЯТА ПО ЗАЕМА ОТ СВЕТОВНАТА БАНКА

Национална компания Български
държавни железници не изпълнява поетите задължения по сключените
заеми със Световната банка (СБ), Европейската банка за възстановяване
и развитие (ЕБВР) и западноевропейски агенции за експортно кредитиране.
Това е основният извод от доклад, анализиращ изпълнението на програмата
за оздравяване и преструктуриране на БДЖ. Документът, изготвен
от Световната банка въз основа на направена от нея проверка между
25 ноември и 1 декември 1997 г., съдържа няколко страници с констатации
по поети и неизпълнени задължения. Националната компания сключи
договори с посочените институции през 1995 г. за заем съответно
на 95 млн. щ. долара (от СБ), 45 млн. долара (от ЕБВР) и 12 млн.
долара (от западноевропейски агенции). Не е усвоен нито цент и
от отпуснатата преди три години безвъзмездна помощ от програмата
PHARE.


Сериозно изоставане от
предвидените в оздравителната програма мероприятия за възстановяването
на железния път и ремонта на подвижния състав (локомотиви и вагони),
както и за съкращаване на заетия в БДЖ персонал, са сред най-негативните
заключения на Световната банка.


В момента в БДЖ работят
2800 души повече от предвиденото в оздравителната програма. Вместо
посочените от кредиторите 50 300 служители към 1 януари 1998 г.
в компанията срещу заплати са се подписвали 53 100 души. Същевременно
едно от условията е до края на 1998 г. заетите в БДЖ да достигнат
47 600 души, т.е. за оставащите 10 месеца от системата трябва
да бъдат освободени 5500 души.


Още по-фрапиращо е изоставането
при възстановяването на вагонния и локомотивния парк. Над 67%
от наличните 1636 пътнически вагона се нуждаят от спешен ремонт,
сочат разчетите. Но само 1100 пътнически вагона ще са необходими
на БДЖ и точно толкова е необходимо да се ремонтират, пише в изискванията
на кредиторите. Останалите 536 вагона трябва да се бракуват.


От 161 дизелови локомотива,
с които разполага БДЖ, 88 са излишни и също трябва да се бракуват
или продадат. Седем от тях вече са дадени под наем на югославските
железници.


БДЖ е необходимо да напуснат
и 114 от всичките 294 електрически локомотива. Седем от електровозите
ни вече са дадени под наем на турските железници срещу сумата
от 1.2 млн. щ. долара. Що се отнася до останалите, БДЖ не предприема
нищо - нито продава, нито бракува, отчитат експертите.


Излишъкът
от подвижен състав се явява поради трикратно намалелите превози
на товари от 1990 г. насам. От 85 млн. т през 1990 г., превозените
с вагони стоки през миналата година са спаднали на 27 млн. тона.
С 20% пък е намалял броят на превозените пътници - от 100 на 78
милиона.


Освен икономическата криза
причина за спада е и неадекватната тарифна политика на компанията,
особено през последната година, и то най-вече по отношение на
вътрешните товарни превози, твърдят железничари.


Най-неприятно обаче е
положението с възстановяването на железния път. Въпреки посочения
в програмата ремонт на 50 км жп линии и осигурените за това средства
през миналата година бяха възстановени едва 22 километра. На всичко
отгоре на 6 км е извършен само среден ремонт, докато в оздравителната
програма се изисква извършването на капитален ремонт. В същия
дух вместо предвидените 172 км през тази година ще се ремонтират
само 110 км железен път. Сроковете за среден и капитален ремонт
са просрочили общо около 1400 км, или една трета от всички жп
линии в страната.


От необходимите за поддържане
на инфраструктурата през 1998 г. 37.724 млрд. лв., които според
Закона за БДЖ трябва да бъдат осигурени от държавата, в бюджета
са предвидени едва 7 млрд. лева. Това означава, че БДЖ е принудена
сама да покрие недостига от 30.724 млр. лева. За целта сегашното
ръководство предвижда поскъпване на жп билетите до края на септември
с 80%, като от 1 февруари бе реализирано 20 на сто от увеличението.
Финансисти на компанията обаче се опасяват от обратния ефект.
Поскъпването ще изгони пътниците към автомобилния транспорт, от
което приходите вместо да се увеличат, може да намалеят.


Същите експерти отчитат
като грешка и пускането на градската железница в Пловдив. Ежедневната
загуба от нея е над 1.2 млн. лв., сочат разчетите.


Не се развива според очакванията
и приватизацията на 13-те жп завода. Въпреки многото приказки
за голям интерес от страна на респектиращи компании като Дженерал
мотърс, Дженерал електрик и Шкода,
досега не е дошла нито една реална оферта. Според синдикалисти
бомбастичните изказвания целели да оправдаят многобройните разходки
зад граница на ръководството на БДЖ заедно с началници от Министерството
на транспорта. Над 100 дни командировка в чужбина имаше до края
на миналата година обявеният за кредитен милионер бивш главен
секретар на транспортното министерство Калчо Хинов. Голяма част
от пътуванията били осъществени с генералния директор на БДЖ Йордан
Мирчев. Напоследък г-н Мирчев стигнал и до Южна Америка, въпреки
дадената му лично от министър Вилхелм Краус оценка незадоволителен.


В обстановка на финансов
недостиг, липса на товари и вътрешни спорове между генералния
директор Йордан Мирчев и председателя на управителния съвет на
компанията Иван Иванов (който е и началник на управление Железопътен
транспорт в Министерството на транспорта) синдикатите издигнаха
искания за 20% увеличение на заплатите, за изплащането им в рамките
на предвидения от Кодекса на труда срок, за осигуряване на работно
и защитно облекло, за пълна информация относно финансовото състояние
на компанията и преструктурирането й.


В декларацията си
до министъра на транспорта искаме да бъде сменено ръководството
на компанията и целия управителен съвет - заяви Кирил Цветков,
председател на Синдиката на железничарите в България, в който
членуват 35 000 души. - Моята оценка е, че този управителен съвет
е абсолютно некомпетентен. Той е далеч от проблемите на железниците
- допълни Цветков.


Ако исканията на железничарите
не бъдат удовлетворени, на 17 февруари влаковете ще спрат за един
час. Ако отново не получим адекватно решение на поставените проблеми,
ще последва пълна стачка, която ще блокира цялата страна, заканват
се синдикалистите.


Спирането на влаковете
ще се отрази изключително зле и на компанията, и на икономиката
като цяло, подчертават експерти. Стачката ще блокира и пристанищата,
ще отблъсне големите товародатели и превозвачи, които все още
предпочитат морските ни портове, и ще ги насочи към румънския
порт Констанца. Естествено от протеста ще пострада и без това
неизпълняваната програма за оздравяване на железниците, което
пък ще влоши отношенията им с кредиторите.


Не са малко хората в БДЖ,
които осъзнават необходимостта от компромиси, и както уверяват
някои от тях, част от него вече е постигнат. Във всеки случай
поне за работещите в железниците едва ли ще е изненада, ако в
близките дни генералният директор Йордан Мирчев бъде освободен.
А ако и тогава нещата не се оправят и обстановката не се успокои,
нищо чудно да го последва и целият управителен съвет.

Facebook logo
Бъдете с нас и във