Банкеръ Weekly

Общество и политика

БДЖ Е ЗЛЕ, НО ЗАСЕГА СИ ПЛАЩА РЕДОВНО

В ЖЕЛЕЗНИЦАТА ПРОГНОЗИРАТ ДВОЙНО УВЕЛИЧЕНИЕ НА ЗАГУБАТА


Слабакът на реформата - БДЖ, наистина е много зле. За това говорят резултатите на компанията, анализирани и от мисията на МВФ, която бе преди две седмици у нас.


В общи линии, въпреки добрите усилия за внедряване на програмата за финансово оздравяване, Националната компания БДЖ остава в много лошо финансово състояние. То се дължи предимно на невъзможността на товарния трафик да се вдигне от ниските нива, поддържани от миналата година. БДЖ бяха много засегнати и от по-високите цени на горивата, а силният щатски долар повлия на обслужването на дълговете. Това е част от текста, посветен на българската железница и включен в меморандума за ангажиментите на правителството към МВФ.


Експертите на Фонда обаче отбелязват и друго - през последните месеци вече се усеща стабилизиране на някои резултати, а при други - дори и леко повишаване. Оперативните данни за полугодието показват почти пълна идентичност с тези от същия период на миналата година. Превозените товари са с 300 хил. тона по-малко (около 3% спад), но пък приходите от тях са повече. А най-обнадеждаваща е появата на транзитни товари от и за Турция и Гърция, които носят и най-големите приходи на железницата.


Изглежда, БДЖ наистина е заорала по дъното и оттук нататък не й остава нищо друго, освен да поеме нагоре. Според финансовия директор на компанията Гергана Иванова най-важната цел е увеличаването с поне 50% на ежедневните приходи, които в момента са около 1 млн. лева. Приходите са същите, както и през 1997 година. Но тогава те почти покриваха разходите, докато сега са с около половин милион лева по-малко - подчертава г-жа Иванова.


Причината за завишените разходи са увеличените цени на енергията, които са скочили с 66% над предвидените в одобрената на 17 ноември 1999 г. от Министерския съвет нова оздравителната програма на БДЖ. Освен това разчетите в нея са правени при курс 1.80 лв. за долар, а повече от пет месеца щатската валута се котира над 2 лева. Само от отрицателни курсови разлики загубите от началото на годината са 21 млн. лева.


Друг фактор за негативните финансови резултати е непредвиденото в оздравителната програма увеличение на заплатите средно с 4.5 процента. Процентът може да изглежда малък, но на практика увеличава разходите на компанията с около 5 млн. лева.


По думите на Гергана Иванова заложената в оздравителната програма загуба за тази година (б.а. - 58.5 млн. лв.) е достигната още през юни и до края 2000 г. вероятно ще набъбне двойно.


За подобряване на финансовото състояние от 1 август в БДЖ ще започне да функционира предприятие за управление на активите, които не са в експлоатация. Целта му е да продава или отдава под наем локомотиви, товарни вагони и сгради, които поради свитата дейност на железницата в момента са излишни. Съдейки от направената вътрешна оценка, тяхната стойност е около 135 млн. лева. Ръководството на БДЖ е поело пред МВФ ангажимента до края на годината да реализира 20 млн. лева приходи от продажби и отдаване под наем на посочените активи. Сред определените като излишни средства са 11 000 товарни вагона, 125 локомотива, 1000 км жп линии и хиляди квадратни метри сграден фонд. Нарязването на скраб на локомотивите, вагоните и релсите ще е краен вариант. Вече се прави проучване железен път да бъде предложен за продажба на пристанища или индустриални клонове, които изпитват недостиг от коловози. А иначе досега са продадени само 150 вагона на железниците на Чехия и Германия.


Увеличение на приходите с около 2 млн. лева месечно се очаква и от въведеното неотдавна повишаване на цените на пътническите превози.


БДЖ се ангажира пред мисията на МВФ и да спести 9 млн. лв. от средствата, заложени в оздравителната програма за експлоатация и поддръжка на подвижния състав. Икономиите ще дойдат от коригирането на разписанието на пътническите и движението на товарните влакове. Целта е консумираната промишлена електроенергия да се заплаща по най-ниски цени и най-вече по нощна тарифа.


Всички тези мерки, разбира се, не са плод на внезапно появило се у железничарите европейско мислене и самосъзнание. Основната причина е изплащането на нарастващите с всяка изминала година суми, които БДЖ възстановява по теглените 170 млн. долара заеми от чуждестранни финансови институции за финансирането на първата си оздравителна програма.


През тази година компанията трябва да плати общо 17 млн. долара главици и лихви. До края на юни са издължени 8.6 млн. долара, а останалото предстои (вж. таблицата). С голям зор и на няколко транша миналия месец БДЖ преведе 3.782 млн. г. марки лихви по заема от Световната банка (чиято главница бе 95 млн. долара). Засега по него все още се изплащат само лихвите, а връщането на главницата ще започне от началото на следващата година. През юни 1998 г. по препоръката на МВФ заемът от СБ бе превалутиран от долари в германски марки. Кредитът от 45 млн. долара, теглен от ЕБВР, не бе превалутиран и се издължава в долари. БДЖ изплаща главниците по него от миналата година.


Предвидено е през 2001 г. БДЖ да върне на кредитните институции 19 млн. долара, а през 2002 г. - 21 млн. долара.


На този мрачен фон преди няколко дни в централата на БДЖ пристигна радостна вест от Брюксел: ЕС най-сетне е разрешил на програмата PHARE да отпусне на българските железници безвъзмездна помощ от 18.5 млн. евро, с които ще бъдат ремонтирани 53 км железен път. Очакванията са договорът да бъде подписан на 20 юли, а усвояването на средствата да започне през октомври.


Сега остава и депутатите да се сетят, че вече няколко месеца в парламента между две четения отлежава проектозаконът за железопътния транспорт. Той трябваше да е приет до края на юни, за да даде яснота за преструктурирането на БДЖ и либерализирането на пазара на жп превозите. Предвиждаше се през юли железницата лека-полека да започне да се ориентира към заложените в проектозакона нови условия: отделяне на инфраструктурата от превозната дейност в самостоятелна компания и обособяване на две фирми - за товарни и пътнически превози. Но тъй като преструктурирането на железопътния транспорт в Европа все още не е започнало (с изключение на Великобритания), явно нашите депутати няма откъде да вземат светъл пример.

Таблица
Предстоящи плащания по заемите на БДЖ към финансиращите институции

Месец Банка Сума В долари
Септември UBS 199 542.01 CHF 122 418
Октомври ЕБВР 2 915 625 USD ~
Октомври Париба 3 630 856.32 FRF 526 211
Октомври Кредитанщалт 3 020 671.88 ATS 208 610
Декември СБ 4 583 383.40 USD ~
Декември Париба 69 826.98 FRF 10 120

Facebook logo
Бъдете с нас и във