Банкеръ Weekly

Общество и политика

БАЛКАН СЕ КООПЕРИРА С VIRGIN ATLANTIC AIRLINES

Авиокомпания Балкан е получила примамлива оферта от американската авиокомпания Virgin Atlantic Airlines за съвместна експлоатация на редовната линия София - Ню Йорк, съобщиха от въздушния ни превозвач. Офертата постъпила тъкмо навреме - в началото на следващата година изтича двукратно продължаваният срок за наем на двата самолета Боинг 767-200, с които авиокомпанията ни в продължение на 7 години поддържаше трансконтиненталните си полети. Според осведомени собственикът на двете машини - френската Ер Франс, вече е сключила договор със следващия наемател - израелския национален авиопревозвач El Al.


Носещата огромни загуби на Балкан трансатлантическа линия привлякла вниманието на Virgin Atlantic Airlines единствено със своите слотове (запазеното време за кацане) на лондонското летище Хийтроу. Американците предложили, без да променя цената на билетите, Балкан да превозва пътниците от София до Лондон, а те да поемат носещата най-голяма загуба отсечка от трасето - полета над Атлантическия океан от британската столица до нюйоркските летища; в замяна на услугата янките поискали три от петте слота на Балкан на летище Хийтроу.


Авиоексперти твърдят, че Хийтроу има няколко безспорни предимства пред второто лондонско летище Гетуик, между които и по-добрите транспортни връзки с центъра на града. Интересното е, че дори световният авиолидер - Бритиш еруейз, изпълнява полетите си до София и обратно не от Хийтроу, а от Гетуик!


Според някои специалисти ако кооперирането на Балкан с Virgin Atlantic Airlines стане факт, от това ще спечелят и двете фирми: нашият превозвач ще се освободи от инкасиращата само загуби атлантическа отсечка, а американците най-после ще се настанят на мечтаното от всяка авиокомпания и твърде натоварено летище Хийтроу. Според други обаче от тази операция ще спечелят единствено американците, а Балкан ще загуби: за да продължи да лети до Лондон, на мястото на отстъпените три слота Балкан трябва да търси адекватни празни часове за кацане на Гетуик. Освен това дори и да ги намери, те едва ли ще са най-благоприятните от гледна точка на пътниците. Вероятно голяма част от пътниците ще потърсят друга алтернатива да се доберат до Америка заради добре познатите неудобства и риск, изникващи при всяко кацане и излитане - още повече че за да хванат самолета на Virgin Atlantic Airlines, те трябва да прекосяват дългото разстояние между Гетуик и Хийтроу.


За да се осъществи кооперирането е необходимо да се уеднаквят и условията на пътуване, които предлага на пътниците си Балкан - да са на нивото на услугите, с тези на американския превозвач.


Връщането на единствените два самолета за трансконтинентални полети е най-голямата грешка, която прави Балкан, твърдят пилоти. Решението обаче е взето още от предишното ръководство на авиокомпанията и вече е необратимо. Според специалистите двата Боинг 767-200 ER са неоценени бисери и връщането им ще намали продажната цена на Балкан. Причината е, че в света са произведени и работят не повече от 200 самолета Боинг 767-200, но от тях само 18 са оборудвани с мощните и икономични двигатели на Прат енд Уитней (останалите летят с мотори на Дженерал електрик и Интернешънъл аероинджънс). И между тези 18 машини само три (!) са снабдени с големи товарни отсеци - двата от тях са наети от Балкан. Опитите на сегашното ръководство да пренаеме самолетите ударили на камък - поради системно бавене и разсрочване на лизинговите вноски от предишния мениджърски екип на българската авиокомпания французите решили повече да не подновяват договорите за наем с Балкан. По природа бързоориентиращите се на пазара израелци веднага лапнали двете машини и сега спокойно чакат да минат останалите 4 месеца, за да ги вземат от Балкан. Евреите никога не дават пари нахалос, така че едва ли самолетите са толкова лоши, колкото се опитваха да ги изкарат у нас - коментира пилот от отряд Боинг 767.


Кооперациите в различни варианти са средството Балкан да не загуби постигнатото с много инвестиции и усилия място на международния авиопазар. Това важи особено за останалите три трансконтинентални линии - до Банкок, Коломбо и Йоханесбург. Пробата тези маршрути да се обслужват със самолети Ту 154, в случаите, когато двата боинга са били на планов ремонт, бе съпроводено с отлив на пътници. Освен това този вариант е значително по-скъп, защото се налагат две междинни кацания. Запазените слотове на съответните летища трябва не само да се оттъргуват скъпо, но и да се вземат предвид от Агенцията за приватизация и инвестиционния посредник при преките преговори с потенциалния купувач на Балкан.


Правителството и Агенцията за приватизация трябва да имат предвид и друго - че с ежемесечното намаляване на дълговете на Балкан неговата цена скача пропорционално. Иначе излиза, че сегашният екип работи само за интересите на бъдещия купувач! Защото никой не е забравил, че цената на Балкан е определяна, когато дълговете му надскочиха 100 млн. долара. Но ако те намалеят с няколко десетки милиона, а първоначалната цена се запази, от това единствено ще бъде облагодетелстван купувачът.


Около приватизацията на Балкан като че ли започва да се прояснява. Високопоставени служители от изпълнителната власт многократно намекнаха, че руската оферта е куха и че руснаците ще докарат морално остарелите Ту 204, които след три години никой няма да пуска да кацат в Западна Европа. На свой ред работническо-мениджърското дружество Балкан ер все още не изглежда достатъчно платежоспособен конкурент. Пуснаха се слухове, че зад него стои не някой друг, а могъщата Луфтханза. Но е малко странно и затова - невероятно реномираната германска авиокомпания да реши да се крие зад гърба на неизвестно и съмнително дружество. На този фон излиза, че бъдещият собственик на Балкан ще се казва Еър България. Единствената достоверна информация за тази фирма досега е, че е регистрирана в офшорна зона (а не както се писа - в Швейцария).


Разбира се, не е докрай отпаднал и вариантът да се отложи приватизацията, да се стабилизира Балкан и след година неговите акции да се предложат на някоя международна фондова борса. Или да бъдат отдадени под наем редовните линии и чартърните превози на авиокомпанията на някой голям превозвач за период от 15-20 години (за да може вложените в обновяване на парка инвестиции да се възвърнат).


Може би е разумно, преди да реши как ще постъпи, правителството да си припомни например опита с приватизацията на чешката CSA.

Facebook logo
Бъдете с нас и във