Банкеръ Weekly

Общество и политика

БАЛКАН МОЖЕ ДА КАЦНЕ И В ТРАНСПОРТНОТО МИНИСТЕРСТВО


Министерството на транспорта има намерение да си
възвърне правата над авиокомпания Балкан.
Това съобщиха силно привързани към работата си (и затова пожелали
анонимност) експерти от най-високата сграда в центъра на София.
Подчинени на министър Вилхелм Краус подготвяли промяна на ПМС
N213 от 1996 г. - документът, с който авиокомпанията, наред с
други големи фирми, беше обявена за финансово изолирана
и премина под управлението на Министерството на финансите. Целта
на траспортното ведомство била да прокара изменението
през едно от последните заседания на правителството до края на
месеца, а промяната да влезе в сила от началото на следващата
година.


Няма да се учудя, ако това стане - заяви Весела
Димитрова, началник на управление Финансово оздравяване
на държавните предприятия в министерството на Муравей Радев
и председател на съвета на директорите на авиокомпания Балкан.
- Пък щом толкова искат - нека си я вземат. Само че преди това
нека си спомнят добре в какво състояние я оставиха и как я намират
сега. А и да си помислят дали ще могат да продължат тази тенденция
на финансово стабилизиране. Защото, независимо от предварително
съгласуваните точки от дневния ред, на всяко от заседанията на
борда ние неизменно обсъждаме най-вече едно и също - затягане
на финансовата дисциплина - добави г-жа Димитрова.


Каква би могла да е причината за голямото желание
на транспортното министерство да си върне Балкан?
Твърди се, че след промяната на ръководството на превозвача преди
няколко месеца въпросното министерство съвсем е изтървало юздите
му. Преди това, макар и подчинен на министър Муравей Радев, бившият
изпълнителен директор на авиокомпанията Валери Доганов се съобразявал
преди всичко с политиката на министър Краус и неговия заместник
по авиацията Апик Гарабедян.


И все пак, по думите на подчинени на Вилхелм Краус,
основен мотив в предложението на транспортното министерство за
промяна на ПМС 213 от 1996 г. ще бъде предстоящата подмяна на
част от авиопарка. Втори мотив е грижата за авиационната безопасност,
която трябвало да се засили като противодействие на все по-остаряващите
летателни машини. И тъй като излизащите на преден план проблеми,
според управление Гражданска авиация в транспортното
министерство, вече били по-скоро технически, отколкото финансови,
то редно било Балкан да загърби финансовото ведомство
и да се върне в лоното на транспорта.


Имаме достатъчно специалисти, чиято единствена
работа е да бдят за авиационната безопасност - коментираха от
Балкан. - Действително тя е първостепенна задача,
но заедно с нея е необходимо да се грижим и за финансовото здраве
на фирмата. Защото без парични постъпления Балкан
просто няма да го има.


Освен търсенето на алтернативни машини, които да
летят по трансконтиненталните линии след връщането на двата наети
Боинг 767-200, ръководството на Балкан
разработва и различни схеми за увеличаване на приходите. Така
например наскоро беше договорено наемането на два самолета Ту
154 от Китай. Машините ще бъдат сублизинговани в иранската авиокомпания
Табриз еър. Целта е да се осигурят финансови средства
за тежкия зимен период. Наличието на големи количества товари
за превоз между трети страни заставят ръководството да осигури
средства и за закупуването на четвърти карго самолет Ан 12.


През миналата седмица надзорният съвет на Агенцията
за приватизация разгледа цялата документация по сделката за Балкан,
изслуша екипа, работил по нея, и становището на посредника ТОБ.
Окончателното решение ще бъде взето, след като надзорниците се
запознаят и с протоколите от заседанията на междуведомствената
работна група, ръководена от министър Краус. Отсега е ясно обаче,
че най-късно до пролетта авиокомпанията трябва да е продадена
и дори да си я върне, транспортното министерство едва ли ще е
в състояние да направи нещо значително за нея в оставащите й три-четири
месеца държавен живот. А след това ще има кой да мисли и за сигурността,
и за финансите й.


Текст под снимка: Опашката на Боинг 767-200 ЕR. От
15 януари следващата година целият самолет ще лети под знака на
израелска авиокомпания.

Facebook logo
Бъдете с нас и във