Банкеръ Weekly

Общество и политика

Балкан лети в омагьосания кръг на безпаричието

Необслужван дълг от 4.2 млн. щ. долара към клиринговата къща на IATA (Международната асоциация на въздушните превозвачи) заплашва за сетен път авиокомпания Балкан с блокиране на банкови сметки и арестуване на самолети. В телекс от 18 юни IATA настоява нашият превозвач да преведе незабавно поне 2.2 млн. щ. долара.


Задължение от над 2.5 млн. долара трови взаимоотношенията на Балкан и с основния му доставчик на авиогориво - British Petroleum (ВР). Изнервени от необслужваните с месеци доставки на Балкан, британците също настоявали за незабавно уреждане на сметките.


Финансова недостатъчност е вероятната причина и за незапомненото от половин век насам забавяне на заплатите на служителите с по 4-5 и повече дни.


Заплахите на IATA и ВР разпръснаха ръководството на Балкан като ято пилци из Европа. Веднага след получаването на заплашителния телекс търговският директор Петър Петров отлетя за Франкфурт с надеждата да намери пари. Да търси разбиране към Лондон в понеделник, 22 юни, пък се отправи изпълнителният директор Валери Доганов. Проправителствен вестник обаче му приписа договарянето на несметни суми за приватизационните намерения на основаното неотдавна дружество Балкан ер.


В резултат на совалките на 22 юни авиокомпанията успя да преведе по 500 хил. долара на IATA и ВР и да отложи временно привеждането на заплахите им в действие.


Освен от липса на оборотни средства Балкан е измъчван и от хроничен недостиг на самолети. Авиаторите отдавна не могат да си отговорят на въпроса кое от двете е първопричината и кое - следствието. Защото въпреки множеството пътешествия на ръководни кадри в чужбина, Балкан успя да наеме за летния чартърен период само два Ту 154. Причина за това е отказът на чуждестранните авиокомпании да предоставят самолети на световноизвестния със своите финансови затруднения. В този смисъл е много вероятно и двете наети от Казахстан машини вместо да донесат приходи, да вкарат Балкан в непредвидени немалки разходи.


Още първият полет на наетия Ту-154 М LTA по редовната линия София-Бахрейн-Дубай-Мале започва със сериозна повреда. В събота, 20 юни, машината каца в Дубай с авария във втория двигател. След опит за нейното отстраняване тя продължава с четиричасов полет до Мале, при който моторът издъхва окончателно. Пътниците висят с часове по трите летища, преди голяма част от тях да бъдат пренасочени към полети на други авиокомпании (на които естествено ще плаща Балкан). След многократни ремонтни усилия в петък, 26 юни, екип от инструктори пилоти започна да прибира аероплана само с два работещи двигателя към София. Вместо да печели от него, Балкан, изглежда, ще се бръкне за 300 хил. щ. долара, за да купи нов двигател.


Твърди се, че въпросната машина не е летяла две години и половина, преди да бъде предоставена на Балкан. Наемането й от нашия превозвач застрашава сигурността на пътниците, е мнението на специалисти, отговарящи за безопасността на полетите.


Не се знае какви изненади ще поднесе на авиаторите и втората наета машина Ту 154 LTВ. Тя все още не е извършвала нито един полет. Но пък инцидентът с наетия LTA съвсем обърка и наряда за полетите на Балкан през двата почивни дни - по данни от превозвача за 27 и 28 юни те са планирани с по 10-12 часа закъснение.


В нарушение на изискванията за безопасност прелетял по редовната линия от Варна до София на 18 юни и самолет Ан-24. На борда на машината по волята на съдбата бил и самият транспортен министър Вилхелм Краус. Предвидената за полета машина след два несполучливи запуска на двигателите била отстранена и към пистата подходил кацналият с дефект предния ден друг Ан-24. Без да бъдат извършени предписаните действия за отстраняване на съмненията за повреда, машината отпрашила към столицата и, слава Богу, се приземила успешно.


Както и друга година, авиокомпанията отново се опитва да кърпи положението, като продава полети на други авиопревозвачи. Наетият Ту 154 М от частната авиокомпания Ер Виа обаче не смогва да запълни зейналите дупки, а шефът й Михаил Донски вече отказвал да поема полети на Балкан заради неплатени дългове. Да предоставя машини отказала и другата ни държавна авиокомпания Хемус ер. На воплите на Балкан за машини засега единствено отговарял правителственият Отряд 28, предоставяйки му Ту 134.


Така две седмици преди крайния срок (13 юли) за подаване на офертите за приватизация от избраните след първия търг фирми, Балкан лети в омагьосан кръг, от който, по всичко личи, няма надежда да се измъкне: от една страна, липсата на средства не позволява наемането на самолети, с които да изпълни договорената чартърна програма и да спечели от нея добри пари, а от друга - именно непроведените чартърни полети не му дават възможност да подобри финансовото си състояние.


От обявената от вицепремиера Божков възможност и други да подадат документи за приватизацията на Балкан освен петте фирми, избрани след първия конкурс за набиране на оферти, не се е възползвал никой. Това съобщи специално за в.БАНКЕРЪ представителката на инвестиционния посредник ТОБ Спийдуинг Мая Ангелова. В момента петте избрани компании се домогвали до по-достоверни данни от Балкан, за да съставят по-реалистични оферти.


Към истинските цифри от баланса на превозвача се домогва и председателката на съвета на директорите Весела Димитрова. Предоставените й числа били силно фризирани, довери самата тя. След като финансовият директор Валентин Йорданов каза, че загубата от основна дейност за петмесечието е намаляла с 3 млн. щ. долара и аз поисках да ми го докаже, се оказа, че цифрата не била такава, а доста по-малка - изтъкна тя. - Още не съм получила цифри, които мога да приема за истински, и затова не мога да ви коментирам резултатите за първите пет месеца на годината - допълни г-жа Димитрова.


Какво пък, остават уверенията на Балкан, че самолетите на авиокомпанията са напълно изправни и безопасни за полети!

Facebook logo
Бъдете с нас и във