Банкеръ Weekly

Общество и политика

БАЛКАН ЕЪР ЩЕ КАНДИДАТСТВА ЗА ЦЕЛИЯ БАЛКАН

С 90 млрд. лв. (90 млн. г. марки) са се увеличили задълженията на авиокомпания Балкан към доставчици през 1997 година. Това съобщи пред в.БАНКЕРЪ финансист от авиопревозвача. Сред най-големите доставчици на Балкан са Бритиш петролеум (авиационно гориво), лизингодателите - Еър Франс, хонконгската компания Ансет уърлдуайд авиейшън лимитид и японският лизингов гигант Орикс авиейшън системс, а също руски авиоремонтни заводи и производители на резервни части.


От международната компания КPMG, която одитира баланса на Балкан за миналата година, твърдят, че резултатите на българския превозвач от експлоатационна дейност през 1997 г. са значително по-добри от тези през 1996 година. Нямаме основание да се съмняваме в изчисленията на експертите от KPMG, но не можем да подминем и факта, че вече няколко десетилетия се носят легенди за жонглирането с цифрите за приходите и разходите на въздушния ни превозвач. Още през 60-те години на заседания в тогавашното транспортно министерство многократно е обсъждано укриването на приходи от задграничните представителства на Балкан, заяви неотдавна бивш експерт от същото министерството. Тогава обаче е отчитана и печалба от десетки милиони долари (през 1990 г. само с руски самолети и без трансконтинентални полети Балкан е спечелил 26 млн. щ. долара). И изведнъж - от шест години насам, с наетите икономични западни машини, Балкан започва да трупа все нови и нови загуби и задължения


Стигна се до абсурда вината за загубите да бъде хвърлена именно върху сключените лизингови договори за четирите Еърбъса А 320 и петте боинга. Балкан дори върна с две години предсрочно единия А 320 и година преди изтичането на срока останалите три западноевропейски машини. Странно как при сключените неизгодни лизингови договори авиокомпанията ни реализира 30% печалба от отдаването на сублизинг на един А 320 на турската Пегасус еърлайнс?! При какви ли разчети са работили комшиите, за да плащат на Балкан, да покриват експлоатационните разходи на самолета, че и самите да печелят на всичко отгоре? Не доказва ли всъщност договорът за този сублизинг, че на Балкан не са му криви нито самолетите, още по-малко пък летателният състав, а точно мениджмънтът?


Според някои сведения по една от толерираните от ръководството на Балкан дестинации: София-Варна-Техеран, открита от Валери Доганов през ноември 1997 г. и обслужвана от 116-местния Боинг 737-500, картината е следната:


- Полет LZ 585/586 - на 20.I.1998 г. в направление Техеран пътуват 7 пасажери;


- При обратния полет на 21.I. самолетът е превозил 13 пътника;


На 24 и 25 февруари в двете посоки в самолета е имало съответно 15 и 29 души.


Още по-трагично е положението по също новата линия София-Кувейт-Дубай-Мале, по която веднъж седмично летят руските 160-местни Ту 154:


- На 08.I в самолета от Кувейт за Мале се качват седем пътника, на 14.I. - четири, на 21.I. - четири, на 28.I. - двама, на 04.II. - нито един, на 11.02. - един, на 18.II. - трима, на 25.II - нито един.


- На същия самолет и при същия полет от Дубай за Мале се качват съответно: на 08.I. - дванайсет души, на 14.I. - седем, на 21.I. - петнайсет, на 28.II. - също петнайсет, на 04.II. - трима, на 11.II. - десет, на 18.II. - тринайсет, на 25.II. - четиринайсет.


Или всичко по отсечката Кувейт-Мале за посочения период от цели два месеца (осем полета) са превозени 21 души, а по дестинацията Дубай-Мале - 89. Което прави средно под 10% затоварване на самолетитеv


За същия период по другата линия - LZ 577/578 София-Бахрейн-Дубай-Мале по отсечката Бахрейн-Мале са превозени 474 души, а от Дубай до Мале са се качили само 44 пътници!


Какви стратегически или други обстоятелства карат Балкан да продължава да оперира по посочените дестинации - не е известно. Пределно ясно е обаче, че липсата на пътници означава липса на приходи в касите на авиокомпанията.


Както свидетелстват пилоти, пак по незнайно какви причини ръководството на Балкан пуска по линията София-Йоханесбург вместо големия Боинг 767-200 руските Ту-154, които могат да стигнат до Южна Африка само с междинни кацания. Естествено това удължава полета с още 4-5 часа и изнервя пътниците, които започнали да се пренасочват към други авиокомпании. Само луд, по думите на пилотите, ще предпочете прекосяването на цяла Африка с междинни кацания!


Въпреки всички недоразумения ръководство без притеснения усилено работи за реализирането на голямата си цел - приватизирането на авиокомпанията


На 25 март се проведе административно, подчертавам - административно свикано събрание, от изпълнителния директор Валери Доганов във връзка с приватизацията на авиокомпанията - сподели Владимир Петров, председател на Независимия професионален съюз на инженерно-техническия състав в авиокомпания Балкан. - Г-н Доганов разясни каква е целта на създаващото се акционерно дружество Балкан еър - да кандидатства за покупка на 100% от авиокомпанията. След като стане това, щели да търсят инвеститори, които да подпрат това дружество съответно срещу дял от него.


На въпроса кои ще са тези инвеститори, беше отговорено, че това е тайна. Що се отнася до това какъв дял ще се запази за акционерите в Балкан еър, Доганов отговори, че това е въпрос на допълнително оттъргуване с въпросните инвеститори, но се надява работещите в авиокомпанията да запазят за себе си около 20 процента. Без да спомене обаче, че толкова се полагат, при това преференциално, на всички работещи във фирмата.


На събранието аз публично обявих, че няма да се хвана на едно хоро с хора, които са източили милиони долари от Балкан. След като поискаха от мен да обява поименно кого имам предвид, назовах името на изпълнителния директор Валери Доганов и главната счетоводителка Бойка Дянкова, които с действията или бездействията си трябва да носят отговорност за това изтичане на капитали.


Г-н Доганов ме заплаши, че ме даде под съд за тези ми думи. Бих бил щастлив, ако наистина се стигне до съд, който най-накрая да насрочи една наистина реална финансова ревизия в авиокомпанията, да покаже реалното състояние на нещата и съответно виновните. Ако тази ревизия установи, че няма щети, за мен ще е чест да поднеса извиненията си към тях - завършва изповедта си Владимир Петров.


Тъй като крайният срок за предаване на офертите за покупка на авиокомпанията - 6 април, вече чука на вратата, ръководството на Балкан сменило стратегията, обявена на събранието, проведено в авиокомпанията на 17 март. Целта вече не е събиране на 1500 души и регистриране на публично акционерно дружество, което би попаднало под изискванията за публичност на Закона за ценните книжа, фондовите борси и инвестиционните дружества (измененията и допълненията в него минаха на първо четене в Народното събрание). Идеята днес е да се регистрира обикновено акционерно дружество (до 49 акционери) по Търговския закон.


На събранието на 25 март дори бил представен и списък на упълномощените учредители в който личат имена от ръководството на Балкан, на задгранични представители и даже на бившия директор на софийското летище и сегашен директор на Дружеството за развитие на летище София Даньо Аданев.


Разглеждан е и проектоуставът на новото дружество Балкан еър (чиято търговска марка, по думите на Доганов, вече била запазена). Твърди се, че някои текстове хвърлили в смут част от бъдещите акционери. В чл. 11 на проектоустава например пише: В случай на забава за внасяне на дължимата от акционер вноска, включително при увеличаване на капитала... след като им е отправено писмено едномесечно предизвестие, (те) се смятат за изключени. Изключеният губи акциите си и направените вноски. Акциите на изключените се обезсилват и унищожават. Дружеството предлага за продажба нови акции на мястото на обезсилените. Направените от изключения вноски се отнасят във фонд Резервен на дружеството.


Както се казва - няма шега!


Явно обаче създателите на проектоустава не са много наясно, че зад книжата, наречени акции, се крие реален капитал, който не може да се обезсили и унищожи. Ако един акционер няма възможност да внесе необходимата сума при увеличаване на капитала на дружеството (или не иска да я внесе), делът му просто трябва да се преизчисли спрямо увеличения капитал.


Неволно или не, но на нито едно разяснително събрание досега учредителите на Балкан еър не са споменали, че капиталът на Балкан - 4 млрд. лв. (получен след завишението на изчислените през 1992 г. 1.7 млрд. лв. с поетия от държавата дълг на Балкан към пет родни банки) трябва да се ревалоризира до 31 март на тази година. В резултат на което той би нараснал многократно и съответно мечтата на учредителите на Балкан еър би се спукала като сапунен мехур!


И други интересни идеи били споделени на събранието на 25 март. Като например тази: на бъдещия купувач на Балкан да се предложи при евентуално увеличаване на капитала на дружеството процентът на акционерите в Балкан еър да се запази, а парите за увеличението да се покрият със средства от фонд Работна заплата - чрез задържане нивото на заплатите на работещите във фирмата. Оттук следва и логичният въпрос дали и нивото на заплатите на работещите в авиокомпанията, които не участват в Балкан еър, също няма да се променя?


Носят се и слухове, че на инвестиционния посредник ТОБ Спийдуинг систематично и целенасочено е отказвана информация за състоянието на Балкан, и то най-вече по отношение на притежаваната от компанията недвижима собственост в страната и чужбина. Сред служителите на Балкан отдавна се говори за непрестанни търкания между ръководството и ТОБ, което още повече засилва интереса дали при сгъстяващата се мъгла Балкан еър ще успее да излети.

Facebook logo
Бъдете с нас и във