Банкеръ Weekly

Общество и политика

АВИАТОРИТЕ ОТ БАЛКАН СЕ МОЛЯТ ПРИВАТИЗАЦИЯТА ДА ИЗПРЕВАРИ КРАХА

Авиокомпания Балкан е пред крах и работи като на магия, ден за ден. Безопасността на полетите е далече под допустимото равнище. Заради липса на пари за ремонт и резервни части повечето самолети ръждясват на земята, а редовни международни линии се преотстъпват на други превозвачи. Изгодни договори за отдадени под наем самолети ще бъдат принудително прекъснати. Две седмици преди старта си, договорена и предплатена, лятната чартърна програма вече е провалена. Капак на ужасната статистика са и отчетените наскоро резултати за първото тримесечие: над 18 млрд. лв. загуба, 7 млрд. лв. от нея - от основна дейност. Краткосрочните задължения на Балкан са 202 млрд. лева, дългосрочните - 9.2 млрд. лева.


В съвместна информация от 7 май Агенцията за приватизация и инвестиционния посредник ТОБ информираха обществеността, че от заявилите интерес към покупката на мажоритарен дял от авиокомпания Балкан 10 български и чужди компании само 5 притежават както необходимия голям опит в авиобизнеса, така и финансовите ресурси за стабилизация на дружеството. По-нататък в информацията лаконично се съобщава, че ТОБ и Агенцията за приватизация са избрали като метод за продажба на авиокомпанията преговори с потенциален купувач. Решението щяло да бъде публикувано в Държавен вестник.


Логичният въпрос е кой ще бъде този потенциален купувач и какво ще предложи той за издъхващата авиокомпания?


Според информирани източници въпросният потенциален купувач се нарича


Внуковски аеролинии


- руска авиокомпания, базирана на летище Внуково край Москва.


Интересът на руския превозвач към българския авиопазар и конкретно към Балкан не е от вчера, припомнят дългогодишни експерти от авиобизнеса. Според тях още преди няколко години Александър Спасов, в качеството си на председател на Съвета на директорите на Балкан, лобирал за по-тясно сътрудничество с Внуковските аеролинии. По времето на кабинета Виденов щафетата беше поета активно от тогавашния заместник-министър на транспорта Станислав Велинов, който често прескачаше до Внуково.


През 1996 г. руснаците сериозно ухажваха българската компания ТБС Хотели с цел да създадат съвместно авиационно дружество. Днес руската авиокомпания отново е кандидат N 1 за Балкан, сочи вътрешна информация от високите етажи на държавното управление. Що се отнася до критериите на инвестиционния посредник за избор на купувач - опит в авиобизнеса и финансови ресурси - Внуковски аеролинии наистина ги притежава в изобилие, твърдят хората от този бранш.


Руската авиокомпания притежава над 50 самолета, сред които Ил-86 и Ту-204. За финансовите й възможности говори информацията, че е поръчала за себе си 20 нови самолета Ту-204. Внуковски аеролинии са основен превозвач по вътрешните линии на територията на Руската федерация, изпълнява и огромен брой международни чартърни полети. В борбата си за по-голям дял в международния авиопазар обаче Внуковски аеролнии винаги е срещала сериозния отпор на монополиста Аэрофлот, който оперира по всички редовни международни линии.


Приватизацията на Балкан предоставя идеална възможност на руската авиокомпания най-сетне да навлезе, при това твърде сериозно, на международния авиопазар - разбира се, ако стане собственик на основния дял от нея. Според осведомени, въпреки че офертата на руснаците е лансирана от Позитано 20 (централата на БСП), вече съществувало споразумение правителството да не пречи сделката да се осъществи.


Какво ще завещае Балкан


на Внуковски аеролинии?


В съзвучие с метода на Робинзон Крузо за реалистичен поглед върху нещата от живота: и добро, и лошо.


Доброто: половинвековен опит в международния авиопазар, на който, с изключение на последните пет години, българското дружество си беше изградило висок авторитет. Шестдесет международни линии, по които оперира, и още 26, по които извършва превози на основание на двустранни авиоспогодби. Над 1000 души висококвалифициран летателен и инженерно-технически състав, част от който е готов да работи с най-съвременните модели на Еърбъс и Боинг. Немалко заслужаващи внимание недвижими имоти в страната и чужбина.


Лошото: днешното състояние на Балкан - финансово и техническо, поражда само един въпрос: как още съществува и как, сякаш напук на всички физически и икономически закони, продължава, макар и зле, да работи.


Моментната снимка на авиокомпанията през изминалата седмица показва следното:


Понеделник и вторник: тайни внезапни смени на двама от членовете на съвета на директорите - несменяемият Цветан Стоев и Петко Пехливанов. Техните кресла в директорския борд заемат пенсионерът Филип Мустаков, бивш пилот-инструктор на Туполев и А 320 и шеф на Безопасност на полетите в компанията, и старият-нов член на борда бивш представител във Франкфурт и настоящ търговски директор Петър Петров. Смяната е осъществена с подписа на финансовия министър, принципал на Балкан.


Сряда: прегледът на техническото


състояние на самолетния парк


на Балкан показват апокалиптична картина:


Самолети Ту-154 -


Самолет BTK от 08.12.1997 г. чака три двигателя за удължаване на ресурса;


BTO се подготвя за съхраняване до 3 месеца и повече, което реално означава бракуване с цел използването му като резервни части;


BTP чака смяна на втори двигател;


BTW чака удължаване на ресурса;


ВTT - от 5 януари чака смяна на трите двигателя;


BTN от 13 март спрян за удължаване на ресурса;


BTH - изпратен за капитално-възстановителен ремонт в Русия (според информация от компанията - в завод, който няма опит в подобни ремонти, тъй като Балкан има огромни задължения към заводите, ремонтирали досега самолетите му).


Следователно от наличния парк Ту-154 летят само пет самолета. Поради липса на машини две от редовните международни линии - до Кайро и Париж, са отстъпени за обслужване на частната авиокомпания Еър Виа.


В телекс от Париж, изпратен в същия този ден (6 май), се съобщава, че дълго задържаният във френската столица заради неплатен ремонт (на стойност около 300 хил. щ. долара) Боинг 767-200 ще излети за София в 20 часа вечерта. Заради този инцидент е анулиран полетът до Банкок на 27 април (разбира се - обратният полет също, заради което по 220 пътници са псували Балкан както в София, така и в столицата на Тайланд).


Балкан е загазил страшно и с изпълнението на


лятната си чартърна програма,


съобщават пилоти. Преговорите с руска авиокомпания за наемане на 6 самолета Ту-154 приключили с неуспех - според едни информации поради лошото техническо състояние на машините, а според други - заради отказ да бъдат предоставени на неплатежоспособна авиокомпания. Което и да е вярното - резултатът е все един: Балкан няма самолети да изпълни иначе отлично договорената си чартърна програма и търговците й вече преговарят да прехвърлят част от полетите на Еър Виа и да се откажат от други. Според търговци от дирекция Пътнически чартърни превози отсега всички полети се планират с по 6-8 часа закъснение.


За да оправят донякъде положението, търговците от Балкан вече търсят начини предсрочно и безболезнено да бъде прекратен договорът за отдаване под наем на два самолета Ту-154 на иранска авиокомпания, базирани на о. Киш в Персийския залив. Нашите представители с много усилия успели да увеличат наемната цена и персите си предплатили. Сега заплахата да загубим летния чартър ги изправя пред нова тежка задача - да развалят договора. Скандалът там предстои - пророкува един от завърналите се от командировка пилоти.


Странни неща се случват и около вътрешните полети: компанията притежава четири самолета Ан-24, два от които са командировани в Коломбо. Единият Ан-24 в Коломбо няма работа и виси там като кон на празна ясла. Вместо да го докара и да го използва, Балкан сключва договор за лизинг на същия тип самолет с частната авиокомпания Бългериън лъки флайт за покриване на линиите София - Бургас и София - Варна.


Четвъртък: тежки тричасови разговори между председателката на Съвета на директорите Весела Димитрова, изпълнителния директор Валери Доганов, финансисти и синдикалисти, от които основният извод е:


взаимното надлъгване между Балкан и държавата продължава


Ядосана от менторския тон на Доганов и подчинените му, Весела Димитрова заявява, че на заседанието на борда в петък, 8 май, ще настоява всички членове, воглаве с нея самата, да си подадат оставките. С което да покажат своето несъгласие с методите на работа на Доганов.


Според друга информация обаче за това заседание била приготвена изненада за г-жа Димитрова: двамата новоназначени членове на СД заедно с двамата стари да гласуват за смяна на изпълнителния директор Доганов със сегашния търговски директор Петър Петров. Така хем щели да се успокоят духовете, докато се извърши приватизацията..., хем ще бъдат прикрити следите на огромните финансови средства източени от предишните мениджъри на компанията.


Над 211 млрд. лв. задължения и 18 млрд. лв. загуба отчита авиокомпанията в края на първото тримесечие

Facebook logo
Бъдете с нас и във