Банкеръ Weekly

Общество и политика

АП НЕ ЗНАЕ НА КОГО ПРОДАВА БАЛКАНКАР ХОЛДИНГ

Агенцията за приватизация има силното желание да продаде Балканкар холдинг, но все още се чуди кой от кандидатите му да предпочете. Накрая може би просто ще хвърли монета с наречени ези и тура и така ще отсъди.


Междувременно и двамата явили се кандидати за каростроителния холдинг получиха статута на предпочитан купувач (явление, рядко срещано в практиката на АП). Като първи все пак бе класиран Балканкар ин ООД (консорциум от четири предприятия - собственост на АКБ Корпорация), а втора е регистрираната в Тексас компания Дабъл Ю Си Джи холдингс (WCG Holdings). Предложените от потенциалните инвеститори цени за акциите на каростроителния холдинг са символични, съответно 130 хил. и 75 хил. щ. долара. Идеята надзорният съвет на Агенцията за приватизация да преговаря първо с Балканкар ин - и ако той не бъде одобрен, да поканят американците, всъщност е на посредника по сделката ПрайсУотърхаузКупърс (PriceWaterhouseCoopers).


Надзорниците на АП са стигнали до мнението, че нямат достатъчно данни за Дабъл Ю Си Джи холдингс и затова са поискали помощ в тази насока от американското търговско представителство. Изискан е профил на компанията, акционери и финансови резултати за миналата година. Пред в. БАНКЕРЪ представителите на Дабъл Ю Си Джи съобщиха, че са предоставили на АП уверения от брокерска къща, оперираща на американския извънборсов пазар, че разполагат с 10 млн. щ. долара по сметка. Шефът на надзорния съвет на Агенцията за приватизация заяви, че при преговорите се е разбрало, че в тази сметка има не 10, а 25 млн. щ. долара.


Президентът на Дабъл Ю Си Джи Роналд Адамс пък заяви пред в.БАНКЕРЪ, че ако компанията придобие Балканкар холдинг, по-голяма част от производството ще се съкрати и в няколко завода ще се правят както кари, така и резервни части за автомобилната промишленост. Американските инвеститори смятат да инвестират в бъдещата си придобивка по-малко от 10 млн. щ. долара.


Според експертите на ПрайсУотърхаузКупърс най-важното в сделката за Балканкар холдинг било новият му собственик да осигури оборотни средства и пари за покриване на наследените задължения. Те са 192 млн. лв., от които само на банките се дължат 57 млн. щ. долара и 25 млн. лева. Главните кредитори на холдинга са обявените в несъстоятелност БАЛКАНБАНК и ПЧБ.


Това, което е поставило на първо място офертата на Балканкар ин, е осигурената кредитна линия за оборотни средства от 5 млн. щ. долара годишно за срок от пет години от руската Альта банк - Москва. Председателят на надзорния съвет на АП Асен Дюлгеров заяви, че ще поиска от БНБ информация за финансовото състояние на тази банка.


Версията на Балканкар Ин е доста по-пестелива.


Според информация на БАНКЕРЪ банката, осигуряваща финансирането на Балканкар ин, е една от малките московски кредитни институции. Тя има само два офиса, в които работят общо 165 души. Начело на Альта банк е шефът на Елит козметикс Михаил Каверин. Основни акционери на

Альта банк

са фирмите Агроснаб 90, Градски телекомуникационни мрежи и Център за оптични технологии.


Московската банка била готова да предостави на Балканкар ин кредитна линия за над 5 млн. щ. долара, която ще се обслужва от нашата банка БИОХИМ. Запознати твърдят, че офертата на българския кандидат съдържала и предварителен договор за производство на 5000 електрокара.


Самите акционери на Балканкар ин обаче нямат финансов потенциал да изпълнят подобна производствена програма. Известно е, че две от предприятията в него са на печалба - Елма - Троян, и Електра - Харманли, а другите две - Динамо - Сливен, и Берое - Стара Загора, са на загуба. Може би тъкмо затова Агенцията за приватизация настоява задълженията, поети от Балканкар ин при евентуална покупка на каростроителния холдинг, да бъдат гарантирани от мажоритарния собственик на четирите предприятия - АКБ Корпорация. Изминалата година обаче корпорацията също приключи със загуба от над 20 млн. лева.


Купувачът Балканкар ин е предложил гаранции за забрана за прехвърляне на акции, за предизвикване на несъстоятелност и за ликвидация на някои от дружествата на Балканкар холдинг. Всички тези условия са съпроводени със съответните неустойки. Освен това българският кандидат-купувач се ангажира да запази 2700 работни места, а американците щели да имат нужда от 2000 работници. В действителност това е един от най-безсмислените ангажименти, включвани в приватизационните договори, тъй като практиката показа, че той е в основата на конфликтите и социалното напрежение след продажбата на дружествата.


Сега, дни преди сделката за каростроителния холдинг, шеф-надзорникът Асен Дюлгеров смята, че Балканкар ин има по-добра подготовка да поеме управлението му. Готов бил мениджърският екип и били гарантирани продажбите на руския пазар и в бившите съветски републики. Какво ще твърди по-късно г-н Дюлгеров не е ясно, но е известно, че той често мени мнението си - според конюнктурата (последният случай бе авиокомпания Балкан).


Любопитното е, че и посредникът по сделката ПрайсУотърхаузКупърс също смятал, че експертите на Балканкар ин по-добре познават каростроителния холдинг.


По-важното е, че след близо петгодишна одисея кой да лапне Балканкар холдинг сега Агенцията за приватизация е твърдо решена да доведе сделката докрай.

Facebook logo
Бъдете с нас и във