Банкеръ Weekly

Общество и политика

АМЕРИКАНСКИ СЪГЛЕДВАЧИ ПРОУЧВАТ ВПК

Ще влезе ли Nortrop Gruman
Corporation в българския Военнопромишлен комплекс? Този въпрос
остана да виси във въздуха след посещението на тримата представители
на корпорацията в България. На 24 февруари Томас Дарси, вицепрезидент
на Nortrop Gruman International за Европа, и Брентон Фишман, вицепрезидент
на Nortrop Gruman International за Германия, се срещнаха с вицепремиера
Александър Божков. Двамата представители на европейската дъщерна
фирма на корпорацията бяха придружавани от Джордж Рос, регионален
директор на Nortrop Gruman Corporation, отговарящ за програмата
за развитие на военновъздушните системи. След двучасовите разговори
в промишленото министерство тримата представители на американската
военнопромишлена корпорация дадоха кратко и дипломатично неясно
изявление за журналистите.


Ние сме тук, за
да научим повече за българската индустрия, за програмата на правителството
за преструктуриране на Военнопромишления комплекс. Ще се опитаме
и занапред да продължим този диалог. Научихме много и се надяваме,
че ще намерим възможности за в бъдеще да работим заедно.


Нашата компания разработва
програми за развитие на своя бизнес на европейския пазар. Опитваме
се да намерим проекти и партнъори, с които да установим дългосрочно
сътрудничество - заяви г-н Фишман.


Малко по-конкретен след
срещата бе вицепремиерът Александър Божков:


Професионалната
история на повечето от хората, които работят в тази корпорация,
включително и тримата й представители, с които се срещнах, минава
през американската мисия в НАТО. Те познават отлично както въоръжението
на Северноатлантическия пакт, така и плановете му за разширение.
Те имат ясна идея за развитието на програмата Партньорство
за мир, за програмата на България за присъединяване към
НАТО и за нуждата ни от промяна и модернизация на въоръжението
ни. Първият интерес на представителите на Nortrop Gruman е корпорацията
да стане доставчик на специална продукция за българската армия.
Вторият интерес е да се използват възможностите на нашите заводи
за ремонт на техника от НАТО. Що се отнася до предприятията от
ВПК - вече има идеи за започване на производства на някои елементи
от продукцията на Nortrop Gruman в наши предприятия, които се
използват в армиите от НАТО. С българските заводи са водени разговори
за използване на опита, който има Nortrop Gruman при стандартизацията
на определени типове производства. Представителите на корпорацията
предложиха да съдействат за бъдещото навлизане в България на цяла
поредица от свързани с нея фирми. Разбира се, говорихме за приватизация
и за съвместни предприятия - съобщи вицепремиерът.


Той обаче подчерта, че
все още е рано да се говори за конкретни проекти с американците.
Те, първо, трябва да докладват резултати от посещението
си в България, тези резултати ще бъдат анализирани и едва след
това в Nortrop Gruman ще решат дали са заинтересовани от съвместни
проекти с българския ВПК и какви точно да бъдат тези проекти,
коментира г-н Божков.


При краткото си посещение
в България представителите на американската корпорация са имали
пространни разговори с ръководството на Електрон консорциум
- фирма, обединяваща всички предприятия от ВПК, произвеждащи армейска
електроника и съобщителна техника. Освен това представителите
на Nortrop Gruman са посетили и военноремонтния завод Георги
Бенковски в Пловдив, където се извършва поддръжката и ремонтът
на всички всички типове бойни самолети на българската авиация.
Заводът разполага с технологии за ремонт на самолети МиГ-21, МиГ-23,
МиГ-25 и МиГ-29. Тези посещения най-малкото подсказват сериозни
бизнеснамерения на Nortrop Gruman към България.


След сливането й с друг
американски оръжеен гигант - Lockheed Martin, което трябва да
се осъществи през март тази година, новата корпорация ще стане
един от лидерите във военновъздушната индустрия на САЩ. Тя ще
произвежда повечето от самолетите, използвани в американската
армия и в армиите на страните членки на НАТО. Единствените фирми,
които ще могат да я конкурират в тази област, са Boeng, MacDonald
Duglas, както и европейските SAAB, British Airospace и Marcell
Daco.


След разпадането на Варшавския
договор и СИВ някои страни членки на НАТО се сдобиха със самолети
съветско производство, които се нуждаят от поддръжка и ремонт.
САЩ също не правят изключение, тъй като миналата година купиха
от Молдова 26 самолета МиГ-29. Голям парк от съветски бойни машини
имат и някои страни от Северна Африка и Близкия и Средния изток,
които също могат да се ремонтират у нас. Държавите от бившия Варшавски
договор, които искат да влязат в НАТО, пък трябва да реконструират
и модернизират бойната си авиация, така че тя да отговаря на стандартите
на Северноатлантическия пакт. Това също е една пазарна ниша, която
българският Военнопромишлен комплекс може да разработи със съдействието
на Nortrop Gruman и Lockheed Martin. Интересът на американските
военни концерни към България неминуемо ще раздвижи и руските производители
на военна продукция. Те едва ли ще се съгласят американците да
им измъкнат българския пазар. Още през 1995 г. ОКБ Сухой
- бюрото, разработващо самолетите Су, предложи на
тогавашното правителство да създаде в България център за ремонт
и поддръжка на неговата продукция. Със същото предложение през
1996 г. у нас се яви и концернът МиГ МАПО, който произвежда
самолетите МиГ и бойните вертолети Ка.
Руснаците потвърдиха офертата си и през март тази година: освен
съвместно производство тя включваше и кредит от 450 млн. щ. долара
за България, с които да купим 14 самолета МиГ-29. Българската
държава обаче е ограничена във възможностите си да сключва нови
заеми и естествено не прие предложението на МиГ МАПО.
Така че, ако руската корпорация държи дългосрочно да запази присъствието
си в нашата военна индустрия, ще трябва да направи предложение,
на което българската страна... трудно би отказала. Засега обаче
не са много руските промишлени структури, които правят подобни
предложения.

Facebook logo
Бъдете с нас и във