Банкеръ Weekly

Общество и политика

AMBO СВЪРШИ С ПРОУЧВАНИЯТА И ВЕЧЕ ТЪРСИ ИНВЕСТИЦИИ

Предварителното технико-икономическо проучване на проекта за изграждане на трансбалкански нефтопровод от Бургас до албанското пристанище Вльора приключи. Това твърди Глигор Ташкович, вицепрезидент на Албанско-Македонско-Българската нефтопроводна корпорация (АМБО) в нарочен факс, изпратен от централата на корпорацията в Ню Йорк до редакцията на в. БАНКЕРЪ.


В началото на юни докладът от проучването, което продължи близо една година, бе представен на правителствата на трите договарящи се страни - България, Македония и Албания, и впоследствие бе одобрен от тях с междуведомствени протоколи. След това докладът, заедно с оценките на трите кабинета, бяха депозирани в централата на Американската агенция за търговия и развитие (USTDA) във Вашингтон. Тя предостави безвъзмездно 60% от средствата за проучването (588 хил. щ. долара), а останалите 340 хил. долара са собствени средства на АМВО. Преди няколко дни бордът на директорите на USTDA е одобрил документите. Според Ташкович процедурата била необходима, за да може агенцията да оправдае похарчените средства пред американските данъкоплатци.


Едуард Фергюсън, президент и главен финансов експерт на АМБО, пък заяви за БАНКЕРЪ: Доволни сме от изводите, направени в този доклад. Сега е налице политическо внимание към Балканите, което ще помогне за осъществяването на проекта. Нашето проучване определи стъпките, които трябва да се следват. Трансбалканският проект на АМВО ще бъде водещ за развитието на икономиката в региона.


Проучването бе извършено от американската компания Браун и Руут Енерджи сървисиз, собственост на друга щатска фирма - Халибъртън. Целта му бе да разшири и осъвремени предварителното изследване, извършено от същата компания в началото на 1996 година. Проектът за нефтопровода е изчисляван при дължина 890 км и капацитет 750 000 барела дневно (120 хил. тона). Най-важното изменение в сегашната разработка засяга инвестициите - те са увеличени от 850 млн. щ. долара на около 1.1 млрд. долара. Разликата идва от увеличените размери на резервоарните стопанства, които ще се градят край Бургас и Вльора, както и от изграждането на специални съоръжения за акостиране на 300 хиляди тонни свръхтанкери навътре в морето. Според доклада по-високата цена на проекта идва и от увеличените през последните години цени на металите.


Освен Браун и Руут като основни консултанти по проучването са работили и юридическата кантора Уайт и Кейс, Ню Йорк, инвестиционната банка Си Ес Фърст Бостън (CS First Boston), Ню Йорк, както и брокери от лондонската фирма PVM, специалисти по търговията със суров нефт.


Докладът е едно добро търговско предложение към големите петролни компании, които в момента разработват нефтените находища в района на Каспийско море и които ще изберат маршрута за износ на петрола към Средиземно море - каза Глигор Ташкович. - Големите новооткрити нефтени находища потвърждават необходимостта от множество експортни маршрути извън района на Каспийско море. Вярваме, че трансбалканският нефтопровод ще бъде едно от най-важните трасета.


Нефтопроводът на AMBO има шансове и защото ще стане част от лансирания от НАТО коридор N8 от Дурас до Бургас и Варна. Коридорът включва изграждането на магистрали, железопътни линии, газопроводи и оптични телекомуникационни линии. Нефтопроводът ще позволи на нефтените компании да намалят значително разходите си по транспортирането на нефта от Каспийско море до големите рафинерии край Ротердам и Източния бряг на САЩ.

Facebook logo
Бъдете с нас и във