Банкеръ Weekly

Общество и политика

АКЦИОНЕРНИТЕ ПЛАСТОВЕ В БУЛСТРАД СЕ РАЗДВИЖВАТ

Възможно е през следващия един месец акционерното статукво в ЗПАД Булстрад да претърпи сериозни промени, прогнозират експерти в бранша. Тази седмица в Държавен вестник (бр. 52 от 27 юни) бе обнародвано решението на Софийския градски съд, с което се вписва гласуваното на 12 април от акционерите на дружеството увеличение на капитала от 4.7 млн. на 9.4 млн. лева. Тогава от дружеството обясниха, че всички досегашни акционери ще участват пропорционално в увеличението му. Дали нещата ще се развият така, ще се знае след месец, когато изтича срокът за записване на акциите. В застрахователните среди се говори, че повечето от досегашните акционери на Булстрад няма да купят нови акции. Ако това стане факт, делът на Български застрахователен пенсионен холдинг (БЗП) в застрахователното дружество ще скочи от 51 на около 76 процента. Това ще го направи пълновластен господар в една от най-старите и авторитетни застрахователни компании у нас. Не е изключено БЗП да придобие дори и по-голям пакет от акциите. Твърди се, че мажоритарният собственик на Булстрад вече преговарял с някои от малките акционери на застрахователната компания. Преди няколко месеца холдингът, доминиран от Ти Би Ай изкупи дела на МИНЕРАЛБАНК в застрахователното дружество. Според някои източници следващият обект на преговори е обявеното в ликвидация дружество Океански риболов и още няколко от другите малки акционери.


В момента освен БЗП, която държи най-много акции - 51%, собственици на Булстрад са съответно Министерството на финансите с 25% и с по-малки дялове - авиокомпания Балкан, Съюзът на българските автомобилисти (СБА), БУЛБАНК и т.н. БУЛБАНК, според някои източници, не само е записала акции, но даже ги е платила. (Интересно е, че в момента тече подписка по увеличението на капитала и на друго голямо застрахователно дружество - Орел-Г-Холдинг. БУЛБАНК е акционер и в тази групировка, но според различни източници вероятно няма да увеличи дела си в нея.) Намерение да закупи полагащите му се акции в Булстрад има СБА. Министерството на финансите най-вероятно ще се въздържи от участие в новата емисия. Положението на Балкан е малко по-сложно. Авиокомпанията е сред най-големите длъжници на застрахователната компания и не е ясно как ще се развиват занапред бизнесотношенията между доскорошните партньори. В началото на май Булстрад заплаши мениджърите на Балкан, че ще анулира застрахователните полици на авиокомпанията, което щеше да блокира полетите на нейните самолети. Тогава се стигна до компромис. Не е изключено обаче още след изтичането на годината мениджърите на авиопревозвача да се откажат от услугите на Булстрад. Що се отнася до това, дали ще се намери застраховател за Балкан - кандидати има, твърдят запознати с авиозастраховането у нас.

Facebook logo
Бъдете с нас и във