Банкеръ Weekly

Общество и политика

АД ПОД НЕБЕТО НАД ГЕРМАНИЯ

СЕДЕМДЕСЕТ И ЕДИН ДУШИ, ОТ КОИТО 52 ДЕЦА, ЗАГИНАХА В ТЕЖКА АВИОКАТАСТРОФА, ВИНОВНИТЕ ЗА ТРАГЕДИЯТА ТЕПЪРВА ЩЕ СЕ УТОЧНЯВАТШвейцарската компания за контрол на полетите Скайгайд призна, че системата за автоматично предупреждение е била изключена за рутинен технически преглед в момента на катастрофата между пътническия Ту-154 на Башкирските авиолинии и товарен Боинг-757 на DHL и не е могла да сигнализира за опасността. Провеждаме подобни операции през нощта, когато въздушното движение не е толкова интензивно, както през деня - заяви генералният директор на швейцарската служба на авиодиспечерите Ален Росие.Трагедията се разигра над езерото Бодензее в Германия в 23.35:40 ч. в понеделник (1 юли) през нощта на височина 12 000 м, в контролирано от швейцарците въздушно пространство. Жертвите са 71 - двамата пилоти на Боинга, екипажът на Ту-154 и пътниците, сред които 52 деца, наградени с ваканция в Испания за отличен успех.Швейцарският авиодиспечер е дал команда на руския екипаж само 50 сек. преди сблъсъка, потвърди германската агенция за разследване на въздухоплавателните инциденти, която прави експертиза на черните кутии на двата самолета. Според Руската информационна агенция Новости, която цитира източник от комисията, разследваща инцидента, екипажът на Ту-154 пръв алармирал диспечерите за опасността 1.5 мин. преди фаталния сблъсък. Пилотите получили съобщение от системата за предупреждение, която регистрира всички движещи се обекти в радиус на 22 км и дава техните параметри за височина, скорост и посока. След няколко секунди пилотите съобщили за опасността на наземната диспечерска служба. Швейцарските диспечери трябвало бързо да вземат решение как да разминат самолетите, но то било съобщено на руските летци 40 сек. по-късно и едва 50 сек. преди сблъсъка.Георг Фонген от Обединението на германските пилоти Кокпит нарече крещяща грешката на швейцарските диспечери, които оставили на капитана на Ту-154 само 50 сек. да избегне удара. По международните стандарти в такива случаи трябва да се подаде команда за разминаване 10 или най-малко 5 мин. преди предполагаемия сблъсък. Диспечерите са действали безотговорно - твърди Фонген.Повечето експерти са на мнение, че причината за катастрофата е човешка грешка. Засега е ясно, че в 23:30 часа, 5 минути и 40 секунди преди сблъсъка швейцарските диспечери са приели от своите колеги в Мюнхен контрола над двата самолета. Германците твърдят, че са предупредили швейцарците, че двата самолета се движат на еднаква височина. В Цюрих те са били следени от един диспечер, другият бил в почивка. Диспечерът, който е водил самолетите, е в шок и още не може да бъде разпитан.Башкирската авиокомпания твърди, че всички уреди на борда на техния самолет са били в пълна изправност. Екипажът е бил от най-добрите пилоти, а командирът Александър Грос имал 12 хиляди часа полети. Той е летял 5 хиляди часа на Ту-154, а от 1993 година - по международни линии. Руският пилот не може да бъде упрекнат, че не знае английски език, твърди Петер Шмид от австрийската авиодиспечерска служба Аустроконтрол. Диспечерът, ръководил полета над австрийска територия, свободно общувал на английски с командира на руския самолет, който е напуснал страната през коридора над Залцбург. Още 10 минути след това австрийците следили самолета, за да се убедят, че е поет от германските им колеги, които след това го предали на швейцарците.В първите часове след инцидента швейцарската наземна служба твърдеше, че руският пилот е започнал да снижава самолета едва след третото нареждане да смени коридора, а първото предупреждение получил 2 мин. преди катастрофата. По-късно признаха, че командите са дадени само 50 сек. преди сблъсъка.Ален Росие - генерален директор на швейцарската служба на авиодиспечерите, не отрича възможността трагедията да е станала по вина на наземната служба. Според него, швейцарският диспечер управлявал от земята и двата самолета, чиято радиовръзка била на една и съща честота и пилотите са можели да слушат всички разговори. Само на руския пилот е била дадена команда за слизане. При Боинга е сработила автоматиката и той произволно тръгва надолу. Най-куриозното е, че автоматичният контрол на товарния самолет по всички правила е трябвало да се задейства обратно - не за спускане, а за издигане. Така вероятната причина може да се окаже и неизправност в системата на Боинга.

Facebook logo
Бъдете с нас и във