Банкеръ Weekly

Общество и политика

4.3 МЛН. ДОЛАРА ГЛЪТНА СОФИЙСКОТО ЛЕТИЩЕ


Слухове упорито пращат заместник-министъра на транспорта
Апик Гарабедян в Брюксел като представител на България в централата
на Евроконтрол. Неговото място щял да заеме сегашният
изпълнителен директор на летище София Здравко Величков. Мястото
на Величков пък било запазено за шефа на втората държавна авиокомпания
Хемус еър Димитър Павлов, предвидена за приватизация
през следващата година.


Това са поредните глупости, които чувам - заяви
Здравко Величков. - Знам, че наистина много хора искат да се отърват
от мене, след като запуших толкова много кранчета, от които досега
изтичаше цяла река от средства. Къде ли не ме пращаха. Сега пък
заместник-министър. Абе, оставете ме да работя, аз друго не искам.
Знаете ли колко ми е драго, като изляза сутрин и погледна ремонтираната
писта, перона или рульожките. Старите служители твърдят, че от
1989 г. такъв ремонт не е правен. Нека ме оставят поне да го довърша.


От началото на април до средата на ноември летището
е инвестирало над 4.3 млн. долара собствени средства за обновяването
на пътни настилки и сграден фонд. Само за изработването на проекта
за ремонт на перона и пет пътеки за рулиране са изплатени 23.671
млн. лв. на фирма Мартин Банов и синове. За супервайзерски
контрол на полаганата асфалтобетонна смес специалисти от катедра
Пътища от Университета за строителство, архитектура
и градоустройство са прибавили към заплатите си 5.55 млн. лв.,
а служители от Главно управление Пътища - 1.22 млн.
лева.


Разбира се, най-много средства е получила фирмата-изпълнител
Балканстрой инженеринг - над 4 млн. долара.


До средата на 1999 г. обновяването на летището ще
завърши и ще започне същинската работа по изпълнението на генералния
план за развитието му. Холандският консорциум Nako - SMS вече
приключи проверката на съответствието на мастерплана с изискванията
на ICAO и изготви план за ефективно използване на земята на аеропорта.
От началото до средата на следващата година ще бъде изготвена
концепция за изпълнението на генералния план, както и тръжните
документи за набиране на оферти на строителни компании. Средствата
за това са осигурени от програмата PHARE, а фирмата-изпълнител
ще бъде определена от тръжната комисия в Министерството на транспорта.


Провеждането на търговете за изпълнители на изграждането
на пътническия терминал и за удължаването на пистата за излитане
и кацане ще приключи през втората половина на 1999 г., а самото
строителство ще започне в началото на 2000 година. Пусковият срок
на пътническия терминал е през юни 2002 г., а на удължения с 800
м участък на полосата - през септември същата година.


Новото в генералния план е решението за задължително
изграждане на втора, успоредна на сегашната писта. Експертите
изчислили, че скъпоструващото съоръжение ще се изплати в бъдещето,
тъй като ще позволява ремонтът на едната писта без затваряне на
летището.


За изпълнението на генералния план досега са осигурени
само два кредита: 60 млн. ECU от ЕИБ и 40 млн. щ. долара от Кувейтския
фонд - т.е. не повече от 20% от необходимите инвестиции. В този
смисъл провежданите търгове ще са не толкова за изпълнители, колкото
за инвеститори.

Facebook logo
Бъдете с нас и във