Банкеръ Weekly

Общество и политика

320 МЛРД. ЛЕВА ИНВЕСТИЦИИ ЩЕ ГЛЪТНАТ ПЪТИЩАТА ДО КРАЯ НА ГОДИНАТА

ТУРСКИ ФИРМИ ЩЕ СТРОЯТ АВТОМАГИСТРАЛИ СРЕЩУ ИЗНОС НА ТОК


Бюджетът на Главно управление на пътищата за 1998 г. е 211 млрд. лв., съобщи началникът му Костадин Таушанов. Малко над 97 млрд. лв. от тази сума ще се наберат от пътните такси, които чуждите автомобили плащат при влизането си у нас, а очакваните суми от Фонд Републиканска пътна мрежа възлизат на 114 млрд. лв. Към средствата от бюджета ще се прибавят и още около 100 млрд. лв. от външните заеми, които получава страната от международните финансови институции. Посочените суми нареждат Главно управление на пътищата на първо място сред големите инвеститори у нас през годината.


Проектът Транзитни пътища-1 за освежаване на 480 км пътища от първокласната ни републиканска пътна мрежа (РПМ) е в заключителен етап, заяви началникът на Главно управление на пътищата Костадин Таушанов. Търговете са приключили още през 1996 г., а през лятото на тази година ще бъде изцяло реализирано и самото строителство.


Проектът е на стойност 105 млн. ECU. По-голямата част от него се финансира чрез сключени през 1993 г. договори за заеми с Европейската инвестиционна банка и Европейската банка за възстановяване и развитие - общо за 67 млн. ECU. Останалите 38 млн. ECU инвестира българската държава. Задължителното условие по всички заеми е българското участие да бъде не по-малко от 35% - обясни г-н Таушанов.


През миналата година стартира и вторият проект за възстановяването на изпъстрената с марсиански кратери първокласна пътна мрежа - Транзитни пътища 2 - общо 850 километра. Неговата стойност е 133.5 млн. ECU. Вече се водят преговорите за сключване на договор за заем по третия проект - Транзитни пътища 3. Чрез неговото осъществяване ще бъдат поевропейчени останалите


1270 км от първокласната пътна мрежа


на страната ни (чиято обща дължина е 2600 км). Реализирането на проекта ще приключи в края на 2000 г. и се предполага, че ще завърши подновяването на всички първокласни пътища. Заемът вече е договорен по принцип с експертите от Европейската инвестиционна банка става дума за сума между 140 и 160 млн. ECU с петгодишен гратисен период и срок за изплащане 15 години. На 27 април в София ще пристигнат представители на банката, с които ще се уточняват подробностите по заема.


Европейската инвестиционна банка е предпочитан кредитор за пътната ни инфраструктура поради постигнатата договореност оставащата част от заемите след 2007 г. да бъде опростена, каза г-н Таушанов.


Освен възстановяването на първокласната пътна мрежа в пълен ход е подготовката на проекти за отдаване на концесии за основните неизградени участъци от автомагистралите ни.


На 8 април експертен съвет разгледа и прие първия междинен доклад за проучване и оценка на икономическата и финансовата ефективност от изграждането на автомагистрала Тракия в участъка от Оризово, Пловдивско, до Житарово, Бургаско, с дължина 193 километра.


Автомагистрала Тракия


е част от Трансевропейската магистрала Север-Юг и участък от Трансевропейския транспортен коридор N VIII. Строителството й започна точно преди 20 години. Досега са пуснати в експлоатация 165 км от София до Оризово, в момента се строят още 4 км в участъка Оризово - Бургас, а изграждането на други 33 км е замразено още през 1990 година.


Терените за около 53 км от трасето вече са отчуждени. Предстои отчуждаването на терените за останалите 140 километра. Уреждането на терените е основният проблем, който бави значително процеса на подготвяне на концесионния проект, твърди г-н Таушанов.


Прогнозата за трафика в участъка Оризово - Бургас (за периода до 2015 г.) от гледна точка възвръщаемост на инвестициите показва идеални резултати - между 19 000 и 23 000 леки автомобила за 24 часа. Делът на международния трафик не е за пренебрегване - 21 процента от този автомобилен поток.


До септември германската консултантска фирма GOPA ще завърши прединвестиционното проучване и оценка на икономическата и финансовата ефективност от изграждането на автомагистралата. Проучването е финансирано с 330 хил. ECU от програмата PHARE на Европейския съюз. По предварителна оценка изграждането на участъка ще струва 436 млн. щ. долара. Изграждане на система за платено преминаване в участъка София - Оризово - 164 км - ще струва 16 млн. щ. долара.


Поради


високата цена на строителството


2.176 млн. щ. долара ще струва всеки изграден километър, в концесионния проект ще се предвижда и алтернатива - да се изгради само едното платно на автомагистралата, а по-късно, когато се наберат средства от експлоатацията на това платно, да бъде изградено и второто.


Целта ни е до края на май да приключим с обсъждането на и втория междинен доклад и да имаме окончателен доклад по концесионния проект, заяви Костадин Таушанов. Правителството иска максимално ускоряване на тези концесионни проекти. За мен проблем N1 обаче си остава проектирането. Ако имаме точни проекти, много бързо ще изчислим стойността на автомагистралата и ще можем веднага да организираме международен търг. Нашата оценка за цената на проекта е предварителна, но според мен е много точна. От пет месеца съм разпоредил за всеки един обект в България да се прави наша предварителна оценка - твърди г-н Таушанов.


Една от схемите за довършване на автомагистрала Тракия е да бъде отдадена на концесия цялата магистрала - 357 км, като част от средствата за изграждане на новите участъци се набират от изграждането на системата за платено преминаване в участъка София - Оризово. Смята се обаче, че за да се изготвят тръжните документи за отдаване на концесия на един такъв скъпоструващ обект, ще е необходимо дългосрочно проучване и оценка на цялата икономическа обстановка в страната и в съседните държави за целия концесионен период - поне за три десетилетия напред.


Илюзия е, че някой концесионер ще подпише договор само на базата на някакви предварителни финансово-икономически проучвания, дори ако да са направени от някоя световноизвестна консултантска фирма. Когато става дума за инвестиции, надхвърлещи 400 млн. долара, всеки концесионер ще иска и сам да направи такова проучване - категоричен е г-н Таушанов.


Аз съм на крачка да поема риска ние сами да изградим тази система за платено преминаване - продължава началникът на ГУП. - Защо да не изградим ние тази система и да се включим в концесията. Още повече че и наши западни партньори ни съветват да си запазваме някакво


държавно участие в концесията


- твърди г-н Таушанов.


За дострояване на автомагистрала Тракия вече има сериозни предложения за бартер - магистралата да бъде завършена срещу износ на електроенергия за Турция.


Проектът за изграждане на


92 км от автомагистрала Черно море


от Приселци, Варненско, до Ветрен, Бургаско, е включен в проекта за обща концесия с участъка от автомагистрала Хемус, който в момента е в експлоатация - 64-те километра от Каспичан до Варна (който включва и Аспаруховият мост). Замисълът на това обединяване е да се ускори изграждането на части от системата за платено преминаване и така да се натрупат приходи, с които да се довърши посоченият участък.


Общата стойност на проекта е около 350 млн. щ. долара (3.8 млн. щ. долара цена на един километър магистрала). Високата цена на участъка се обяснява с изключително тежкия терен, през който преминава пътя, особено при пресичането на Стара планина през Дюлинския проход.


Изправих косите на строителите по автомагистрала Хемус в участъка от София до Ябланица - Мостстрой, Хидрострой, войските на Министерството на транспорта и Пътстрой 92, защото в края на годината се разпоредих да трансформираме всички наши програми с идеята да завършим този участък до края на 1999 г. - разказва шефът на ГУП. Става въпрос за изграждане на два тунела и два огромни моста, единият от които е уникален за нашата страна. ГУП ще вложи за довършване на този участък около 25 млн. долара изцяло свои средства.


При организирането на търговете за отдаване на магистрални участъци на концесия все още остава открит и въпросът за т. нар. придаваща се собственост - всички бензиностанции, търговски обекти, хотелчета и пр., които ще бъдат корпорирани в общата концесия. Решаването на проблема ще започне с готвената от експерти на ГУП Тарифа N14 за таксите, събирани в системата на строителното министерство.

Facebook logo
Бъдете с нас и във