Банкеръ Weekly

Общество и политика

14 МЕСЕЦА ДЪРЖАВАТА НЕ ЗНАЕ КАКЪВ БАЛКАН ПРОДАВА


Трябваше да минат почти 14 месеца от началото на
процедурата за раздържавяването на авиокомпания Балкан,
за да стане ясно, че всъщност Агенцията за приватизация не знае
какво точно продава! На 27 октомври, след заседание на междуведомствената
комисия за приватизацията на Балкан (проведено след
неколкомесечно прекъсване), агенцията оповести:


Работната група констатира, че в хода на приватизационната
процедура по набиране на оферти има недостатъчно ясно формулирани
изисквания към потенциалните купувачи. Финализирането (каква чиста
българска дума!) на приватизационната сделка при тези условия
би довело до противоречия между изискванията на работната група
и представените оферти. С цел избягването на всякакви недоразумения
и оспорване на приватизационната сделка, АП ще обяви


ново набиране на оферти


за авиокомпания Балкан.


След изявлението от предния ден на шефа на агенцията
Захари Желязков изненадата наистина бе голяма. Още повече, когато
се разбра, че предложението, превърнало се в решение на АП, е
направено от... министъра на транспорта Вилхелм Краус и е било
прието единодушно от всички членове на комисията.


През тази седмица трябва да се обявят условията,
по които ще стане новото набиране на оферти. Важно е да се отбележи,
че за да не се губи повече време, набирането ще се извърши в
рамките на сегашната процедура. Съществено е и обстоятелството,
че този път агенцията няма да разчита на услугите на посредник.


Изказват се обаче съмнения, че нещата ще тръгнат
чак толкова бързо. Най-вече поради това, че изглежда АП наистина
не е знаела какво продава.


Първо,


никой, никога и никъде не е разяснил


че се предлага авиокомпания, т.е. търговско дружество,
имащо в капитала си движима и недвижима собственост, но не и правата
върху редовните международни линии. Оказва се, че правата върху
тези линии са собственост на държавата и само министърът на транспорта
може да се разпорежда с тях! С други думи, той може да ги отнеме
от Балкан, независимо дали тя е частна или държавна,
да ги преотстъпи на друга българска авиокомпания, или пък да ги
отдаде на концесия на заинтересовани чуждестранни въздушни превозвачи.


Второ, както и сам г-н Желязков признава, никой не
знае колко са реалните дългове на Балкан. Със или
без външно внушение, но напоследък летище София все по-настоятелно
си иска сумите, които авиокомпанията му дължи за обслужени самолети.


Трето, както излиза, никой не е съвсем наясно колко
точно са активите на Балкан. Като такива са записани
земи, намиращи се на летищата в София, Варна и Бургас и следователно
те са публична държавна собственост, заедно със сградите върху
тях. Тези земи и сгради още не са извадени от капитала на превозвача
и заедно с него можеше да се продават в нарушение на конституцията,
Закона за концесиите и Закона за държавната собственост.


В крайна сметка


за да не се провали и третият опит за приватизацията
на Балкан, трябва да се изчистят всички неясноти както
около капитала, така и около дълговете на Балкан.
А това няма да е толкова лесна и проста работа и за смяна на собствеността
на т.нар. национален авиопревозвач най-вероятно ще
се заговори отново чак... след Нова година.


А дотогава Балкан ще се мъчи да... оцелява.

Facebook logo
Бъдете с нас и във