Банкеръ Weekly

Общество и политика

10 МЛРД. ЛВ. ПЕЧАЛБА ОТЧИТА ЛЕТИЩЕ СОФИЯ ЗА 1997 ГОДИНА

Печалбата на летище София за миналата година e 10.360 млрд. лева. Почти осем милиарда от тях обаче представляват вземания, най-много от които летището чака от авиокомпания Балкан - 3.145 млрд. лева. Останалите пари са от текущ характер и не представляват заплаха за финансовата стабилност на дружеството.


Анализът на дейността на аеропорта през миналата година налага любопитни изводи: нарастване на интереса на чуждестранните авиокомпании към летище София, което означава и по-голям брой превозени чуждестранни пътници. А това е добре дошло за летището - за разлика от авиокомпания Балкан, чужденците са платежоспособни и не проточват милиардни дългове.


От 56 на 52% е намалял делът на Балкан в превоза на пътници през миналата година. Те са били поети от чуждестранните превозвачи, като с най-голям дял от превозите е германската авиокомпания Луфтханза - 18.22% от общите полети, австрийската AUA - 9.53%, и британската Бритиш еъруейз - 6.66 процента. Дял за увеличението на чуждестранните пътници имат и новите полети на Туркиш еърлайнс и югославската JAT.


Над 123 млн. ECU ще струва реализирането на първия етап от генералния план за реконструкция и развитие на летище София, чийто краен срок за изпълнение е 2002 година. Планът предвижда построяването на нов пътнически терминал с капацитет 2.5 млн. обслужени пътници годишно. За финансирането му бе сключен договор с Европейската инвестиционна банка за заем от 60 млн. ECU.


Другите 63 млн. ECU са за удължаване на полосата на изток до 3600 метра чрез премостие на р. Искър. Целта е по този начин да се привлекат и големите световни авиопревозвачи от рода на Делта и Трансуърлд еърлайнс.


В заключителна фаза са преговорите с Кувейтския фонд за развитие за отпускането на около 40 млн. ECU. Според някои информации договорът за заема вече е подписан на ниво заместник-министри и остава уточняването само на дребни детайли. За реконструкцията на аеропорта обаче ще са необходими още 23 млн. ECU.


В ход е и програмата за набиране на средства за построяване на карго терминал с капацитет 25 000 т товари годишно. Засега германската компания Сименс е поела ангажимента да направи технико-икономическото проучване и да осигури парите. Крайният срок за това е септември 1998 година. Ако Сименс не успее, ще бъде обявен международен търг за изготвянето на проекти и строителството на терминала.


Таблица

Дейност
1996
1997

Обслужени самолети - общо
23642
23036

Самолети на Балкан- общо
13238
11980

- по вътрешни линии
4160
3236

- по редовни международни линии
9078
8744

Самолети на други български авиокомпании
2928
3330

Самолети на чуждестранни авиокомпании
7476
7680

Превозени пътници
1095762
1084900

Facebook logo
Бъдете с нас и във