Банкеръ Weekly

Коментари

Върви процес на камионизация

През последните дни в София наблюдаваме нов тип протести - механизирани. Някакви хора отказват да "маат пеш" и да изразяват волята си под формата на хепънинг, който - доказано е, че жъне най-добри резултати, а яхват автобуси и камиони и с тях ни налагат  несъгласието си. Оформи се процес на камионизация, в който  се включват притежатели на подобни превозни средства или такива, които са заинтересовани да помогнат на други, които нямат.

Не знам, но на мен тези хора ми приличат на необуздани  абитуриенти. Абе той едва изкласил с тройки, ама баща му намерил шестметров кадилак кабрио да го вози до училище и до ресторанта, за да го наложи на обществото. По същия начин някакви сиви бизнесмени сядат зад волана на тирове и автобуси - и вече издигнали се над нашите глави, се опитват да тропнат хорце върху тях.

Има нещо бъзливо, нещо подличко в тези протести. Да се скриеш зад ръмженето на мощен двигател от 700 коня и зад пушилката им, увесил един предварително раздаден ти парцалив транспарант на предния капак, не е мъжко. Да се опитваш да налагаш собствената си справедливост с помощта на 30-тонни стоманени чудовища, е все едно от кабината на бетоновоз да се налагаш на дете, което играе в пясъчника.

Двеста и петдесет автобуса и 50 камиона  се включиха в протеста на превозвачите на 25 юни  в София. Организаторите настояваха за оттегляне на законопроекта за Българска автомобилна камара. Защо ли?

Ами защото не им харесва да има браншово сдружение на този бизнес, което да сложи цедка пред нелегалните превозвачи.

 „Обмисляме затваряне на граничните контролно-пропускателни пунктове с тежкотоварни автомобили”, заплаши Димитър Димитров, изпълнителен директор на Камарата на автомобилните превозвачи.

„Хората са готови дори да палят автобуси, да обявят гражданско неподчинение, да спрем да возим пътници и да преустановим дейността си, ако този законопроект не бъде изтеглен“, изрепчи се Магдалена Милтенова от Националното сдружение на автобусните превозвачи.

На следващия ден пък 100 цистерни направиха 5-километрова  опашка по Околовръстното на София заради проекта на Закона за горивата. Той имал за цел да принуди всички сиви играчи - вносители, подминаващи  ДДС и акцизи, и притежатели на ведомствени бензиностанции из нивите, които обслужват не колите на фирмите си, а по няколко села, да си плащат дължимото на държавата.

Това на "малкия бизнес" не му харесва. Слагаме го в кавички, защото бизнес има там, където се плащат данъци, а ако се прави всичко възможно, за да се ощети държавата,  това е по-скоро "малка престъпна група".

Жана Д' Арк на шествието тук пък е Росинка Бъчварова, която бързо стана медийна звезда не с обърканите си представи за регулиране на бизнеса, а с това, че нейни фирми избягват плащания - както на държавни контрагенти, така и на НАП, поради което е била оперативно интересна на съда.

"Шел", OMV, "Ромпетрол", "Газпром", "Еко" и "Лукойл"  - те имат около 6 млрд. евро инвестиции в България. Всичките им инвестиции са регистрирани, всичките им бензиностанции са с нивомерни системи. За всяко едно нарушение - било то в данъчните им складове, или по търговските им обекти, те биват санкционирани.

А за някакви хора, които не искат да се регистрират, но са български инвеститори, трябва да има някакви други правила: "Елате от чужбина и ние ще ви регистрираме, но ако сте българи, няма нужда!"

Тук вече трябва премиерът да прецени как да обясни тази практика на чуждестранните инвеститори, които непрекъснато кани.

Хегел пише, че няма случайна случайност, има причинно обусловена случайност. Камионизацията е факт, защото има камиони и хора, които се крият в тяхната сянка, в сянката на закона. Ако премиерът и финансовият министър си бяха свършили работата,  протестърите на колела отдавна щяха да търкат затворнически нарове за укриване на данъци. Но тези ключови управляващи се правят на неразбрали, че от времето на първата поява на финансовия гуру Симеон Дянков  у нас освен пробитата система БАЦИС, има и двоен стандарт: бензиностанции, за които важи законът, и ведомствени бензиностанции, за които не важи. Както и акцизни складове, през които неакцизно пиле не може да прехвръкне, но  и митнически складове, които доскоро разчитаха само на жив митнически контрол - ха-ха-ха. И всичко това с прозрачната промисъл да има свеж приток на пари... за властта.

Народът казва: "Властник и коза наяждане нямат."

А ние търпим.

Вместо да спрем да се качваме на "сиви" автобуси и да зареждаме в опасни бензиностанции.

Или пък - заедно с момиченцата от отбора по художествена гимнастика да излезем срещу тировете и цистерните, ако ме разбирате...

Facebook logo
Бъдете с нас и във