Банкеръ Daily

Коментари

Тангента, Околовръстно или падаща Берлинска стена?!

"Продължавайте да строите мостове и магистрали на Балканите!" Това казал уж при посещението си у нас папа Франциск на премиера Бойко Борисов. И да го е казал, било е само метафора. Не може да бъде казано в буквален смисъл, защото в периода на прехода няма български мост или магистрала, върху която строителите да не са си оставили ръцете.  

Гражданин показа в медиите скършените на две стоманобетонни панели на моста над река Искър по трасето на Северната скоростна тангента. Вместо да потъне вдън земя от срам, новият член на управата на Агенция "Пътна инфраструктура" инж. Иван Досев приказва несериозни неща. Въпросните панели не били носещи, а кофражни. И паднали вероятно още при наливането на бетона, което било нормално, и нямало нужда нито да се подменят, нито да се премахнат и съберат отломките. Важното било, представете си, че не са се потрошили след пускането на обекта в експлоатация, а преди това. Ако това е инженер - строител, че и турен за началник, майка плаче!

"Тези панелки имат конструктивна армировка, която е изчислена така, че да може да издържи теглото на бетона преди да е стегнала пътната плоча. Вероятността да падне е малка, тъй като има армировка, която не се е скъсала. Това нещо не носи никаква тежест и върху него няма натоварване", изтърси Досев. Само дето въпросната армировка очевадно не е издържала теглото на пътната плоча, преди бетонът й да се стегне, иначе не биха пропаднали. Което пък означава, че носещата плоча няма как да не е компрометирана, тъй като кофражът под нея е поддал още при наливането на бетона.

Колкото до малката вероятност прекършените и провиснали кофражни плочи да рухнат, проблем няма - разчитайте на армировката. Фирмата изпълнител била привикана обаче да предприеме за своя сметка "всичко необходимо за подобряване на кофражните панели под моста". И отново: "Те изпълняват функцията на оставащ кофраж, не са част от носещата конструкция на съоръжението и нямат никакво предназначение за неговата устойчивост. Извършен е оглед на съоръжението и шофьорите трябва да карат спокойно".

За три години от ударното усвояване на евромилионите Северната тангента (която не е всъщност тангента, а секанта или хорда) пропадаха  и дилатационните фуги на железопътен надлез и мост над река Владайска. За същите тези три години Столичната община пази гробна тишина за уж поетия ангажимент да изгради локалните платна и довеждащата улична мрежа, която да осъществява връзка между града и тангентата. От регионалното министерство увериха само, че са готови с наредба за надзора, която да позволи проектирането на по-безопасни пътища. И декларираха непримиримост към строителите и надзора по отношението на качеството.

В резултат на координираните усилия от страна на държавата и общината нито качеството на строителството се е подобрило, нито куп столични квартали имат достъпа до новите бързи трасета.  Десетки хиляди жители на северните квартали "Илиянци", "Бенковски", "Требич" и "Нови Искър" протестираха яростно на "Московска" 33 заради прекъсването на старите улици без да бъдат изградени нови. Кабинетът ги залъга с 1,5 млн. лв. от държавния бюджет в полза на общинския, което стигна за връзката с една детелина, и толкова.

Най-абсурдната ситуация е обаче с кв. "Обеля", който беше отрязан от достъп до изградената по същото време Западна дъга на Околовръстното. Там е налице пътен възел полудетелина за връзка с бъдещия бул. "Стефансон". Булевард обаче няма и Столичната община изглежда не си е мръднала пръста за проектиране на регулацията и отчуждителни процедури. И понеже трасето на пътния възел завършва в нивите, всеки се спасява както може и според проходимостта на автомобила си. Частни имоти са превърнати в трасета с денонощен автомобилен трафик, който прави невъзможно тяхното ползване. Същевременно се уврежда съществуващата общинска пътна мрежа, върху която се нанасят огромни количества кал и прах.

За капак Столичната община демонстрира пълна безотговорност по заведените срещу нея за бездействието й дела. Защитната теза е колкото удобна, толкова и абсурдна - понеже няма изградени връзки (които тя трябва да изгради), местната власт нямала и задължения да вземе мерки срещу съсипването на частните имоти.  

В добавка управляващите се хвалят с активиране на големи железопътни проекти, при което щели да бъдат премахнати всички пресичания на едно ниво между жп транспорта, автомобилното движение и пешеходците. От наша проверка за един от тези проекти - линията София - Волуяк, която ще минава успоредно до въпросния бул. "Стефансон", стана ясно обаче че нямат намерение да правят това, което обещават и за което ще усвояват нови стотици милиони.

Вместо безконтактни пресичания с елементарни подлези по уличните трасета на сегашните прелези  щели да слагат евтини железни пасарелки за пешеходци. А как ще преминават автомобилите между двете части на разделените от железния път столични квартали?! Ами както преминават след изграждането на Околовръстното и Северната тангента - с далечни обиколки, с газене през калта, а ако е възможно и през релсите. Да не говорим за поставяне на шумозащитни  платна, каквито пестят, за да заделят за подкупи и комисиони.

Така  че нищо ново всъщност няма - важното при всяка управленска дейност в днешна България е не какво ще се направи, а колко ще се открадне. Затова парите ги има, но все не стигат да се свърши работата като хората. Друг вариант няма, независимо дали става преди, или след избори.

Facebook logo
Бъдете с нас и във