Банкеръ Weekly

Коментари

Социолозите трябва да са полудели...

Не остана социологическа агенция, която за последните няколко дни да не замери и без това изнемощелия от предизборната логорея избирател. И да не го облъчи с най-пресните си данни за електоралните нагласи. Всеки ден се люпеха поне по две изследвания, всички направени "на ползу роду" и финансирани единствено "със собствени средства". Само че всичките с различни резултати.

Така докато една агенция предвижда победа за ГЕРБ, в другата социолозите са сигурни, че този път ще "бие" БСП. Как стана така - един Господ знае, макар че уж все един и същ народ е този, който гласува и когото социолозите питат.

Ама да беше само това - с мед да ги намажеш маститите "изследователи". Защото така и не стана ясно колко от "малките" играчи ще помиришат парламента отвътре и кои - не. Едните социолози казват: пет ще са партиите, други викат - а, не, седем ще бъдат! Едни пращат Таня Дончева за депутат, другите - Радан Кънев.

Като за капак числата от анкетите им са с такива разлики, че ум да ти зайде: резултатът на ГЕРБ варира от 20% до 31%, същото е с БСП, като "разчекването" там е между 19 и 29 процента.

Като се зачетеш малко по-сериозно, разбираш откъде идва това разминаване: от различната база, която използват агенциите. Едни изчисляват прогнозите си само върху броя на гражданите, които са анкетирали, други го смятат върху тези, които вече са решили за кого ще гласуват, трети пък стъпват върху решилите въобще да гласуват  - вариации и еквилибристика колкото щеш. С едно-единствено предназначение: да се предпази агенцията от голяма излагация, ако се окаже, че реалните резултати след вота се окажат съвършено различни.

Драгият гражданин обаче нито мисли, нито чува, нито знае детайлите. Него го интересува само да не му "умре гласът". И затова за пореден път той масово ще гласува "на сигурно" - за тези, за които е чул по телевизора, че сто на сто ще влязат.

А това превръща социолозите в един от най-главните играчи в предизборната кампания.

Не, социолозите не са полудели, нито пък числата им. Ние сме лудите, че въобще допускаме да ни влияят така...

Facebook logo
Бъдете с нас и във