Банкеръ Daily

Коментари

Народът поиска криминализиране на картелите

Властта се сблъсква с непознат доскоро у нас феномен точно в навечерието на местните и европейските избори. И шансът за поява на нов Орлов мост през 2019 г. става все по-отчетлив. Защото хората вече не са овце, а стават все повече граждани. И те все по-трудно търпят разни тарикати задкулисно да се уреждат, докато бъркат все по-дълбоко в джобовете на хората. А поводи за бъркане там има предостатъчно.

Тази неделя ще има протести срещу скъпотията при горивата в над десет областни града.Те ще започнат по едно и също време и вече са обявени като национални. От Велико Търново, откъдето започнаха протестите, вече настояват и за промяна в Наказателния кодекс - чрез въвеждане на специални текстове, инкриминиращи картелите в различните браншове, обясни юристът Пламен Копанов, по чиято инициатива великотърновци излязоха на първия протест на Димитровден. "Смятаме, че по този начин, дори да няма осъдени, имайки такъв член, той ще действа достатъчно превантивно", посочи той. А картели, монополи и олигополи у нас под път и над път. Да не говорим за монополизма на престъпните групировки по улици, райони, села и градове. Срещу тях дори тандемът "Цацаров - Гешев" не може да се изправи, защото е зает.

И тук възниква основателният въпрос: Какво може да направи властта, за да облекчи поне малко животът на хората в условията на нарастващата инфлация? И изобщо иска  ли да направи нещо?

Ако оставим настрана пещерния икономически либерализъм - пазарът решава всичко, ще констатираме няколко неща. Първо, явно властта не желае да се намеси, защото е в сговор с акулите от нефтения бизнес. И не само с тези акули. А Министерството на финансите печели най-много от поскъпването, защото така вдига приходите на фиска от ДДС. Пример: ако нещо струва 1 лев, то и ДДС-то върху неговата продажба ще е 20 стотинки. Но ако това същото нещо струва вече 2 лв., то и приходите на фиска ще са 40 стотинки. Истинска златна яма за властта, която се перчи под път и над път с бюджетен излишък, формиран единствено и само от неизпълнени капиталови разходи.

Другите държавни органи също не внушават никакво доверие: КЗК ще влачи преписката за монополите, ако изобщо я образува, докато предприемането на каквито й да е действия срещу картели, монополи и други явни и тайни сдружения  не стане изгодно на управляващите. Идват местни и европейски избори и в тяхното навечерие е напълно възможно да има гръмка PR акция "Антикартел!". Проправителствените газети, сайтове, телевизии и радиа просто ще се задавят от възторг.

КЗП също е реално безпомощна - дори да иска да помогне на консуматорите на горива. Дори България като цяло е безпомощна пред цената на вносния петрол предвид голямата геополитическа игра в света, в която са въвлечени САЩ, ЕС, Русия, Китай, Индия, Саудитска Арабия и Иран. И не е добре да се навираме сами между шамарите.

С цел да внесе успокоение в  отчаяните души на народа  Емил Димитров - Ревизоро, оповести от малкия екран: "Държавата не може да намали цените на горивата!" И нагло излъга в изгода на властта!

Не, Ревизоро! Държавата може и за това са измислени куп мерки. Първо, може да се разбие монополът на "Лукойл" - близък до всяка власт, като се насърчи вносът на горива. При сегашните котировки на турска лира  бензинът от Босфора ще е направо евтин. Второ, трябва да се даде право на правителството - чрез съответни промени в закона за ДДС, да намалява за срок до 60 или до 90 дни в рамките на една бюджетната година, ставката на ДДС за храните или за горивата, ако инфлацията надмине определено равнище с натрупване. Проблемът е, че у нас НСИ отчита каквато инфлация му кажат, а често пъти НПО-та, които алармират за скъпотия, са обявявани за врагове на народа.

Впрочем хората от Велико Търново преподават един добър урок на столичани, за които местната власт готви още една секира - този път данък "Задръстване". Сиреч ще карат да плащаме за това, че кметът на града и СОС са напълно неадекватни за работата, която се мъчат да вършат, и напълно некадърни да решат поне един проблем на двумилионния град, като предложат  смислено решение, за да се живее в София някак си. За тях е най-лесно да въведат нов налог, за да накарат много хора да слязат от колите си поради немотия. Но и за да се мачкат с часове като сардели в метрото, автобусите и трамваите. И това вече е повод за краен песимизъм.

Макар че има и крайно решение - и то се нарича Терминал 2. Далеч от картелите и от Столичната община.

Хубен Ненчев

Facebook logo
Бъдете с нас и във