Банкеръ Weekly

Борис Ячев, секретар на парламентарната група на "Обединени патриоти", пред в. "БАНКЕРЪ"

Вотът ще е поредна политическа истерия


БСП ще се опита да ползва европредседателството като допълнителна трибуна за публично оплюване на държавата.

Най-важното за нас беше да няма работа по анонимни сигнали. И това нещо отпадна.

Тази година ще положим всички усилия да продължи това постепенно покачване на пенсиите, за да може обещанието за 300 лв. да бъде изпълнено.


 

Г-н Ячев, българското европредседателство започна, западните медии ни заляха с критични статии, че България е най-корумпираната държава, с мафиотски манталитет и т. н. Как ще коментирате тази ситуация?

- Борбата с корупцията е вечна тема. В България и преди европредседателството се пишеха стратегии за борбата с корупцията. Знаете, че имаше няколко опита за създаване на антикорупционни органи. Реално имаме пет структури, които се занимават с преборването на проблема корупция. Това са ДАНС, БОРКОР, в Сметната палата има дирекция, която се занимава с търсене на мръсни пари, Комисия за предотвратяване на конфликт на интереси... Всеки от тези органи има своите успехи, но и свои провали, работи с различна интензивност и понякога с различен резултат. Така че от 2007-а досега - в рамките на тези десет години, доста усилия се положиха в посока преодоляване на корупцията.

Говорим за корупцията във високите етажи на властта - този тип корупция, към която обществото и медиите са най-чувствителни. В същото време обаче корупция има на много ниски нива, т. нар. всекидневна, битова корупция, която хората дори не възприемат като корупционна практика. Това е навикът да дадеш нещо или да предложиш нещо, за да ти стане по-бързо услугата или онова, което очакваш. Или за да бъдеш глобен по-малко. Тази корупция е по-трудна за преодоляване, защото тя е в съзнанието на хората. Само със законови мерки няма да стане.

Видими резултати в борбата с корупцията и по високите етажи обаче няма. Няма осъден висшестоящ политик или чиновник.

- Има политици, срещу които се води разследване. Има хора от различни етажи на администрацията, срещу които има досъдебни производства.

Президентът наложи вето на антикорупционния закон. Пак ли ще го отхвърлите механично, или този път ще има сериозни дебати и ще промените нещо?

- Сериозни дебати се проведоха в пленарната зала и особено в правната комисия. Така че мисля, че всичко, което беше притеснително, неработещо, трудно функционално, в погрешна посока, беше изчистено в парламента. Оттук нататък не мисля, че по този закон има какво повече да се пипа. Само ще Ви дам няколко примера, за да не си мислите, че президентът е открил топлата вода. Имаше няколко смущаващи обстоятелства, които - и по наши предложения, подкрепени от други парламентарни групи - бяха променени, включително и на второ четене. Да речем, за отговорността на лицето, подало сигнала. Знаете, че имаше критика срещу законопроекта още когато той беше на работен етап, за обхвата на този закон. Тоест  дали трябва да бъдат вкарани ректори на висши учебни заведения, управители на болници, шефове на горски стопанства, фонд "Земеделие". Тогава този дебат мина. Да, тези длъжности трябва да бъдат вкарани в закона, защото не е нормално един кмет на малка община с 2000 души население и с бюджет около 1 млн. лв. да може да носи отговорност за евентуални корупционни действия, а един управител на болница или ректор на висше учебно заведение с бюджет от 20 млн. например да не може. Да не говорим за управата на фонд "Земеделие". Така че спорните моменти, към които сега президентът се връща, според мен бяха изчистени. И в тази връзка нямам съмнение, че ветото ще бъде преодоляно.

Тоест смятате, че нищо не трябва да се поправи в антикорупционния закон. Да не се наложи премиерът Борисов пак да се намесва, както стана с мораториума върху иновативните лекарства?

- По отношение на мораториума позицията на "Обединени патриоти" беше най-ясна, защото ние всички тези опасения ги изказахме при дебатите в пленарната зала, независимо че впоследствие други, неправителствени организации, Борисов или Нинова си приписаха заслуги. Така че за нас не беше някаква драма да се прегласува и отмени мораториумът. Не сме били яростни, отстояващи докрай законопроекта и закона и след това да трябва да направим компромис със съвестта си или с нашите позиции. А по отношение на антикорупционния закон - в него всичко,  което сме искали, е променено.

Вотът на недоверие, който ще бъде внесен на 17 януари, също ще е заради корупцията, и по-точно заради провала в борбата с това порочно явление.

- Аз се радвам, че БСП най-после се уточни за какво ще бъде вотът на недоверие, защото те дълго време се въртяха и се мотаха между няколко теми. Знам - темата корупция е деликатна за самата  БСП, защото няма как, говорейки за корупция, да не стане дума за едни корупционни практики от миналото, свързани с ръководството на партията. Много силно зреят съмненията за наличието на такива корупционни практики. Така че ясно беше, че БСП ще се опита да бяга от тази тема, но в същото време не намери нито една друга по-подходяща или по-благодатна за политически ход. Очаквам този вот да бъде една поредна раздухана политическа истерия. За съжаление тя ще стане по време на председателството. Но това пък не е чак толкова страшно. Аз не виждам някаква особена драма. Факт е, че БСП ще се опита да ползва европредседателството като допълнителна трибуна за публично оплюване на държавата. Не приемам позицията на БСП, че по отношение на борбата с корупцията не се прави нищо. БСП имаха възможност като най-голямата опозиционна група да внесат свой законопроект. А какво внесоха те? Един законопроект от 26-28 страници, който не беше закон в същинския смисъл на думата. Дори в комисии на първо четене техните представители го защитаваха толкова насила, вяло и без хъс, че стана ясно, че това е законопроект, който не им е по душа. Законопроект, който не е на парламентарната група, а писан някъде по кабинетите и вкаран в последния момент просто за да има БСП някакъв свой проект.

Знаете, че техният законопроект мина на едно доста декларативно обсъждане в една от залите на парламента и след това беше вкаран директно в Народното събрание. Липсваше предварително запознаване с него, не беше изпратен на останалите групи. Можеше да получат, а и да искат парламентарна подкрепа от други парламентарни групи. А проектът беше направен като един политически продукт, който целеше нещо друго, но не и резултат.

Лидерът на "Атака" Волен Сидеров обаче също разкритикува ГЕРБ за антикорупционния закон и каза, че той е претупан.

- Това е мнение на г-н Сидеров. Иначе в рамките на парламентарната група, когато сме разглеждали законопроекта, набелязахме всички онези критики, които сме имали към него, както и наши редакционни бележки и голяма част от тях минаха. Най-важното за нас беше да няма работа по анонимни сигнали. И това нещо отпадна.

Може би г-н Сидеров е имал предвид бързането законопроектът да бъде приет буквално в последните дни преди края на пленарната сесия. Да, в това отношение имаше бързане от страна на колегите от ГЕРБ. Но аз по-скоро го отдавам на това, че в началото на новата година предстоят и други важни законопроекти, някои от които са свързани с европредседателството. А и фактът, че за да заработи новото антикорупционно бюро, ще трябват два или три месеца, за да може то да бъде конституирано и да бъде избрано ръководство.

Но г-н Сидеров каза и нещо друго - че Патриотите не са във властта заради лифтове, плажове и пързалки, а за да увеличат доходите на хората и те да живеят по-добре. Това упрек към вашия лидер Валери Симеонов ли е?

- Не. Защо да е упрек към Валери Симеонов?

Защото той се разсърди на премиера заради втория лифт в Банско.

- Валери Симеонов си има приоритети в сектора, за който отговаря и ги следва много последователно. Той наблюдава туризма и, естествено, че там са и концесиите, и плажовете, и шумът, и подобряването на условията по Черноморието и зимните курорти, за да станат те действително привлекателни за чуждестранните, а и за българските туристи. Банско също е част от тази стратегия за разширяване и придобиване на европейски облик на нашия туризъм. Така че г-н Симеонов следи за онова, което е в неговия ресор.

В същото време да не забравяме, че една от първите стъпки беше увеличението на пенсиите. Помните, че ГЕРБ не бяха никак съгласни, защото това не беше в техните приоритети. Да, това увеличение не стана с толкова, колкото желаехме, но ние продължаваме. И тази година ще положим всички усилия да продължи това постепенно покачване на пенсиите, за да може обещанието за 300 лв. да бъде изпълнено. Увеличението на пенсиите беше първата стъпка.

Вече четири-пет месеца се работи по реформата в ТЕЛК-овете - изваждането на светло на всички онези неправомерно издадени ТЕЛК решения и т. нар. неправомерни инвалидни пенсии. Нещо, от което ще се отдели ресурс и за увеличаване на минималната пенсия. Така че по приоритетите ни се действа поетапно и успоредно. Парламентарната ни група не работи за концесии, за плажове и за лифтове в Банско. Но е факт, че ако искаме туризъм, това са важните условия. И това, че г-н Симеонов ги подчерта и ги прие като негов ангажимент, като негова кауза - тези неща да минат по-бързо и да има скорошен резултат от тях, това по-скоро би трябвало да получи подкрепа.

Има ли напрежение в коалицията "Обединени патриоти"?

- В рамките на коалицията няма напрежение, особено в рамките на парламентарната група. Имайте предвид, че тримата лидери са натоварени с много разнопосочни ангажименти. Един се занимава с икономика, демография, екология, туризъм. Друг се занимава с отбрана и национална сигурност. Г-н Сидеров като шеф на парламентарната група пък има ангажименти, свързани със законодателството, а и с поведението на нашите депутати в рамките на парламентарното мнозинство. Тоест  всеки си има определен тип отговорности. Когато има натрупване на проблеми във всеки един от тези сектори, сяда се, разговаря се и онова, което е проблем, се изчиства. Най-важното при нас са регулярните срещи и обмяна на мнения, за да се преодолява всичко онова, което може да се появи като проблем.

 

 

Борис Ячев е роден на 2 юли 1965 г. в Петрич. Завършил е българска филология в СУ "Св. Климент Охридски". През 2000 г. завършва и Международно икономическо сътрудничество в УНСС. Работил е като учител и журналист. Бил е член на ВМРО, но през 2009-а напуска тази партия. От 2014 г. членува в НФСБ, по-късно става и заместник-председател на формацията. Депутат в 40-ото, 43-ото и 44-ото Народно събрание. Председател на Комисията за борба с корупцията, конфликт на интереси и парламентарна етика. Семеен, има двама сина.

Facebook logo
Бъдете с нас и във