Банкеръ Daily

Андрей Делчев, изпълнителен директор на Българската петролна и газова асоциация, пред в. "БАНКЕРЪ"

В търговията с течни горива се върти голям сив бизнес

Българската петролната и газова асоциация (БПГА) обяви, че напуска КРИБ, тъй като работодателската организация не е съгласувала с нея становището си по отношение на Закона за горивата. Вестник "БАНКЕРЪ" научи, че от месец и половина Петролната асоциация членува както в КРИБ, така и в Българската стопанска камара, която на свой ред подкрепи норматива. Така се получи сблъсък на интереси между двете организации. По темите за отношенията в бизнеса, за самия закон и за жалбата на омбудсмана Мая Манолова до Конституционния съд разговаряхме с Андрей Делчев - изпълнителен директор на БПГА. 

Г-н Делчев, защо се получи този разкол между браншовите и работодателските организации по отношение на Закона за горивата

- Не мога да отговоря защо КРИБ внесе такова предложение, не мога да обясня защо го внася без да го съгласува с нас, като лоялен член и единствената представителна организация на петролния бизнес. Но така или иначе, това е решило ръководството на КРИБ, внесли са го. Ние научихме постфактум. Не смятаме, че това е нормалният начин за комуникация между ръководството на КРИБ и членовете. Затова смятаме да напуснем КРИБ. Тези, които са оценили целта на закона като наистина борба със сивия сектор са застанали на друго мнение. 

Но на последната среща на БПГА с медиите Вие изказахте съмнения, че може да стигне до проблеми с приемането на секторния закон...

- Имахме подозрения, защото този закон внася сериозни промени в сектор на горивата, защото изисква изсветляване на сектора и би бил средство за намаляване на сивия сектор в петролния бизнес. В търговията с течни горива се върти голям сив бизнес, т.е огромни пари. Тези огромни пари няма да стоят безучастни и да гледат как им се затваря бизнесът. Те биха потърсили легални средства да се попречи. Затова предполагахме, че ще има някаква форма на съпротива. 

Не казвам в никакъв случай, не ме разбирайте неправилно, че някакви нелегални пари са отишли в КРИБ и са ги подбудили да вземат такова решение. Казвам просто, че всяка засегната група търси начин да прокара своите интереси. 

Каква е причината от известно време Петролната асоциация да членува паралелно в БСК и КРИБ?

- В момента, в който ние кандидатствахме в Стопанската камара, това се случи след десетина години, в които ние сме били лоялни, коректни членове на КРИБ. И никога не сме имали проблеми. Представители на асоциацията и аз, лично са били, в Управителния съвет на КРИБ. Не сме очаквали действия, насочени срещу някои от членовете, в конкретния случай срещу нашите интереси. 

Не е нито незаконно, нито неморално да се членува в повече от една работодателска организация. Преди няколко месеца нашият Управителен съвет прецени, че бихме могли да си позволим да кандидатстваме и да ни приемат в Стопанската камара. Когато кандидатствахме в БСК, не сме очаквали, че ще имаме тревоги с КРИБ. Нито сме планирали някакви резервни ходове. Това, което се случи в последните два-три дни за нас беше пълна изненада. 

Как оценявате жалбата на омбудсмана Мая Манолова до Конституционния съд? 

- Омбудсманът Мая Манолова има професионални ангажименти, свързани със защита на правата на хората. Така е преценила, така е направила. Предлагали сме среща с нея, за да обясним аргументите на закона, доколкото ние работим в този сектор. Не сме се срещнали директно с нея. Приемаме, че целите й са точно такива, каквито са заявени. 

Да очакваме ли нови промени в Закона за горивата преди влизането му в сила?

- Има неща в закона, които трябва да бъдат изчистени. Никога не сме твърдели, че този закон е съвършен. Той няма и как да бъде, защото това е първият секторен закон. Веднага след приемането започнаха да изникват дефекти, което не е необичайно в практиката на Народното събрание. Но тези дефекти в този закон не налагат спирането му. Те можеха да бъдат отстранени в движение. Законът можеше да влезе в сила, да се задейства административното му прилагане и Народното събрание да промени онези текстове, които са несъвършени. Поне досега не съм чул някой от управляващата коалиция да иска отмяна на този закон. Аргументите на министъра на икономиката бяха, че има текстове, които следва да бъдат оправени и пропуски, които следва да бъдат запълнени. Но това можеше да се случи в движение.

Още по темата 

Facebook logo
Бъдете с нас и във