Банкеръ Weekly

Явор Нотев, заместник-председател на 44-ото Народно събрание от "Обединени патриоти", пред в. "БАНКЕРЪ"

Ще станем по-взискателни към законопроектите


Аз ще бъда на страната на тези, които смятат, че трябва да съществува Съвет по законодателството, за да има грамотни законопроекти.

Мисля, че времето на конфронтацията, което преживя страната ни при последните три парламента, трябва да мине на заден план.

 


Г-н Нотев, какъв ще бъде този парламент в сравнение с предишния?

- Ще трябва да отговоря с една моя представа, формирана на база на предварителното и бегло впечатление. Впечатлен съм от намаления брой народни представители, които имат юридическо образование. Може да съм пристрастен, но това не ме радва.

Голяма част от работата на парламента опира до правни знания и тяхното коректно и честно прилагане. Ще бъдем принудени (и аз ще работя за тази идея) да разчитаме на външни експерти. По-точно експерти, които да бъдат членове на специализирани органи, като например Съвет по законодателство или помощни комисии при изготвянето на конкретни законопроекти, които са строго специализирани. Така степента на подготвеност на законопроектите, които влизат в правната комисия в Народното събрание, ще бъде доста по-висока. Ще станем по-взискателни към тези проекти. Досега имахме проблем със законотворческата дейност на субектите, които имат тези права - внасяха сурови материали, които се дописваха и обработваха до голяма степен в Събранието.

В такъв случай Съветът по законодателство трябва да бъде възстановен. Той беше премахнат от ГЕРБ през първия им мандат.

- Той беше премахнат, след това беше възстановен за кратко. Уважаваният проф. Огнян Герджиков беше посочен и натоварен да възстанови съвета, но тази идея някак си отшумя. Не мога да посоча причината, но каквато и да е тя, аз ще бъда на страната на тези, които смятат, че трябва да съществува Съвет по законодателството, за да има грамотни законопроекти. Те трябва да отговарят на формални условия и да бъдат написани на юридически език, за да може да бъде подпомогнато народното представителство, след като е толкова шарено и неспециализирано юридически. И за да бъдат проектите осъзнато подкрепени от народните представители, които, разбира се, могат да анонсират на идейно ниво и промени, и нови законопроекти. Работата може да се окаже сложна и трудна, но и плодотворна.

В този парламент опозицията е двойно по-голяма.

- Това е добре. По-големият брой на групата на опозицията предполага уважение, вслушване и съобразяване с мнението, което се заявява оттам. Включително полезни компромиси - не в лошия смисъл на тази дума. Аз мисля, че времето на конфронтацията, която преживя страната ни при последните три парламента, трябва да мине на заден план. Прави ми впечатление, че встъпителните слова на всички представители на парламентарните групи завършваха с призив и пожелание България да пребъде, да живее България, България да върви напред. Това е един осъзнат приоритет. Дай, Боже, да не е само афиш.

Вие току-що казахте, че времето на конфронтацията отминава. Но Валери Симеонов от трибуната пак не пропусна да каже, че основната задача на Патриотите е да махнат ДПС от властта.

- Нито Валери Симеонов ще пропусне някога да каже това, нито пък в отговор от ДПС ще пропуснат да коментират по един техен начин: шаблон - участието, както те казват, на националисти в управлението на страната. С призив, разбира се, това да не бъде допуснато. Връщаме се към принципите на парламентаризма. Има коренно различни, полярни становища, които обаче трябва да намерят формата и начина да се срещнат. Или да се сблъскат. Но този сблъсък трябва да бъде с полезен ефект. Няма необходимост от показни скандали или от демонстрации в полза на едното или другото решение. Това е мястото, където избраните от целия български народ трябва да покажат изключителен модел на поведение и на решаване на проблемите, които съществуват в цялото ни общество, те са и по-места. Оттук трябва да произлезе ползата за България. Няма нужда да призоваваме депутатите от ДПС да заобичат "Обединените патриоти" и обратното. Това няма да е пътят, по който търсим ефекта от работата в парламента.

Кой трябва да бъде първият проблем, който този парламент е наложително да реши, или първият закон, който спешно да приеме?

- С един закон няма да се решат проблемите на държавата. Мисля, че ще е твърде произволно и безотговорно от моя страна да назова един закон.

Аз мисля, че на всички въпроси, на които не успяхме да отговорим по достоен начин, сега трябва да се заемем да търсим решенията. Въпросът за сигурността на гражданите вътре в страната, включително и за икономическата сигурност, възможността им да оцеляват, трябва да бъде приоритет. За мен тези, които живеят в България, заслужават уважението и достойния отговор от държавата към тяхното решение да останат тук да работят и да творят. Така че заслужават сигурност и възможности, от които те вече трябва да произведат своя стандарт и да направят така, че България да преуспее и да пребъде.

Други въпроси са тези за изборните правила, на образованието, на здравеопазването. Във всяка една област има тежки и трудни въпроси. Имаме законопроекти, които до голяма степен си противоречат в идеята, от която трябва да се тръгне за решаване на проблемите. От парламентарната група на партия "Атака" отлежават много законопроекти, които не стигнаха до пленарната зала в миналия парламент. Няма пречка те да бъдат подновени и да се предложат конкретни решения в областта и на здравеопазването, и на образованието. От представените вече програми и намерения на партиите става ясно, че безспорно ще бъдат актуални промените в законодателството, и то не във формата "Съдебна реформа", а като конкретни промени - в Наказателния кодекс, в Наказателнопроцесуалния кодекс.

Трябва ли да ни притеснява резултатът, който се получи на референдума в Турция?

- Аз мисля, че най-коректната позиция е съобразяване с този резултат за момента. И отсъствието на коментари в посока недоверие или критика на този резултат, защото, в крайна сметка, Турция е държава, която има право на определяне на своята вътрешна и външна политика. И ние, следвайки желанието на нас никой да не ни се бърка, да не се меси във вътрешните ни работи, би следвало да се съобразим с това право и на Турция. Друг е въпросът, че можем да коментираме ефектите, последиците от този референдум. Само че, струва ми се, че още е рано, защото виждаме и протестите, които вървят, и понастоящем изравнените сили. Много внимателно трябва да се дозират реакциите и коментарите по отношение на референдума.

По-скоро нашата отговорност е да приемем, да се запознаем, да отчетем позицията на турската държава и да застанем здраво на национално отговорна позиция от гледна точка на българските интереси тогава, когато се заявят конкретни претенции, искания, предложения, или както общо ги назовах ефекти, които се дължат на резултата от референдума и които пряко засягат българската държава.

Трябва да бъдем отговорни и на равнището на междудържавните отношения. Не е необходимо с лековати и прибързани коментари да се налива масло в огъня.

 

Визитка

Явор Нотев е роден на 10 юли 1957 година. Завършил е "Право" в СУ "Св. Климент Охридски" с отличие. Пет години работи като следовател. От 1988-а е адвокат, 21 години се занимава с наказателни дела и дела, свързани с катастрофи. Депутат от ПГ на "Атака" в 41-вото, 42-рото и 43-ото НС, в което беше и заместник-председател на парламента. Ползва руски и английски език.

Facebook logo
Бъдете с нас и във