Банкеръ Weekly

Доц. Милен Михов, депутат от парламентарната група на "Обединени патриоти", пред в. "БАНКЕРЪ"

Плагиатството става "престъпление" без давност


"За ВМРО обединението и единството са върховни ценности."

"Прави чест и на г-н Сидеров, и на г-н Симеонов, че те отстояват своите принципи и становища."

"До един месец ще бъде внесен новият проект за инвестиционен разход и ще стартира процедура по избирането на доставчик на нов самолет."


 

Г-н Михов, защо е толкова изнервена обстановката във Вашата парламентарна група и между тримата лидери непрекъснато прехвърчат искри?

- Не бих казал, че обстановката е изнервена. По-скоро имаме проблем в отношенията между лидерите, който в голяма степен е продиктуван от дългата история и характера на взаимоотношенията между тях, както и от стремежа за ясно очертаване на периметрите, на политическите позиции на отделните партии. За съжаление тези проблеми, които би трябвало да се решават с диалог, понякога преминават през един разговор в медиите, който придобива по-широка публичност от действителната тежест на отправените послания. Като че ли натрупаният опит да се говори чрез медиите в дадения случай малко пречи на комуникацията на лидерско ниво.

Толкова ли са големи различията между трите партии? Не сте ли се събрали в една коалиция само за да влезете в парламента?

- Ще отговоря отзад напред. Трите партии се събраха преди всичко от осъзнатото разбиране, че съюзът всъщност обединява патриотично настроените избиратели и е в полза на една политика за промяна, която има за цел отстраняването на ДПС от ключовата му роля на балансьор в българския политически живот през последните повече от две десетилетия.

Ще припомня, че този процес беше много дълъг. Той започна в далечната 2012 г., когато г-н Каракачанов на 6 септември от името на Изпълнителния комитет на ВМРО изпрати едно писмо до лидерите на НФСБ и на "Атака" за обединение на трите политически партии. Ние от ВМРО работихме в продължение на пет години, за да постигнем това обединение, което по-миналата година на президентските избори, а след това и на парламентарните постигна един определен успех. В този смисъл за ВМРО обединението и единството са върховна ценност. Ние не смятаме, че различията са толкова големи, че да поставят под въпрос това единство.

Всъщност, ако се вгледаме в различията, които се появиха по въпроса за Крим, за отношението към Русия - това са различия, които не са от вчера и от онзи ден. Те са формулирани поради различен прочит на проблемите. Прави чест все пак и на г-н Сидеров, и на г-н Симеонов, че те отстояват своите принципи и становища. И в това не виждаме някаква заплаха за единството.

Но далеч по-важното е, че отстояването на националните интереси, решаването на проблемите, залегнали в управленската програма, са в основата на тази коалиция. И ако сте забелязали, никой не отрича въпросите за работа за повишаване на доходите, за реформа в образованието, за социална реформа и за решаване на проблемите с маргиналните общности, гарантиране на националната сигурност, развитие на отбранителните способности - неща, по които имаме пълно съгласие.

Валери Симеонов обаче призна, че премиерът се тревожел от непрестанните разправии в патриотичната коалиция.

- Разбира се, че това е неприятно и не би трябвало да се подминава. Това са лоши сигнали. Аз мисля, че формирането на коалиционни отношения както в малката коалиция, така и в тази с ГЕРБ е процес, в който и от ГЕРБ, и от "Обединени патриоти" трябва да се извърви необходимият път. Надявам се, че това ще стане, защото виждам желание от всички партии в голямата и малката коалиция да се постигне съгласие и разбирателство в името на доброто управление.

След толкова скандали и анкетна комисия за новия изтребител се върнахме в началото и сега ще се ремонтират старите съветски МИГ-ове.

- Всъщност проблемът с МИГ-29 беше въпрос, който трябваше да се решава и се решава от всяко българско правителство. И предходното правителство напълно обосновано търсеше начин да бъде удължен срокът на тяхната експлоатация, да бъдат в годност за използване и въздушен бой. Но за разлика от предишния кабинет г-н Каракачанов потърси решаването на този проблем по най-логичния и най-изгодния начин - поддръжката да бъде договорена с производителите на тази система. И онези, които могат да дадат най-добри условия и най-добри гаранции за извършването на ремонта и поддръжката на тази техника. Тази техника, независимо какво производство е, е българска собственост и тя трябва да изпълнява всички задачи, свързани с националната сигурност и отбраната. Това е ключовият въпрос.

Що се отнася до проблема с придобиването на нов боен самолет, имаме ясната представа, че в Министерството на отбраната се работи много усилено и както г-н Каракачанов заяви, ние ще разширим възможностите за кандидатстване в тази процедура, като ще поискаме предложения както за нов самолет, така и за употребявани самолети. Имаме уверение от Министерството на отбраната, че до един месец ще бъде внесен новият проект за инвестиционен разход (ПИР) и ще стартира процедура по избирането на доставчик на нов самолет. Аз съм убеден, че този път предложенията както на старите участници, така и на нови ще бъдат далече по-изгодни от преходишния път.

Смятате ли, че САЩ и другите страни от НАТО трябва да направят някакви отстъпки като преференциална цена или безлихвен заем на своите партньори от Източна Европа, за да могат да се превъоръжат според стандартите на Алианса и да не са зависими от Русия?

- От опита и познанията ми на историята на военните доставки и на военната политика трябва да кажа, че политическата целесъобразност на определени военни доставки и военни сделки е била винаги балансирана от икономическите интереси и икономическата изгода за една или друга държава. В този смисъл нашето искане трябва да бъде за постигане на политическа цена, т.е. цена, съобразена с икономическите възможности на България. Но трябва да отчитаме, че има и друг елемент - търсенето на изгода. А търговията с оръжие има също така голямата задача да гарантира и печалби на производителите и търговците. Така че проблемът е сложен и България трябва да действа в посока на защита както на своите политически, така и на икономическите си интереси, обвързвайки проблема с новото въоръжение с обслужването и поддръжката на тази техника у нас с участие на български фирми. А защо не и с изпълнение на определени компоненти или елементи от новото въоръжение от български фирми, които да участват в тези сделки. Процесът е сложен, България трябва да отстоява тези интереси и се надявам, че ние ще успеем.

Как стои въпросът с новите кораби, защото единственият желаещ да ги строи, френската фирма "Делфин", се отказа?

- Г-н Каракачанов заяви, а и ние подкрепяме такова виждане, трите проекта за превъоръжаване на българските въоръжени сили -  сухопътните, военновъздушните и  военноморските да тръгнат заедно. Такива са и уверенията от Министерството на отбраната. Аз се надявам, че новият проект за инвестиционен разход във военноморските сили ще даде възможност за участие на по-широк кръг от фирми - български и чуждестранни. А когато има конкуренция, се надявам, че и цената, и условията на договора ще бъдат далече по-добри. Това е стратегическият път на министерството. И се надявам, че това "забавяне" от една година ще ни даде възможност да водим по-сериозни преговори, да отстояваме своите искания и да постигнем по-добри условия.

Какво променя новият Закон за развитие на академичния състав, който парламентът прие тази седмица? Ще бъде ли спряно "производството" на професори във ВУЗ-овете?

- Трябва да кажем, че това е едно популярно клише, което малко се разминава с истината. Но какво променя законът? Три основни неща.

Първо, законът предвижда едни регламентирани от държавата, чрез Министерството на образованието и науката, базисни изисквания пред всички онези, които желаят да придобият научна степен или да заемат академична длъжност, независимо дали ще бъдат в държавен, или в частен университет. Тоест да имаме някаква базисна основа, от която надолу не би трябвало да се заемат академични длъжности и да се придобиват степени.

Второто нещо е, че се въвежда механизъм за осъществяване на контрол, което досега съществуваше като регламент в закона, но нямаше на практика реален механизъм, чрез създаването на една комисия по академична етика, като помощна институция, орган на министъра на образованието. Тя трябва да разглежда въпросите по законосъобразност на процедурите, по които става научното развитие. Както и по другия важен въпрос - този за плагиатството, за който няма срок на давност. Тази комисия може да разглежда сигнали за плагиатство далече назад във времето и да взема решения по тези проблеми. Тоест плагиатството става "престъпление" без срок на давност.

А ще се носи ли и наказателна отговорност?

- Не. Но ако тази комисия установи плагиатство, независимо кога е направено и каква научна степен е придобита или длъжност е заета вследствие на него, министърът може да предприеме действия и съответният ректор или ръководител на научна институция трябва да отнеме научното звание или да уволни уличения и доказан плагиат. Това са основните моменти, които трябва да създадат една по-добра нормативна база за преодоляване на негативните процеси в научното развитие, които са свързани преди всичко с плагиатството, нарушаване на процедури и възможност за "научно израстване" по "втория начин".

 

 

Милен Михов е роден на 4 май 1961 г. в Стара Загора. Историк, доцент, доктор във Великотърновския университет "Св. св. Кирил и Методий". Член на Съюза на учените в България и Македонски научен институт - София. Заместник-председател на ВМРО. Депутат в 43-ото и 44-ото Народно събрание. Заместник-председател на Комисията по образование и наука и член на Комисията по отбрана.

Facebook logo
Бъдете с нас и във